zorg ziek familielid buitenland

imo
Topic Starter
Berichten: 27

zorg ziek familielid buitenland

#1 , 31 jul 2019 13:40

Hallo collega's,

Onlangs hebben we met de familie zitten brainstormen ivm beurtelingse zorg van 2 ouderen in de familie.
Het betreft 2 tantes van mij (moeders kant) van in de 70-80 jaar die in het buitenland wonen en bijstand nodig hebben op zowel medisch vlak en in hun dagdalijkse zorg/activiteiten.

Jaarlijks organiseer ik mijn zomervakantie zodanig, zodat ik een deel van mijn verlof kan doorbrengen bij mijn tantes en hen kan bijstaan: dokters- en ziekenhuisbezoeken, hulp thuis en buiten in dagelijkse activiteiten en boodschappen, sociale/familiale aanwezigheid voor hun gemoedsrust, ... gezien het dus 2 thuis samenwonende tantes van mij zijn en die ter plaatse weinig of geen (jonge) familieleden meer hebben waarop ze continu rekenen. Een van hen heeft een zoon van in de 50, maar die is recent getrouwd en door werk en familiale redenen moeten verhuizen naar een andere stad. Mijn ouders, wonen zelf ook in BE en zijn zij bovendien ook niet in staat (omwille van ouderdom en gezondheidsredenen) om die taak op te nemen.

Vermits ik zelf een echtgenote en jonge kinderen heb, die dan ook samen met mij een belangrijk deel van hun zomervakantie moeten opofferen, zijn er soms (begrijpelijk ergens denk ik) fricties.

Nu heb ik her en der opgevangen, dat men ook voor familileden in het buitenland zorg kan aanvragen. Concreet probeer ik na te gaan indien ik bijvoorbeeld jaarlijks aan mijn zomerverlof een zorgperiode kan koppelen, zodat ik terwijl ik bij hen ben, zonder mijn eigen gezin te gijzelen mijn vakantie kan doorbrengen en aansluitend ook een periode van zorg voor mijn tantes kan opnemen, al dan niet met vergoeding. Vergoeding is hier minder van belang, maar eerder de bedoeling dus om de 2 kanten tevreden te houden: geen vakantie van mijn gezin ervoor opofferen en tegelijkertijd mijn familiale verplichting tegenover mijn tantes nakomen. Gezien de situatie gaan we dan ook elk jaar in de buurt van mijn tantes op vakantie.

Op de site van RVA heb ik niet meteen specifiek voor het buitenland zoiets teruggevonden. Iemand die hiermee ervaring heeft of tips kan geven?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2019 15:20

Gezien vergoeding geen rol speelt, kan u ook verlof zonder wedde overwegen. Ik vraag het inmiddels rechtstreeks op aan de bevoegde dienst van de RVA.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

imo
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 31 jul 2019 19:21

Hey, bedankt voor de reactie, maar met gewoon verlof zonder wedde ben je totaal ongedekt tegen ontslag. Zo maak je het zelfs gemakkelijker voor de werkgever om te ontslaan (heb ik mij laten vertellen). Het moet dus kaderen binnen een wettelijk erkende regeling van vezorging ziek familielid in het buitenland.

Is het in uw geval ook familie in het buitenland? Misschien kan u laten weten wat u juist vraagt aan de RVA, speciale benaming/formulier/...?

Denk er ook inderdaad aan om eens op gesprek te gaan bij de RVA.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2019 19:49

Verlof zonder wedde heeft helemaal niets te maken met ontslag. Het is een akkoord tussen u en uw werkgever. Het is wel zo dat u tijdens verlof zonder wedde geen pensioen opbouwt. U kan dit uiteraard best even met de RVA bespreken welke mogelijkheden u heeft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”