Verlof opnemen na lange periode arbeidsongeschiktheid

Runner76
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verlof opnemen na lange periode arbeidsongeschiktheid

#1 , 01 okt 2019 13:09

Ik wil 1 november terug aan 60% beginnen te werken, 40% mutualiteit ( progressieve arbeidshervatting ) na 7 maanden inactiviteit. Ik moet wel nog mijn 20 verlofdagen opnemen voor 31 december. Als ik mijn verlof opneem tijdens mijn dagen van mutualiteit krijg ik die dagen geen uitkering. In het andere geval moet ik bijna 7 weken thuis blijven terwijl mijn werkgever mijn loon uitbetaalt. Hoe moet ik dit aanpakken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2019 16:03

Als je maar op 1 november terug gaat werken en dan terug 4 weken verlof neemt, dan zullen ze zeer tevreden zijn op je werk, rekening gehouden met einde jaar, zal je sowieso niet veel meer moeten gaan werken.
Ik veronderstel dat je bediende bent , als arbeider was dit geen probleem geweest !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 okt 2019 16:36

Gezien je deeltijds reeds aan het werk bent, ga je bij 60% geen 20 dagen hebben maar slechts 12 dagen. Als deze niet opgenomen zijn op het einde van het jaar gaan deze sowieso uit betaald moeten worden. Valt deze situatie niet gewoon met je baas te bespreken?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2019 17:05

Gezien je deeltijds reeds aan het werk bent, ga je bij 60% geen 20 dagen hebben maar slechts 12 dagen. Als deze niet opgenomen zijn op het einde van het jaar gaan deze sowieso uit betaald moeten worden.
zal toch bij 20 dagen blijven, indien de verlofdagen niet opgenomen zijn, zullen de ziektedagen in december worden aanzien als verlof

als werkgever u geen verlof toestaat is dit een inbreuk op art 145 van het sociaal strafwetboek
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 okt 2019 17:12

Waarom zouden dit 20 dagen blijven?
20 dagen zijn het wettelijk minimum als je voltijds werkt. Als je dus slechts aan 60% werkt en 40% op ziekenkas zit, heb je toch slechts recht op 12 dagen?

Ik ben momenteel ook slechts deeltijds aan het werk en deeltijds arbeidsongeschikt. Toen ik 20-80 werkte, had ik slechts 4 dagen omdat ik dus maar 4 vakantiedagen nodig had om 4 weken niet te moeten werken. Bij 40-60 werden dit 8 dagen en nu bij 80-20 heb ik dus recht op 16 dagen.

Runner76
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2019 10:31

Ik ben nu nog 100% arbeidsongeschikt en zou mijn 20 dagen verlof nog moeten opnemen, dus 1 november aan 60% werken en 40% mutualiteit dan zou ik ineens maar12 dagen verlof hebben en als ik dan 1 december terug voltijds werk zijn het er dan terug 20? ik heb al naar de vakbond gebeld maar daar konden ze me alleen zeggen dat ik mijn 20 dagen in de dagen dat ik werk moet opnemen en niet tijdens mijn dagen van mutualiteit anders zou ik geen uitkering ontvangen voor die dagen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2019 10:42

ze me alleen zeggen dat ik mijn 20 dagen in de dagen dat ik werk moet opnemen en niet tijdens mijn dagen van mutualiteit anders zou ik geen uitkering ontvangen voor die dagen.
juist maar dan moet je werkgever dit verlof geld aan u uitbetalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 okt 2019 14:49

Waarom zouden dit 20 dagen blijven?
er is geen deeltijdse arbeidsovereenkomst, ziekte schorst enkel de arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”