zelfstandige - loondienst

josefien-0412
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

zelfstandige - loondienst

#1 , 12 sep 2019 23:34

Na jaren combinatie halftijds loondienst ( onderwijs) en zelfstandig bijberoep, heb ik dit schooljaar veel minder onderwijs - uren ( 8u) waardoor dit geen hoofdberoep meer kan zijn en mijn bijberoep (20u) hoofdberoep gaat worden. Dit lijkt me financieel echter niet interessant. Of zie ik dat verkeerd... In elk geval kan ik mijn zelfstandig beroep niet uitbreiden qua uren en moet er sowieso nog iets bij komen om aan een voltijds werkregime te komen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2019 11:58

Uw vraag is als ik het goed begrijp of het loont om de combinatie 8 u werken in het onderwijs, wat dus minder dan halftime is en geen hoofdberoep te combineren met een bijkomende tewerkstelling van 20 u per week, wat impliceert dat voor die 20 u sociale bijdragen in hoofdberoep moeten worden afgedragen.

Het voordeel van lagere bijdragen in bijberoep valt dan weg en u kan (eventueel met hulp van een boekhouder) vrij goed inschatten of dit lonend is indien u de inkomsten en vaste uitgaven adequaat kan ramen.

Is stoppen met het voormalige bijberoep van 20u wel een goede optie: in dat geval valt u terug op het inkomen van 8u onderwijs, tenzij u op korte termijn uitbreiding kan vinden of een andere job die combineerbaar is met lesgeven (wat niet evident is indien u springuren heeft en verplicht moet lesgeven op bepaalde dagen en uren conform de lesrooster).

Bevraag u ook goed over uw rechten, want normaal heeft een leerkracht die al jaren lesgeeft voorrang op collega's met minder anciënniteit bij het verdelen van de beschikbare lesuren.

Reclame

Terug naar “Andere”