Vakantieattest

Tetsuo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vakantieattest

#1 , 20 okt 2019 00:20

Hallo,

Ik heb ontslag genomen bij mijn huidige werkgever. Die zal op mijn uitdiensttreding mijn vakantieattest geven.
Kan ik zelf beslissen om dit vankantieattest niet aan mijn nieuwe werkgever af te geven aangezien mijn vorige werkgever al mijn verlofdagen en vakantiegeld reeds heeft uitbetaald. Ik ben niet van plan om betaald verlof te nemen het eerst jaar bij mijn nieuwe werkgever en aangezien ik mijn vakantiegeld ontvangen heb bij de uitdiensttreding van mijn vorige werkgever verwacht ik ook geen vakantiegeld van mijn nieuwe werkgever. Op die manier moet er ook niks verrekend worden bij mijn nieuwe werkgever en begin ik weer vanaf 0.

Als ik dus tegen mijn nieuwe werkgever zeg dat ik dit vakantieattest niet wil indienen, kan hij dit eisen om het wel in te dienen of is dit geen probleem?

Graag jullie advies.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2019 10:47

Je werk gever is VERPLICHT om je verlof toe te kennen dit staat zo in de wet .

art: 2 Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.


De werkgever heeft ook de verplichting erop toe te zien dat zijn werknemers hun vakantie vóór het einde van het jaar opnemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2019 11:31

tik even op google in : Dubbel vakantiegeld-Fiches

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2019 15:17

Even een kanttekening: wanneer men overstapt van de overheid naar de privé sector heeft men het eerste werkjaar geen recht op betaald verlof. Verlof wordt immers (behalve bij schoolverlaters) opgebouwd tijdens het voorgaande jaar en dit is anders geregeld per sector.

Tetsuo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2019 23:54

Hallo,

Ik zal mijn vraagstelling even wat verduidelijken. Als ik uit dienst ga bij mijn vorige werkgever betaalt die toch mijn vakantiedagen en mijn vakantiegeld uit dacht ik. Als ik dan bij mijn nieuwe werkgever vakantie neem dan neem ik dit toch dubbel aangezien mijn vorige werkgever die reeds uitbetaald heeft. Dit wordt dan toch verrekend in de maand dat het vakantiegeld uitbetaald wordt waardoor ik dan een pak minder loon heb.
Nu om dit allemaal te vermijden zou ik mijn vakantieattest niet willen indienen en als ik verlof zou nemen enkel onbetaald verlof nemen (gespreid). Op die manier is er ook geen verrekening nodig.

Mijn vraag was kan ik er voor kiezen om mijn vakantieattest NIET in te dienen bij mijn nieuwe werkgever?

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2019 08:11

Verplicht ben je niet, maar je nieuwe werkgever moet dan ook je vakantie dagen die je spreid ook niet uitbetalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”