Vraagjes in verband woon/werkverkeer, thuiswerk en klantbezoeken

Weggooiertje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraagjes in verband woon/werkverkeer, thuiswerk en klantbezoeken

#1 , 21 okt 2019 20:43

Hey allemaal,

Ik heb een paar vraagjes in verband met mn situatie op het werk. Ik werk als bediende in IT, 9 to 5. Ongeveer drie kwartiertjes rijden naar het werk en dezelfde hoeveelheid terug. Ik heb geen problemen met mn baas maar heb vorige week wat discussie gehad en een vriend verwijsde mij naar hier. :)

Soms werk ik van thuis uit, dus ik sta wat later op en werk van 9 tot 17u, met halfuurtje middag pauze zoals ik op het werk doe. Hier geen probleem.

Als ik op het bedrijf werk, is het vroeger dat ik opsta, rij naar het werk, werk van 9 tot 17u, en dan terug thuis iets voor 18 uurtjes. Hier ook geen probleem.

Maar nu, als ik bij een klant ga zitten we precies met een probleempje volgens mn baas, dit komt niet zo vaak voor maar er is debat geweest en we gingen dit later deze week verder opnemen...

Ik begin thuis te werken om 9u en ik werk tot 12u, ik neem mn lunch en moet dan vertrekken naar een klant die 45 minutjes weg zit, ik kom aan om 13u15 en werk daar tot 16u15, vertrek dan terug naar huis en ik kom toe om 17uurtjes. Volgens mn baas moet ik, eens ik thuiskom, dan nog werken tot 18u30 omdat die uurtjes dat ik onderweg was niet telt als arbeid maar als woon-werkverkeer buiten mn uren en ik toch mn 8 uurtjes van werken moet halen??

2de situatie waar hij probleem mee had was ook een klant die ook op 45 minutjes weg zit, en ik moest er zijn om 9u. Ik had gedaan bij de klant rond 14uurtjes en mn baas zei "Ga maar naar huis gaan werken, het is toch even ver". Ik ben dus iets voor 15u thuis gekomen en heb gewerkt tot 17uurtjes zoals ik normaal doe. Nu zegt hij dat ik had moeten doorwerken tot 17u45 omdat ik toch 8 uurtjes moet gewerkt hebben, het rijden tijdens de werkuren telt niet mee, en dat dit de normale tijd is dat ik normaal thuiskom??

Volgens mij klopt dit helemaal niet, en zijn alle uurtjes dat ik onder de baan ben naar een klant onder order als "gepresteerde uren" te aanzien, met de gewone 45 minuutjes als ik naar het bedrijf ga als thuis-werk-verkeer buiten mijn werkuren? Ben ik hier nu zo verkeerd in?

Ik vind dit enorm verwarrend, en blijkbaar doen twee van mn collegas dit al lang, zij werken er ook al langer dan mij. Maar het is toch niet omdat twee mensen vrijwillig van een brug springen dat ik dat ook moet doen??


OH, vergeten toe te voegen: Ik rij met mn eigen prive wagentje, maar heb wel een tankkaartje van het werk


Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2019 21:29

OH, vergeten toe te voegen: Ik rij met mn eigen prive wagentje, maar heb wel een tankkaartje van het werk
naar klant rijden tijdens arbeidsuren is uitvoering arbeidsovereenkomst

een tankkaart en een forfaitaire kilometervergoeding zullen ze bij de fiscus niet vrolijk van worden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Weggooiertje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2019 21:49

een tankkaart en een forfaitaire kilometervergoeding zullen ze bij de fiscus niet vrolijk van worden
Oh, dit is geen probleem hoor, heb daar al es inlichtingen voor genomen bij mn belastingskantoor. Ik gebruik mn wagen eigenlijk toch enkel voor het werk en de rest met mn fietsje of te voet.

Op het einde van het jaar moet ik ongeveer de helft van mn tankkaart verbruik betalen aan de belastingen, maar is toch heel wat kosten voor me bespaard.
naar klant rijden tijdens arbeidsuren is uitvoering arbeidsovereenkomst
Dus ik heb gelijk dat ik thuis niet meer moet werken omdat ik heen en terug ben moeten rijden tijdens de werkuren? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Dank!

Reclame

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2019 18:25

Soms werk ik van thuis uit, dus ik sta wat later op en werk van 9 tot 17u, met halfuurtje middag pauze zoals ik op het werk doe. Hier geen probleem.
Naar wat ik ooit eens vernomen heb ben je thuis 'op je werk' van zodra je ook echt aan je job start. Kan bijvoorbeeld aangetoond worden met verstuurde antwoorden (mails) naar klanten of opzoekingen of werken via het internet. Van zodra je dan met je wagen binnen je werkuren naar een klant rijdt of naar je fysieke werkplek rijdt zou dat beschouwd worden als werk/werk verkeer.
Zou zou het zeer interessant zijn om voordat je naar je werk rijdt eerst je mails checken om zo de werk/werk kilometervergoeding op te strijken.
Hier zit namelijk een enorm verschil op het bedrag.
Hier zitten wel een paar specialisten die dit haarfijn kunnen uitleggen ... of weerleggen als men mij iets heeft wijsgemaakt.

Klein vraagje voor mezelf: Ik rij dagdagelijks 230 km om mijn job uit te oefenen. Gewoon arbeiderscontract.
Waar ben ik het beste mee? Forfait kilometervergoeding of een nieuwe auto en bewezen onkosten indienen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2019 18:55

Gewoon arbeiderscontract.
Waar ben ik het beste mee? Forfait kilometervergoeding of een nieuwe auto en bewezen onkosten indienen?
Forfait aan 0,36€ per km

Van 1 juli 2019 tot en met 30 juni 2020 is het nieuwe bedrag €0,3653 per kilometer (Zie omzendbrief nr. 673 van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (BS 27.06.2019)). Zoals onderstaande tabel aangeeft was dit bedrag van 1 juli 2017 tot en met 30 juni 2018 € 0,3460 euro per kilometer
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 23 okt 2019 19:48

Uw autoverzekering weet dat toch dat u tijdens de werkuren voor uw werk rijdt met uw auto?

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2019 19:56

Gewoon arbeiderscontract.
Waar ben ik het beste mee? Forfait kilometervergoeding of een nieuwe auto en bewezen onkosten indienen?
Forfait aan 0,36€ per km
Even verduidelijken. Die afstand is gewoon woon/werk verkeer. Riemst - Vilvoorde.
Ik dacht dat de forfait 0,15 € per kilometer was.

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 okt 2019 19:57

Uw autoverzekering weet dat toch dat u tijdens de werkuren voor uw werk rijdt met uw auto?
Niet tijdens de werkuren. Net voor en net na.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 okt 2019 20:03

Gewoon arbeiderscontract.
Waar ben ik het beste mee? Forfait kilometervergoeding of een nieuwe auto en bewezen onkosten indienen?
Forfait aan 0,36€ per km
Even verduidelijken. Die afstand is gewoon woon/werk verkeer. Riemst - Vilvoorde.
Ik dacht dat de forfait 0,15 € per kilometer was.
Dat is zoals je met je werkgever onderhandelt wij mijn zoons en ik brachten altijd deze officiële tarieven in rekening voor onze vennootschap en dit werd altijd aanvaard, en nooit verworpen door de BTW en Belastingen .

Lees dit eens goed !

https://www.lexalert.be/nl/article/kilo ... -juni-2020
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 okt 2019 20:19


Dat is zoals je met je werkgever onderhandelt wij mijn zoons en ik brachten altijd deze officiële tarieven in rekening voor onze vennootschap en dit werd altijd aanvaard, en nooit verworpen door de BTW en Belastingen .
Ik heb er even mijn loonbrief bijgenomen.
Wat woonwerkverkeer aangaat heb ik hier twee bedragen.. Voor privé vervoer zou ik van mijn werkgever ergens 100 euro/maand ontvangen.
Vervolgens zie ik nog een item: Belastbaar deel woonwerkverkeer : 80 euro.
Ik snap er eigenlijk weinig van.
Maandelijks heb ik zo'n 4600 km. Als ik het correct uitreken krijg ik dus zo'n 0.02 euro per kilometer. Het lijkt me dan ook aangewezen om via de jaarlijkse belastingbrief de extra onkosten toch wat te recupereren.

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 okt 2019 20:20

Gaat dit niet enkel over beroepsverplaatsingen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2019 21:22

Als je naar je werk rijd is het ook geen uitstap naar een pretpark hé

Ik laat dit aan specialisten over om dit te bepalen, maar voor mij is naar en van je werk rijden beroeps verplaatsingen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 okt 2019 22:03

Verplaatsingen van en naar het werk kan je inbrengen als beroepskost maar je moet een keuze maken tussen het forfait of inbreng van je beroepskosten. Dit kan bijvoorbeeld naast de verplaatsingen je bureel zijn waar je thuis werkt of andere kosten die je maakt in functie van je beroep, bijvoorbeeld bijscholing.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... jke_kosten

Meestal is het fiscaal gezien voordeliger om een firma wagen en tankkaart te krijgen van je werkgever (meestal via leasing), dit voordeel alle aard wordt fiscaal minder belast.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 okt 2019 22:04

Bron: Fod Financiën
De andere beroepsverplaatsingen zijn alle verplaatsingen afgelegd in België of in het buitenland die geen woon-werkverkeer en geen privéverkeer zijn.

Het gaat bijvoorbeeld om:

het bezoek aan klanten of patiënten
de verplaatsing naar de plaats waar u een permanente beroepsopleiding volgt, wanneer die plaats niet dezelfde is als uw plaats van tewerkstelling
de verplaatsing naar de garage waar het onderhoud van de wagen plaatsvindt, wanneer u deze wagen voor uw beroep gebruikt
Dit omvat ook de verplaatsing die u doet wanneer u thuis vertrekt en rechtstreeks naar uw klanten gaat, zonder dat u eerst langs uw kantoor of de bedrijfszetel passeert.

Een woon-werkverplaatsing is de verplaatsing die u maakt op het traject tussen uw woonplaats en de vaste plaats waar u werkt. Daaronder vallen dus niet de verplaatsingen die u tijdens uw werk doet. Als u bv. tijdens uw werk naar een klant rijdt, dan is dat puur werkverkeer.

Een traject kan bestaan uit meerdere verplaatsingen. Het begrip ‘traject’ is een geografische term terwijl het begrip ‘verplaatsing’ verwijst naar de handeling van het verplaatsen door middel van een bepaald vervoermiddel. Elke verplaatsing is uniek.

De woon-werkverplaatsing wordt beschouwd als een persoonlijke verplaatsing waarvan u zelf de kosten draagt. Soms zal uw werkgever u een vergoeding voor de gemaakte kosten betalen. Die vergoeding kan (gedeeltelijk) vrijgesteld worden van belasting. Als de voorwaarden vervuld zijn, kan u in bepaalde gevallen de kosten, die verband houden met de woon-werkverplaatsing, aftrekken als beroepskosten in uw belastingaangifte.

Elke bijkomende afstand die u aflegt om persoonlijke redenen (bv. om uw kinderen naar school of naar de crèche te brengen of ze af te halen) is geen woon-werkverplaatsing, maar een privéverplaatsing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 okt 2019 09:30


De woon-werkverplaatsing wordt beschouwd als een persoonlijke verplaatsing waarvan u zelf de kosten draagt. Soms zal uw werkgever u een vergoeding voor de gemaakte kosten betalen. Die vergoeding kan (gedeeltelijk) vrijgesteld worden van belasting. Als de voorwaarden vervuld zijn, kan u in bepaalde gevallen de kosten, die verband houden met de woon-werkverplaatsing, aftrekken als beroepskosten in uw belastingaangifte.
“Wat woonwerkverkeer aangaat heb ik hier twee bedragen.. Voor privé vervoer zou ik van mijn werkgever ergens 100 euro/maand ontvangen.
Vervolgens zie ik nog een item: Belastbaar deel woonwerkverkeer : 80 euro. “

Ik nam er hier even een eerdere post bij.
Gezien het aantal kilometers die ik afleg verteld men mij dat ik mijn verplaatsingskosten zou kunnen aftrekken als beroepskosten in mijn belastingaangifte.
Even simpel trachten te houden:
forfait woon-werk 0,15€ per kilometer , 230 km/dag , 250 werkdagen per jaar,
totaal: 8625 € (? )

Terug naar “Andere”