Dubieuze werkgever

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Dubieuze werkgever

#1 , 28 aug 2019 16:29

Alle onderwerpen samengevoegd (3) -JurecaBE - moderator

Mijn vrouw en ik zijn beiden verpleegkundigen werkzaam in hetzelfde rusthuis.
Ikzelf ben afgelopen maandag ontslagen met als reden een reeks flauwe uitvergrootte situaties waarin ik altijd aan het korste eind trok. Kleingeestig, maar het zij zo. Mijn contract is verbroken en ik word 13 weken uitbetaald.

Nu is mijn vrouw vandaag op gesprek moeten komen bij dezelfde directeur, en heeft hij uit de doeken gedaan dat het nu wel moeilijk werken is voor haar nu ik er niet meer ben. Hij heeft dan ook op een (volgens mijn vrouw) dreigende toon erbij vermeld dat zij beter zelf ontslag kan nemen. Dit zou namelijk een 'zwarte' vlek geven op haar C4. En het zou volgens hem nu ook wel moeilijker zijn voor mijzelf nu ik 2 'zwarte' vlekken op mijn C4 heb.

Zijn dit situaties die zomaar door de beugel kunnen en valt hier eigenlijk iets aan te doen, juridisch gezien?

Je wordt bij elk gesprek met die bewuste directeur er ook altijd door hem op gewezen dat uw persoonlijke gsm afgegeven dient te worden. Er mogen ten allen tijden geen geluidsopnames gemaakt worden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 aug 2019 16:37

Hij kan uw vrouw ontslaan, maar haar niet dwingen ontslag te nemen. Dat zou betekenen dat zij ook geen stempelgeld krijgt. Niet doen, dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 28 aug 2019 16:41

Even terzijde, mag men eisen bij zo'n onderhoud om een persoonlijke GSM af te geven; en 2. is het toegelaten/verboden om een tweede, reserve - GSM bij te houden, te gebruiken, voor het geval dat...?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 28 aug 2019 16:52

Even terzijde, mag men eisen bij zo'n onderhoud om een persoonlijke GSM af te geven; en 2. is het toegelaten/verboden om een tweede, reserve - GSM bij te houden, te gebruiken, voor het geval dat...?
Zou me verwonderen. Als een van de deelnemers het gesprek wil opnemen, mag dat immers? Met zo'n baas zou ik niet twijfelen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2019 17:02

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 28 aug 2019 17:19

Even terzijde, mag men eisen bij zo'n onderhoud om een persoonlijke GSM af te geven; en 2. is het toegelaten/verboden om een tweede, reserve - GSM bij te houden, te gebruiken, voor het geval dat...?

2 gsm meenemen lijkt mij een supergoed idee, alhoewel men nooit kan verplicht worden om persoonlijke gsm af te geven. Ik zou dan toch minstens een afgiftebewijs vragen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 28 aug 2019 18:06

arbeidsinspectie inschakelen lijkt mij ook geen slecht idee

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 28 aug 2019 18:11

U mag een gesprek waar u aan deelneemt altijd opnemen niemand kan dat verbieden.
Het niet mogen opnemen is een inbreuk op uw rechten van verdediging en bewijsvoering.
Het is steeds de rechter die beslist of bewijs uiteindelijk mag gebruikt worden.
Hangt van een aantal factoren af.


Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 28 aug 2019 19:07

Dat is duidelijk als men niet de originele opnamen en transcriptie neerlegt dan is er een serieus probleem.
Slechte of onverstaanbare gesprekken of beelden ook al komen ze van de overheid - komt meermaals voorin een rechtszaak. Advocaten hebben dan grond om te vragen die te weren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 aug 2019 19:55

Een vertrouwelijk gesprek onder 4 ogen is niet meer vertrouwelijk als dit opgenomen word .

Dit is mijn persoonlijke visie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 aug 2019 20:15

Bosprocureur,

Graag gedaan. We doen ons best.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2019 20:42

mooie links .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 aug 2019 22:17

Dank je wel Lowie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 sep 2019 17:43

Hoi,

Ik werk als verpleegkundige, en heb dus een bediende contract. Mijn werkgever heeft als hoofdberoep een bouwfirma, maar heeft ondertussen dus ook een rusthuis neergezet. Nu wordt mijn loon echter in twee delen uitbetaald. Een voorschot en een afrekening noemt mijn werkgever dat. Ik ben echter bediende, en geen arbeider. Mag dit eigenlijk wel?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”