Vraagjes in verband woon/werkverkeer, thuiswerk en klantbezoeken

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

Re: Vraagjes in verband woon/werkverkeer, thuiswerk en klantbezoeken

#16 , 25 okt 2019 09:32

Gelieve fisconet plus te raadplegen. Daar vind je alle relevante informatie. Of even googelen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#17 , 26 okt 2019 00:07

Gelieve fisconet plus te raadplegen. Daar vind je alle relevante informatie. Of even googelen.
Zal ik doen

Sirkii
Berichten: 5396

#18 , 28 okt 2019 18:23

Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald:

Woon-werkverkeer (naar vaste werkplek) is privé. Zelfstandigen hebben veelal hun werkplek thuis zodat alle verplaatsingen werkverplaatsingen zijn. Let wel: vanaf een (groot) aantal verplaatsingen naar dezelfde plek beschouwd de fiscus die als privé.

Als werknemer kan je je beroepskosten bewijzen. Is interessant als je boven het forfait geraakt. Voor PERSONENwagens geldt hiervoor 0,15€/km. Als je Als werknemer met een lichte vracht of moto naar je werkplek rijdt rëele kosten.

Werkverkeer (bv met eigen wagen naar klant rijden mag belastingvrij vergoed worden tot die +- 0,36€/km. Als je thuis met je eigen auto rechtstreeks naar de klant rijdt is het “gebruikelijk” om de kortste afstand te nemen (thuis naar klant als afstand werkplaats naar klant kleiner is) Werkgever wint arbeidstijd en werknemer wint tijd. Bij volle dagprestaties is het in het consultancywereldje gebruikelijk om 8 uur per dag te presteren.

Tot slot kunnen zelfstandigen er inderdaad voor opteren om met hun privéwagen te rijden, een rittenkaart bij te houden en aan hun firma die 0,36€/km per kostennota te vorderen. Dit is voor de ontvanger ook belastingvrij en kan interessant zijn dan een salariswagen als je veel werkkilometers doet

PS. Dit zijn de grote lijnen. Zie idd vakliteratuur voor de detals.

PS. Ik zou als werknemer nooit in ruil voor een tankkaart (die dan nog als VAA belast wordt werkverkeer afleggen. Da s pure uibuiting.

Reclame

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 okt 2019 00:22

Als werknemer kan je je beroepskosten bewijzen. Is interessant als je boven het forfait geraakt. Voor PERSONENwagens geldt hiervoor 0,15€/km.
Ik veronderstel dat ik met zo'n 230 km/dag flink boven het forfait uitkom.
In zou dus dagelijks 34.5€ kunnen inbrengen als beroepskosten?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 okt 2019 10:12



Ik veronderstel dat ik met zo'n 230 km/dag flink boven het forfait uitkom.
In zou dus dagelijks 34.5€ kunnen inbrengen als beroepskosten?
wat is je belastingvoordeel op die 34,5€?

dit voordeel verminderen met
- je dag-gemiddelde van je gehele forfaitaire
- je belastingvrije woon werkverkeer kilometervergoeding

kan je dan eens meedelen wat er van die 34,5 ongeveer overschiet? ben daar wel eens benieuwd naar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 okt 2019 21:47


kan je dan eens meedelen wat er van die 34,5 ongeveer overschiet? ben daar wel eens benieuwd naar
Geen flauw benul van. Ook de reden waarom ik hier vragen stel.
Er wordt gezegd dat België echt bankroet zou zijn indien elke Belg perfect zou weten hoe hij zijn belastingbrief zou moeten invullen.

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#22 , 29 okt 2019 21:55



Ik veronderstel dat ik met zo'n 230 km/dag flink boven het forfait uitkom.
In zou dus dagelijks 34.5€ kunnen inbrengen als beroepskosten?
wat is je belastingvoordeel op die 34,5€?

dit voordeel verminderen met
- je dag-gemiddelde van je gehele forfaitaire
- je belastingvrije woon werkverkeer kilometervergoeding

kan je dan eens meedelen wat er van die 34,5 ongeveer overschiet? ben daar wel eens benieuwd naar
Dit had ik reeds gepost.
Voor woon:werk vervoer zou ik van mijn werkgever ergens 100 euro/maand ontvangen.
Vervolgens zie ik nog een item: Belastbaar deel woonwerkverkeer : 80 euro.


Het daggemiddelde woon/werk is dus ergens 5€
Belastbaar deel 80€ ... onbelastbaar deel zou dus 20€ moeten zijn...
Van die 34.5€ moeten er dus ergens 6€ worden afgetrokken?
Blijven er nog altijd 28,5 euro over - of zie ik dat verkeerd?

Terug naar “Andere”