Aanpassen arbeidscontract bij nieuwe bedrijfswagen

highcontrast
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Aanpassen arbeidscontract bij nieuwe bedrijfswagen

#1 , 01 aug 2019 12:16

Hallo iedereen,

Ik krijg binnenkort een nieuwe bedrijfswagen daar mijn huidige ondertussen afgeschreven is.
Mijn werkgeefster wil dit echter zien als een opslag en mijn arbeidscontract aanpassen door hier een concurrentie beding aan toe te voegen.
Vorige keren dat ik opslag heb gekregen, heb ik geen nieuw contract of niets anders moeten ondertekenen.

Dit beding staat uiteraard niet in het initiële contract (wat inging op 3 september 2012).
Is het zomaar mogelijk om bij een nieuwe bedrijfswagen mijn contract aan te passen en dit beding toe te voegen?

Extra info:
- het gaat om een aangekocht wagen en dus geen lease contract van 5 jaar
- mijn initiële wagen (en car policy) "vormt een bijlage op het arbeidscontract en maakt er onlosmakelijk deel van uit"

Alvast bedankt voor de hulp en advies!

M.v.g.
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2019 19:14

Een concurrentiebeding wordt niet per se als "essentieel" beschouwd dus een eenzijdige wijziging is mogelijk, maar dit kan betwist worden.

Het is natuurlijk wel geen mooie zet van je werkgever om dit zo af te dwingen.

Vind je het erg dat ze een niet-concurrentiebeding toevoegen? De meeste arbeidscontracten hebben zo'n voorwaarde...
Je zou kunnen onderhandelen dat ze het mogen doen voor een nog hoger loon...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2019 19:42

Bij een concurrentiebeding moet er een pak centen op tafel gelegd worden bij ontslag, zo erg vind ik dit niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

highcontrast
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2019 08:53

Bedankt voor de info! Ik ben niet van plan bij een concurrent te gaan werken, maar zeg nooit nooit natuurlijk.
Hoe zou ik dit dan kunnen betwisten? Gewoon met haar of via het sociaal secretariaat?

De bedoeling is niet per se om er geld uit te halen, meer om er voor te zorgen dat ik niet voor het minste naar een concurrerent bedrijf stap denk ik. Al straalt dat niet echt veel vertrouwen uit aangezien ik hier al 7 jaar zit..

berenod
Berichten: 942

#5 , 02 aug 2019 10:06

Een niet-concurrentiebeding is slechts legaal geldig onder zeer strikte voorwaarden.

Ten eerste moet je bruto minstens 34.819 €/jaar verdienen (dit is incl. vakantiegeld en eindejaarspremie, komt ongeveer overeen met 2500 € brutoloon/maand). Dan moet er ook in je sector CAO specifiek vermeld staan voor welke functies binnen je sector zulk beding toegelaten is.

Slechts wanneer je inkomen 69.639 €/jaar of hoger is, is dit beding altijd toegelaten, ook wanneer het niet specifiek per CAO toegelaten is.

Wanneer het beding voldoet aan de legale eisen zoals hierboven, en je dan bij je werkgever vertrekt, en deze binnen de 15 dagen na het aflopen van je arbeidsovereenkomst je niet meedeelt af te zien van dit beding, dan is hij verplicht je een forfaitaire vergoeding uit te betalen ten bedrage van de helft van het loon dat je gedurende die periode zou ontvangen.

Dus bij een niet-concurrentiebeding van 12 maanden (het wettelijk maximum) is hij verplicht van bij je vertrek 6 maanden loon uit te betalen!

Je mag dan wel werken, alleen niet bij een concurrerende werkgever soortgelijke activiteiten uitvoeren. Je zal dan wel loon inleveren, maar door de 6 maanden vergoeding zou dit méér dan ruimschoots gecompenseerd moeten worden.

Ik heb iemand in mijn vriendenkring in die situatie, die heeft een part-time job in een heel andere sector nu, en gebruikt zijn vrije tijd om extra opleidingen en dergelijke te volgen, zodat wanneer hij terug in zijn eigen sector kan gaan werken hij een nog sterker profiel zal hebben.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 aug 2019 11:19

Mag men wel een arbeidscontract aanpassen bij het krijgen van een bedrijfswagen, tenzij dan enkel en alleen als het gaat over die wagen?

highcontrast
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2019 12:14

Bedankt Berenod voor dit antwoord. Hier had ik totaal geen idee van en deze nieuwe info zal voor haar ook wel nieuw zijn. Ik verdien helaas niet boven de 69k op jaarbasis, maar kom wel ruim boven de 35k dus het is wellicht mogelijk dan.

Ga ik nog even opzoeken of het in het CAO van pc 200 staat.

Als dit het geval is, kan dit dus eenzijdig van haar kant opgelegd worden?

Stel dat de beding voor 12 maanden toch afgesloten wordt, en ik kies er vrijwillig voor om in een andere sector te gaan werken. Moet zij dan ook 6 maanden loon uitbetalen?

berenod
Berichten: 942

#8 , 03 aug 2019 16:20

Bedankt Berenod voor dit antwoord. Hier had ik totaal geen idee van en deze nieuwe info zal voor haar ook wel nieuw zijn. Ik verdien helaas niet boven de 69k op jaarbasis, maar kom wel ruim boven de 35k dus het is wellicht mogelijk dan.

Ga ik nog even opzoeken of het in het CAO van pc 200 staat.

Als dit het geval is, kan dit dus eenzijdig van haar kant opgelegd worden?

Stel dat de beding voor 12 maanden toch afgesloten wordt, en ik kies er vrijwillig voor om in een andere sector te gaan werken. Moet zij dan ook 6 maanden loon uitbetalen?
Het is eenvoudig.

Indien ze binnen de 15 dagen na het beëindigen van je contract je niet laten weten van af te zien van het concurrentiebeding, dan moeten ze gewoonweg die vergoeding betalen.
Zolang je daarna in een andere sector werkt kan men je die vergoeding nooit terugeisen. Dus gewoonweg niets zeggen en na 15 dagen die vergoeding gaan opeisen!

Moest je daarentegen binnen die periode (van meestal 12 maanden) wel bij een concurrent gaan werken, dan kan je oude werkgever de procedure opstarten om die vergoeding terug te eisen, en daarboven nog eens de vastgelegde boete.

Voor zover ik weet zijn er in PC200 geen vastgelegde functies waarvoor een niet-concurrentiebeding is toegelaten voor lonen onder die 69K € grens.

Wat niet wil zeggen dat ze het niet in je contract kan zetten!

Indien ze het erin zetten, en dan bij beëindiging van je arbeidsovereenkomst je werkgever niet afziet van dit beding (binnen die 15 dagen), dan moeten zij die vergoeding betalen.
Zij kunnen niet afkomen met het feit dat dat niet-concurrentiebeding niet afdwingbaar is bij een jaarloon van minder dan 69K €, daar hadden ze dan maar aan moeten denken voor ze het in je contract zwierden!
Ideaal als je toch van zin bent in een andere sector gaan te werken.

Maar jij als werknemer kan wél dat niet-concurrentiebeding nietig laten verklaren, eventueel via arbeidsrechtbank, indien je wel van zin bent om onmiddellijk bij een andere werkgever in dezelfde sector te gaan werken en je oude werkgever zou je willen de boete opleggen!

Dus, je gewoonweg van de domme houden! Ze kunnen later niets van je eisen indien je wel bij een concurrent gaat werken, maar jij kan wel de vergoeding eisen indien je stopt en in een andere sector gaat werken, enkel hopen dat ze binnen de 15 dagen je niet laten weten dat ze afzien van het niet-concurrentiebeding ;)

highcontrast
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 aug 2019 08:55

Oke helemaal duidelijk! Bedankt voor de uitleg :)

Terug naar “Andere”