Concurrentiebeding bij overstap naar concurrent buiten Belgie

tessajoh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Concurrentiebeding bij overstap naar concurrent buiten Belgie

#1 , 22 aug 2019 15:33

Beste,
Ik heb een contract met een concurrentiebeding waarin gespecifieerd staat dat dit geldt voor een periode van 12 maanden en zich uitbreidt over het Benelux territorium. Mijn oorspronkelijke functie was voornamelijk in de Benelux maar mijn huidige, bij dezelfde werkgever, strekt zoch tot volledig Europa. Ik overweeg over te stappen naar een concurrent met hoofdkwartier in Duistland voor een internationale functie, wereldwijd. Is het concurrentiebeding dan nog van toepassing?
Indien ja, wat zijn de gevolgen als ik toch overstap? De clausule vermeldt ook " bij niet naleving van dit verbod is aan onze vennootschap een vergoeding verschuldigd gelijk aan drie maanden van de gemiddelde wedde door u verdiend op het het tijdstip van vertrek, bovenop de terugbetaling van bovenvermelde (12 maanden) vergoeding.
Zou ik deze 3 maanden aan het bedrijf verschuldigd zijn?
Alvast bedankt voor enig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2019 16:29

Dit is te zien hoe dit in je contract staat.

art 65 : 1° het moet betrekking hebben op soortgelijke activiteiten;
2° het moet geografisch worden beperkt tot de plaatsen waar de werkman de werkgever werkelijk concurrentie kan aandoen, gelet op de aard van de onderneming en haar actieradius. Het mag niet verder reiken dan 's lands grondgebied;
3° het mag niet langer lopen dan twaalf maanden vanaf de dag dat de dienstbetrekking een einde heeft genomen;
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 aug 2019 17:40

Volgens mij mag jij die functie wereldwijd uitoefenen uitgezonderd in de Benelux, en dit gedurende de eerste 12 maanden na uw overstap

Reclame

Terug naar “Andere”