buitenlandse nummerplaat

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

buitenlandse nummerplaat

#1 , 20 okt 2019 14:01

Als Belgische werknemer woonachtig in België werk ik voor Belgische NV.
Maandag en vrijdag werk ik in België, de andere dagen stuurt mijn Belgische werkgever mij naar het Duits zusterbedrijf (Duitse rechtspersoon-AG).
Het Duits bedrijf stelt me een auto ter beschikking waarmee ik daar ter plaatse rij maar ook de verplaatsingen van- en naar België doe. Bovendien mag ik de wagen privé gebruiken. Dat blijkt ook uit het attest dat in de auto ligt.

Is wettelijk OK want de wet zegt dat is toegestaan om met buitenlandse nummerplaat te rijden:
"Het voertuig dat een buitenlandse werk- of opdrachtgever ter beschikking stelt aan een Belg voor professioneel gebruik en in bijkomende orde voor privédoeleinden ; een kopie van de arbeidsovereenkomst (of opdracht) dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, evenals een door de buitenlandse werkgever opgesteld document waaruit blijkt dat deze het voertuig ter beschikking heeft gesteld van die persoon."

Maar het is me niet duidelijk hoe fiscaal de vork in de steel zit.
De werknemer geniet een voordeel, maar niet vanwege zijn Belgische werkgever.
Kan de Belgische fiscus me dan belasten op dit "voordeel" dat ik krijgt van een Duits bedrijf?
De auto werd ter beschikking gesteld omdat met het openbaar vervoer de Duitse bestemming moeilijk bereikbaar is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 okt 2019 16:01

In welk land wordt uw loon betaald? En uw RSZ?

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2019 16:07

"Als Belgische werknemer woonachtig in België werk ik voor Belgische NV."

In België dus Zoals voor elke andere werknemer in België.

Reclame

Terug naar “Andere”