elementaire beleefdheid - pesten

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

elementaire beleefdheid - pesten

#1 , 22 sep 2019 17:58

Allen, een netelige kwestie

Ik werk op een school, ik leef voor mijn school en mijn leerlingen.
Vorig jaar zat kind X van collega Y bij mij in de klas. Daar waren heel wat problemen mee en de leerling was de helft van de tijd afwezig. Ik heb alles gedaan voor die leerling wat van mij verwacht wordt, probeerde de leerling aan boord te krijgen, maar leerling X greep geen enkele kans. Ik deed ook echter mijn ongezellige plicht als noteerde zaken die niet door de beugel konden in een leerlingenvolgstysteem. Helaas kreeg de leerling een C attest.

Dit schooljaar ben ik geen blik meer waard, word ik straal genegeerd en een goeiendag kan er niet meer van af.

Tijdens een pauze enkele dagen terug werd mij gevraagd door een andere collega in de overvolle lerarenkamer of ik deelnam aan een sportmatch. Dat wou ik doen als er een babysit gevonden kon worden voor mijn kinderen (ik sta er alleen voor). Ik vroeg de persoon om te zoeken naar een oppas, maar wel bij te vermelden dat het MIJN kinderen zijn, want ik wil mijn kinderen niet toevertrouwen aan iemand die mij dusdanig veracht dat ik geen goedendag meer waard ben (dat lijkt me toch logisch of niet) ? Ik wou simpelweg vermijden dat ik op de sportmatch toekwam en de vrijwillige oppas dan niet op mijn kinderen wou passen omdat het net mijn kinderen zijn.

Collega Y kwam me iets later zeggen dat mijn kinderen ook nog bij hem/haar terecht zullen komen, en dat zij/hij zich niet verlaagd tot dergelijke praktijken als het niet zorgen voor mijn kinderen,en dat ze mij niet meer aanspreekt na alles wat ik over haar kind gezegd/geschreven heb.
Ik stond perplex en vroeg om uitleg, maar die kreeg ik niet, collega Y wandelde weg.


Ten eerste ben ik niet verantwoordelijk voor het feit dat leerling X niet slaagde (en ik heb dan nog zoveel kansen geboden - maar ook mijn plicht gedaan om zaken die niet oke waren vast te stellen).
Maar ik kan hier niet mee om. Als men karemaal weigert mij te begroeten (enfin, wedergroeten, want ik zeg bijna steeds als eerste tegen iedereen goeiendag), dan word ik geraakt in mijn essentiële zijn. Ik ben geen lucht. Ik ben een mens. Ik heb niemand vermoord of geen daden gesteld die rechtvaardigen om mij als dusdanig te behandelen. Voor mij is dat essentieel.

Valt dit onder pesten ? Wat kan je daar aan doen ? Ik weet wel dat je het niet kun afdwingen om iemand te begroeten (en wat zou het uithalen) ... maar ik wil niet over mee heen laten lopen, ik wil me niet als een stuk vuil laten behandelen. Ik ben een mens en als ik iemand goedemorgen wens dan is het toch maar elementaire beleefdheid om iemand terug te groeten ? Maar als je elke dag als lucht wordt aanzien ... kan ik dit formaliseren ? Onder wat valt dit ?
Dit is misschien vaag ... maar ik ben het zo beu dat een elementaire beleefdheid er niet meer afkan, dat ik het hier niet meer bij wil laten...

Ik hoop dat iemand een beetje begrijpt wat hier gaande is ... en mij wat hulp kan bieden.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 sep 2019 18:21

"Elementaire beleefdheid" is juridisch niet gedefinieerd. Zoals u zelf aangeeft, er is geen verplichting iemand te begroeten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 sep 2019 18:42

Misschien kan u eens een babbel gaan doen met de schooldirecteur/-directrice ?

Reclame

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 22 sep 2019 19:43

Beste Leen, ik begrijp je wel ... maar is iemand consequent negeren geen vorm van pesterijen ?

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 22 sep 2019 19:44

Daar zou ik ook mee beginnen - is een inbreuk op de deontologie en ethiek van leerkracht zou ik zo schrijven.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2019 20:48

Jammer genoeg is dit geen pesten. Tracht het uit te praten en zeker niet uit zijn verband te rukken. Het is de plicht van de leraar om zich objectief op te stellen t.a.v. leerlingen en zo weinig mogelijk voorkeur te geven. Het gedrag van je collega is op zijn minst laakbaar. Als ik je een goede raad mag geven, bespreek het eerst met jullie vertrouwenspersoon binnen de school en stap daarna indien nog nodig, naar de directie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 sep 2019 21:06

Volg inderdaad het advies van Marcus: eerst melden en bespreken met de vertrouwenspersoon in uw school. Elke school heeft ook een preventieadviseur en is verplicht aangesloten bij een externe dienst zoals Idewe, Securex enz. Ook daar kan je een melding doen bij de arbeidspsycholoog die de psychosociale zaken bewaakt. Die mensen zijn opgeleid om dergelijke zaken te evalueren en moeten dergelijke zaken melden aan de directie.
Toevallig ben ik op de hoogte van een soortgelijke casus die zich afspeelde in het hoger onderwijs: een opleidingscoördinator weigerde sommige personeelsleden van zijn opleiding nog te groeten omdat ze op bepaalde punten kritiek hadden op zijn beleid. Na melding aan vertrouwenspersoon, vervolgens aan de psycholoog van de externe dienst en vervolgens een aangetekend schrijven naar de directie werd het beleid van de opleidingscoördinator geëvalueerd door de externe dienst. Met het vernietigend verslag in handen kon de directie niet anders dan de man uit zijn functie ontslaan (er kwamen uiteraard nog meer zaken naar boven zoals ongepaste mails versturen, vrouwelijke collega's aanspreken met suggestieve koosnaampjes, middelen voor de opleiding misbruiken voor zichzelf etc.).

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 22 sep 2019 22:07

Het zal wel om die andere redenen zijn dat hij ontslagen is,

moesten ze mensen kunnen ontslaan omdat ze niet groeten of onvriendelijk zijn ( een heel relatief begrip ) dan konden ze op sommige bedrijven de helft van hun personeel ontslaan

Iemand die niet groet is tenminste eerlijk, er zijn er ook die keivriendelijk zijn en in werkelijkheid denken ' val dood'.

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#9 , 23 sep 2019 10:49

Jefke

"Iemand die niet groet is tenminste eerlijk,"

Daar ga ik niet mee akkoord. Absoluut niet. Iemand negeren die gewoon zijn plicht doet en het beste voor hebben - hoort echt niet thuis. Er bestaat iets zoals professionaliteit en collegialiteit. Het gaat over mensen waar je mee moet samenwerken - niet een wildvreemde die je op straat tegen komt.
Het gaat verder ook over professionaliteit. Als je in een team werkt, dan moet je je collega's ook een minimum aan respect tonen.

Ik heb inmiddels ook gevonden in recent onderzoek dat iemand consequent negeren een trap hoger is dan pesten.

De vertrouwenspersoon en de directie werden ingelicht (dat had ik al gedaan). Ik probeer zo verder te zoeken naar een oplossing - en het al dan niet verder te formaliseren.

Franciscus
Berichten: 38594

#10 , 23 sep 2019 10:55

Idd beter eerst met vertrouwenspersoon gaan praten.

rijst
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 okt 2019 21:05

Beste Diedhert,
U zegt in een overvolle lerarenkamer iets in de aard van: "Zeg erbij dat het MIJN kinderen zijn, want ik wil niet dat iemand die mij geen goeiedag zegt ( collega Y), op mijn kinderen past." Ook zegt u: "Ik wil vermijden dat de oppasser (indien het collega Y zou zijn) op de dag zelf niet wil omdat het mijn kinderen zijn."

Zo begrijp ik deze situatie ten minste.

Ik vind dit niet zo beleefd: "Iedereen mag babysitten, maar die collega Y niet". En daarenboven heeft u het vooroordeel dat collega Y (als zij de babysit zou zijn), op het moment zelf die oppasopdracht zou weigeren.

Collega Y zegt aan u: "Ik zou mij nooit tot zo'n actie verlagen als het niet zorgen voor jouw kinderen."

Mooi toch van collega Y?

Ik zou er in elk geval voor oppassen dat uw klacht niet als een boemerang in uw gezicht terugkomt.

Collega Y zou kunnen zeggen: " Ik word gepest door Diedhert want die wil niet dat ik op zijn/haar kinderen pas. Diedhert zegt zelfs dat ik niet op zijn/haar kinderen zou willen passen, wat helemaal niet waar is."

Terug naar “Andere”