Waarde syntra opleidingen

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

Heeft mijn graduaat juridisch-administratieve ondersteuning enige waarde?

#1 , 05 okt 2019 01:48

Beste forumleden,

allereerst hartelijk dank dat u de tijd neemt mijn vraag te lezen.

Ik ben momenteel student graduaat juridisch-administratieve ondersteuning aan de Erasmushogeschool.

Ik heb hiervoor een jaar rechtspraktijk gestudeerd en heb hierdoor veel vrijstellingen in mijn graduaatsopleiding.
Mijn jaar rechtspraktijk ging prima. Ik was op alle vakken door op 2 na op het hele jaar bekeken.

Waarom koos ik voor een graduaat zult u dan denken? Omdat ik reeds 23 jaar oud ben en pas zou afstuderen wanneer ik 26 ben indien ik de richting rechtspraktijk op professionele bachelor niveau had aangehouden. Het graduaat kan ik afronden op 1,5 jaar met de vrijstellingen die ik nu bekwam.

Ik ben echter ondertussen ook nog steeds vakken aan het volgen aan de hogeschool in de richting rechtspraktijk op professionele bachelor niveau.
Het tweede jaar juridisch-administratieve ondersteuning bestaat immers nog niet omdat de opleiding pas hervormd werd naar graduaat juridisch-administratieve ondersteuning komende van graduaat rechtspraktijk.

Ik volg dus een heel aantal vakken in de professionele bachelor rechtspraktijk om zo vrijstellingen voor dat nog-niet-ingerichte tweede jaar graduaat juridisch-administratieve ondersteuning te bekomen.

Je kan door middel van een vervolgtraject van 1,5 jaar van je graduaat een bachelor maken.
Nu heb ik eens zitten rekenen: doordat ik nu al een heel aantal vakken uit bachelor rechtspraktijk opneem zouden die ook voor mijn vervolgtraject gelden als ik daar nadien voor kies, waardoor ik slechts 1 jaar extra zou moeten doen na deze 18 resterende maanden om mijn bachelor in de rechtspraktijk te bekomen.

2,5 jaar om een professionele bachelor rechtspraktijk te bekomen versus 1,5 jaar om een graduaat juridisch-administratieve ondersteuning te bekomen.


Mijn graduaat leg ik met gemak af.
Echter ben ik iemand die houdt van intellectuele uitdagingen.
Echter kan ik mij niet over mijn leeftijd heen zetten.

Ik heb lange tijd met een depressie gekapt waar ik nu volledig van hersteld ben. Echter ben ik pas in november vorig jaar kunnen instromen in het hoger onderwijs hier ten gevolge van.

Ik zou graag doorgroeien naar een functie als griffier na mijn studies.
Ook een functie als notarieel medewerker ben ik niet tegen gekant.

Waar ik echter mee zit en ik weet dat dit oppervlakkig klinkt maar ik krijg het niet uit mijn hoofd gezet: ik kan meer aan dan enkel een graduaat. Ik heb in mijn middelbare schooltijd de Grieks-Latijnse met vrucht afgerond.
Nu heb ik het gevoel dat ik een opleiding aan het volgen ben die '' niks waard '' is terwijl ik veel meer in mijn mars heb. Althans, dat is wat vele masters in de rechten mij vertelden. Dat mijn juridische HBO5 opleiding rommel is. Dat ik beter verder zou studeren.

Nu heb ik van anderen in het werkveld als paralegal het tegenovergestelde gehoord: zij beweren dat er weinig verschil is tussen een graduaat rechtspraktijk en een bachelor rechtspraktijk op voorwaarde dat je niet naar de unief wil hierna.
In het werkveld zou er volgens hen weinig onderscheid gemaakt worden tussen paralegals op HBO5 niveau en paralegals op professionele bachelor niveau.

Nu vroeg ik mij af en zou ik hierbij wat advies van jullie willen:

Ik wil graag mijn diploma wat opwaarderen.
Volgend jaar moet ik minder dan 30 resterende studiepunten opnemen om mijn graduaat te voltooien. Een studiejaar is doorgaans 60 studiepunten.

Ik zag op de website van syntra dat zij de opleiding (voltijdse dagopleiding) medewerker vastgoed en notariaat aanbieden. Ik zou graag deze opleiding volgen naast mijn graduaat zodat ik afstudeer met twee diploma's.

Mijn zorg is echter: Syntra wordt al door heel veel mensen als rommel gezien en een graduaat wordt ook op neergekeken.
Dus als ik dan ga solliciteren als paralegal binnen een tweetal jaar dan ben ik de dommerik van het werkveld.
'' het manusje ''.

Zelf ben ik best gelukkig met het studietraject dat ik nu volg maar ik hecht echter heel veel waarde aan wat anderen van mij vinden en laat mij hierdoor beïnvloeden.

Ik zit met die '' bewijsdrang '' om toch maar verder te studeren richting bachelor en master omdat ik het niveau aankan in de tweede plaats maar in de eerste plaats omdat ik mijn zelfbeeld laat afhangen van anderen en als anderen op mijn diploma zouden neerkijken dan zou dat voor mij een enorme domper zijn. Ik weet dat het oppervlakkig klinkt maar ik zou liever een hooggeleerde met een bestaansminimum zijn dan een gemiddeld geschoolde met een hoog inkomen.

Ikzelf zit nu met de volgende vraag aan jullie:

Zou ik meer kans hebben om in het juridisch werkveld een goedbetaalde baan te bekomen met een graduaat juridisch-administratieve ondersteuning en een Syntra diploma notarieel en vastgoedmedewerker gecombineerd (dus 2 diploma's) of met 1 diploma rechtspraktijk professionele bachelor door mijn vervolgtraject te completeren?

Ik zou om mezelf als een succesvol iemand te kunnen zien toch graag een 2200 euro netto per maand willen verdienen. Ik kan mezelf niet content stellen met een 1700-1800 euro per maand omdat dat weer als '' gefaald hebben in het leven '' zou aanvoelen.

Alvast bedankt voor jullie constructieve adviezen.

Hartelijke groeten,
Vincent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2019 08:30

Ik zou om mezelf als een succesvol iemand te kunnen zien toch graag een 2200 euro netto per maand willen
Voor 2200€ netto te verdienen moet je toch al die moei te echt niet doen.

Word bus bestuurder ( de lin) en daar heb je niks van kennis nodig , enkel rijbewijs, en Nederlands kunnen

Natuurlijk ben je veel beter als je een goed diploma heeft , maar ik wou dit maar eens zeggen dat je niet geleerd moet zijn om veel centen te verdienen , geld verdienen en geleerdheid is niet noodzakelijk dat deze twee samen is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 05 okt 2019 10:23

Je diploma's en de extra studiemodules die je uiteindelijk behaalt, zullen door de verschillende werkgevers wellicht ook verschillend geëvalueerd worden. Wat wij dus kunnen geven is ook een persoonlijke opinie en daar ben je niet zoveel mee.

Een ding is zeker: je wenst niet het gebruikelijke (lange) parcours te volgen om een gelijk(w)aardige goedbetaalde baan te vinden als degenen die dat wel volgen. Misschien lukt het wel. Maar wéét dat er bij een vacature altijd genoeg kandidaten klaar staan die het gevraagde diploma wél hebben. Gokken dus. Dat kan je proberen.

Wat jij vindt van je capaciteiten, kunnen de mogelijke werkgevers niet inschatten zonder een "objectief" diploma. En dat zal je dan frustreren op je weg naar de ideale job.Want uiteindelijk heb je dat denkwerk en alternatief parcours voor niets gedaan.

Een tip: vermits je flexibel, schrander en gemotiveerd bent: Doe de bacheloropleiding, maar spreidt de studie uit over een langere periode. Start vanaf het volgende jaar een deeltijdse job bij een advocaten/notaris......kantoor. Je zal dan al een loon kunnen verwachten van een 1600-1800 euro netto per maand. Is dat weinig? Niet echt: want je investeert tegelijkertijd in je toekomst mét zekerheid in een betere, uitdagender én beter betaalde job na je studies.
Je kinderbijslag stopt toch vanaf volgend jaar, dus zal je wel ergens van moeten leven.

Hier nog een psychosociale raad: Je geeft zelf aan dat je met een minder loon, jezelf ziet als een "niet succesvol persoon die faalt". Dat is een tamelijk grauwe opinie over jezelf. Dat moet van ergens komen. Gezien je een depressie hebt gehad, lijkt het me belangrijk dat je met therapeutische ondersteuning je zelf- en mensbeeld bijstuurt. Het is namelijk dàt specifieke zelfbeeld dat je "succesvol zijn" zeer moeilijk maakt.

Ik kan me indenken dat je je niet kan vinden in mijn opinie, leg het daarom zeker voor aan de psychiater of psycholoog. Hij of zij kan daar een professioneel onderlegde context aan geven.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 okt 2019 13:56

"Omdat ik reeds 23 jaar oud ben …
Echter kan ik mij niet over mijn leeftijd heen zetten. "

Leeftijdsproblemen op die leeftijd, dat is toch niet normaal.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 05 okt 2019 14:20

Ik weet niet wat het graduaat inhoudt, dus kan ik daarover geen echte mening geven.

Maar de waarde die men aan een diploma hecht verandert wel in de loop van de tijd. Ik ben een van de eerste afgestudeerden in rechtspraktijk. Dat was toen een nieuwe richting, nog niet gekend door de werkgevers en daardoor ook wel wat onderschat. Ze namen destijds eerder stagiairs rechten aan dan ons omdat zij goedkoper waren. Als je nu de vacatures bekijkt vragen ze vaak specifiek naar rechtspraktici en zijn we best gegeerd.

Dus zou ik je zeggen: laat je studies niet enkel afhangen van je arbeidskansen maar kijk vooral naar waar jouw interesses liggen. Wat zie je jezelf nog heel wat jaren doen met plezier en engagement doen? Dan kom je wel op je pootjes terecht uiteindelijk en soms brengt het leven je waar je het niet verwachtte.

Succes!
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2019 15:46

Het lijkt misschien raar voor u , Thomas Morus , maar 23 jaar is toch een leeftijd waarop ik anderen zie aan hun master beginnen, huizen kopen, kinderen krijgen en als jij dan nog afhankelijk bent van je ouders, geloof me, dan voel je je een mislukking.

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2019 16:05

Evi (Odos)

Het graduaat in de juridisch-administratieve ondersteuning bestaat uit 3 stage periodes (werkplekleren) en vakken zoals : publiek recht, vennootschapsrecht, familierecht, administratief recht, sociaal recht en fiscaal recht. Verder ook ICT skills en communicatie Nederlands, Frans en Engels.

Vroeger heette dat graduaat in de rechtspraktijk.

Je zou het kunnen bestempelen als '' rechtspraktijk van den Aldi ''.

Het curriculum bestaat uit 120 studiepunten in plaats van 180.
2 jaar i.p.v 3 jaar.

Zelf vind ik het wel een boeiende opleiding en eigenlijk helemaal niet zwaar maar het is inderdaad wat minder theoretisch dan de traditionele rechtspraktijk.

Werkgevers maken volgens de instellingen die het aanbieden weinig verschil tussen graduaat en professionele bachelor maar toch. Een professionele bachelor wordt al veel op neergekeken door masters en doctoraten, laat staan een graduaat.

Nu vroeg ik mij af:

zou mijn diploma waardevoller zijn door er een 1 jaarse opleiding (voltijdse dagopleiding) medewerker notarieel en vastgoed materie bij Syntra aan toe te voegen of door het verkort traject voor de professionele bachelor voort te zetten.

Ik moet nog 1,5 jaar voor ik mijn graduaat juridisch-administratieve ondersteuning heb en dan kan ik door nog 1 jaar extra te doen mijn graduaat upgraden naar een professionele bachelor.
Het loonsverschil is niets tot 100 euro.

Eigenlijk is het ook niet echt het loonsverschil waar ik over stress. Meer de angst dat mensen op me zullen neerkijken als ik een graduaat voorleg i.p.v een bachelor.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2019 16:29

Elke opleiding (HBO5, bachelor, master, doctoraat) heeft een aantal kenmerken die de waarde van het diploma op de arbeidsmarkt mee bepalen. Daarnaast heb je uiteraard ook vraag / aanbod, op jobbeurzen zie je dat men laatste jaars studenten tracht te strikken (war for talent).
Bij de overheid past men de diplomavereisten nog steeds strikt toe, in de privé sector is dit minder strikt maar als er genoeg bachelors zich aanbieden zal een werkgever niet snel geneigd zijn om iemand met een HBO5 opleiding aan te nemen. Het lijkt me dus verstandig om te mikken op een bachelor diploma als je looneisen in die richting gaan. Er zijn veel jongeren met een masterdiploma die onder de 2000 euro starten en blij zijn dat ze ervaring opdoen en verder kunnen doorgroeien.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 05 okt 2019 16:34

"Meer de angst dat mensen op me zullen neerkijken als ik een graduaat voorleg i.p.v een bachelor."

Ga je dat diploma op je rug hangen als een uithangbord/keuringsbewijs?
De meerderheid van het mensdom weet niet welke diploma's ik al dan niet heb en ik denk niet dat het voor u anders zal zijn.

Doe gewoon waar je zin in hebt en doe dat zo goed mogelijk.
Alle andere beschouwingen leiden tot NIETS want ze werken negatief.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 okt 2019 17:34

https://www.syntra-limburg.be/opleiding ... medewerker

Hallo,

ik was eens even aan het informeren wat ik kan bijstuderen na mijn afronding van mijn graduaat juridisch-administratieve ondersteuning. Nu kwam ik via wat surfen terecht bij Syntra.

Ik zag een voltijdse dagopleiding notarieel en vastgoed medewerker van 1 jaar. Lijkt mij interessant als '' side dish ''.

Zou iemand met meer ervaring in het juridisch werkveld het eens willen analyseren en mij weten te vertellen of ik hier geld aan wegsmijt of ik er een goede additie aan mijn curriculum aan zou hebben?

Alvast dank.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 06 okt 2019 15:01

Als u dat kan combineren wel ja.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 okt 2019 15:16

Wat is die paar jaar op een gans leven. Ik zou zeker opteren voor bachelor. Dit geeft een vaste waarde en hier zal je voor de rest van je professionele carrière van kunnen profiteren, zeker als je bij een overheidsinstantie terecht kan. Maar denk er goed aan wat je ook studeert of welk diploma je haalt, het is je ingesteldheid, je werkinzet en je ervaring die tot resultaten kan leiden als je hogerop wil.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 okt 2019 16:07

Als je een diploma wil ga dan tenminste voor bachelor.

Ik ken iemand in mijn dichte omgeving met 2 masters die nu ver onder haar diploma's werk maar wel aan de staat, maar wel zeer graag haar werk doet en verder denkt dat later haar diploma's wel zal tellen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 06 okt 2019 19:11

Even ter info: voor de module notarieel medewerker van Syntra krijgt de afgestudeerde een getuigschrft. Dus geen diploma. Notarissen zijn blij dat een kandidaat deze opleiding volgde, want dan kunnen ze zonder al te veel interne opleiding bij het bedrijf van start gaan. Opgelet: deze cursussen zijn niet goedkoop.

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 okt 2019 22:01

Eylis , dus je denkt dat notariaten iemand niet zullen afwijzen omdat 1 van zijn diploma's een Syntra diploma is? Is het nuttig dat ik het Syntra diploma naast mijn graduaat doe of heb ik sowieso de kennis van het Syntra diploma al vervat in mijn graduaat?

Terug naar “Andere”