Geen leefloon

Janeman
Topic Starter
Berichten: 24

Geen leefloon

#1 , 12 aug 2019 16:58

Ik heb veel gelezen over leefloon en snap niet hoe het OCMW tot de beslissing komt ten opzichte van mijn zoon. Hij is al een tijd werkloos, verloor zijn uitkeringsrecht door te "weinig" solliciteren (lees: bewijsstukjes ophalen bij bedrijven die natuurlijk andere mensen zoeken). Hij woont bij mij in, wou eerst niet gaan naar OCMW maar ging op mijn aandringen toch. Hij had de nodige bewijsstukken voor zijn en ons inkomen bij. Ik heb een pensioen van 16.861€ bruto.
Volgens OCMW heeft mijn zoon geen recht op leefloon. Ik "verdien" te veel. Verder geen uitleg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2019 17:12

Beste, uw zoon kan zich best terug aanbieden bij het O.C.M.W. en vragen om tewerkgesteld te worden ingevolge art. 60§7
§ 7. [Wanneer een persoon het bewijs moet leveren, van een periode van tewerkstelling om het volledige voordeel van bepaalde sociale uitkeringen te verkrijgen of teneinde de werkervaring van de betrokkene te bevorderen, neemt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn alle maatregelen om hem een [...] betrekking te bezorgen, in voorkomend geval verschaft het deze vorm van dienstverlening zelf door voor de bedoelde periode als werkgever op te treden. <W 2002-08-02/45, art. 187; Inwerkingtreding : 01-10-2002>
[De periode van de tewerkstelling bedoeld in vorig lid, mag niet langer zijn dan de periode die voor de tewerkgestelde persoon nodig is om gerechtigd te worden op volledige sociale uitkeringen.] <W 2002-08-02/45, art. 187; Inwerkingtreding : 01-10-2002>
In afwijking van de bepalingen van artikel 31 van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers, kunnen de werknemers verbonden krachtens een arbeidsovereenkomst met de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met toepassing van deze paragraaf, door deze centra ter beschikking worden gesteld van gemeenten, verenigingen zonder winstoogmerk of [1 verenigingen vermeld in [4 deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur]4]1 met een sociaal, cultureel of ecologisch doel, vennootschappen met een sociaal oogmerk zoals bedoeld in artikel 164 bis van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen, een ander openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, een vereniging waarvan sprake in [1 [4 deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 en 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur]4]1, een openbaar ziekenhuis dat van rechtswege aangesloten is bij de Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten of bij de Rijksdienst voor sociale zekerheid, de initiatieven die door de minister bevoegd voor sociale economie zijn erkend of de partners die met het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een overeenkomst hebben gesloten op basis van onderhavige organieke wet.] <W 1999-12-24/36, art. 120; Inwerkingtreding : 10-01-2000>
[Indien de in het vorig lid bedoelde partner een privé-onderneming is, bepaalt de Koning de voorwaarden en de modaliteiten volgens dewelke de terbeschikkingstelling moet worden geregeld met deze onderneming met het oog op het behoud van het recht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de toelage verbonden aan de inschakeling van de persoon tewerkgesteld met toepassing van de artikelen 36 en 37 van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie. ] <W 2002-08-02/45, art. 187; Inwerkingtreding : 01-10-2002>
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”