Discussie i.v.m. timesheet

aldebaran
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Re: Discussie i.v.m. timesheet

#16 , 14 jul 2019 04:10

Aangenomen dat jouw factuur geen maandlimiet overschrijdt die eventueel werd vastgelegd, en dat de gepresteerde uren gestaafd worden door een timesheet, doen aanvang en einde van een werkdag niet ter zake. Wat werd gepresteerd, heb je dankzij de timesheet transparant gefactureerd. Het feit dat jouw urenregistratie via een bagde-systeem van de eindklant gebeurt, houdt bovendien een objectieve validatie van die uren in. Als je je timesheet post-factum zou wijzigen, strookt die overigens niet meer met de waarheid.

Als zelfstandige heb je geen "verlof" en heb je niks te maken met een CAO of arbeidsvoorwaarden: je bent beschikbaar of onbeschikbaar, in functie van de tijd die je zelf beheert. Hoe lang je dat op voorhand moet melden aan je eindklant, kan eventueel in een contract zijn vastgelegd. Maar dat heeft inderdaad niks te maken met schijnzelfstandigheid.

Wat jou nog rest, is het bedrijf aan wie je factureert ("bedrijf B") in gebreke te stellen, of juister: het equivalent naar Engels recht. Zolang je niet hebt verzuimd aan de contractvoorwaarden met bedrijf B, is het niet jouw zorg dat bedrijf B moeite heeft om betaald te krijgen van bedrijf C, of C van de eindklant.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 jul 2019 08:43

Ik stel mij de volgende vragen:

- aan wie factureert u? Aan de firma waarvoor u in "onderaanneming?" werkt? of rechtstreeks aan de klant waarvoor u gewerkt heeft al dan niet in "opdracht" van?
- waar is uw "maatschappelijke" zetel?

Ik begin me immers stilaan de vraag te stellen in hoeverre u niet als zelfstandige bij een Belgisch sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen moet aansluiten en of u al dan niet als gedetacheerde dient beschouwd te worden.

Voor wat uw sociaal statuut betreft, zou u te rade kunnen gaan bij het RSVZ en de RSZ.

Voor wat uw "arbeidstijd" betreft, zou u te rade kunnen gaan bij Eures.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#18 , 14 jul 2019 09:09

Ik factureer aan bedrijf b. Bedrijf b factureert aan bedrijf c en bedrijf c aan bedrijf a, de eigenlijke eindklant.

Opnieuw: Mijn status doet er niet toe. Ik ben actief als freelancer, een volwaardig zelfstandige.
  • Ik factureer aan bedrijf b, een bedrijf in Engeland.
  • Mijn maatschappelijke zetel bevindt zich in Belgïe.
Ik ben zelfstandige, aangesloten aan een soc. verzekeringsfonds en al. Gelieve al die discussies over "schijnzelfstandige" achterwege te laten. Niet van toepassing hier!

Waarom zou ik mij vragen stellen over mijn sociaal statuut? Was niet mijn vraagstelling.

Eures: OK, wat doen doe?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 14 jul 2019 09:15

U moet geld van B dit is het.

Betaald B je niet dan kan je hier in Belgie niks doen.

Je zal dan het bedrijf B in Engeland moeten in gebreke stellen, en volgens hun wetgeving ze dagvaarden.

Hier in Belgie kan je niks doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#20 , 14 jul 2019 09:16

Aangenomen dat jouw factuur geen maandlimiet overschrijdt die eventueel werd vastgelegd, en dat de gepresteerde uren gestaafd worden door een timesheet, doen aanvang en einde van een werkdag niet ter zake. Wat werd gepresteerd, heb je dankzij de timesheet transparant gefactureerd. Het feit dat jouw urenregistratie via een bagde-systeem van de eindklant gebeurt, houdt bovendien een objectieve validatie van die uren in. Als je je timesheet post-factum zou wijzigen, strookt die overigens niet meer met de waarheid.
Bedrijf C heeft zijn eigen timesheet die maandelijks moet worden ingevuld. Het is die timesheet die ook getekend moet worden. Op zich staat dat dan weer los van bedrijf A, want ik kan in principe gewoon mijn timesheet van de badges afgeven.
En daar zit hem het probleem. Volgens de akkoorden tussen bedrijf A en bedrijf C mag er enkel tussen 07h00 en 17h30 gefactureerd worden. Dus wilt bedrijf A geen timesheet goedkeuren waarin tijd na 17h30 wordt geteld.
Als zelfstandige heb je geen "verlof" en heb je niks te maken met een CAO of arbeidsvoorwaarden: je bent beschikbaar of onbeschikbaar, in functie van de tijd die je zelf beheert. Hoe lang je dat op voorhand moet melden aan je eindklant, kan eventueel in een contract zijn vastgelegd. Maar dat heeft inderdaad niks te maken met schijnzelfstandigheid.
Volledig mee akkoord, was ook in sé naast de kwestie. Had het vermeld als voorbeeld van waar bedrijf A momenteel een beetje te ver in gaat.
Wat jou nog rest, is het bedrijf aan wie je factureert ("bedrijf B") in gebreke te stellen, of juister: het equivalent naar Engels recht. Zolang je niet hebt verzuimd aan de contractvoorwaarden met bedrijf B, is het niet jouw zorg dat bedrijf B moeite heeft om betaald te krijgen van bedrijf C, of C van de eindklant.
Bedrijf B riskeert enkel te willen betalen mits de tijd wordt gevalideerd door een getekende timesheet. Wat ook zo contractueel (hierin wordt gesproken van een goedgekeurde timesheet) is vastgesteld. Kan dat een probleem zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 14 jul 2019 10:09

Dit kan een probleem worden voor u.

Als B u niet betaald zal je toch iets moeten en dit is je werkgever, in Belgie kan je niks tegen doen.
Heb lang genoeg met LTD's gewerkt om deze problemen te kennen.

Tenzij dat B hier een officieel bijhuis heeft, maar dit zal niet het geval zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#22 , 14 jul 2019 20:37

Ik zal voorlopig ten rade gaan bij het diensthoofd van de dienst ICT. Mijn rechtstreekse manager houdt voet bij stuk, en ik ben ook niet echt van plan om ook maar iets toe te geven.

LeenW
Berichten: 12816

#23 , 14 jul 2019 20:40

Ik zal voorlopig ten rade gaan bij het diensthoofd van de dienst ICT. Mijn rechtstreekse manager houdt voet bij stuk, en ik ben ook niet echt van plan om ook maar iets toe te geven.
Een zelfstandige heeft geen "rechtstreekse manager". Toch eens kijken dat het geen schijnzelfstandigheid is, dat zou u beter uitkomen. Een factuur kunnen ze betwisten, als het om een werknemersloon zou gaan, kunnen ze dat niet zo eenvoudig afnemen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 15 jul 2019 09:03

Dacht ook onmiddellijk aan schijnzelfstandigheid.
Ik zou nooit met een dergelijke firma werken. Er zijn al minstens 2 tussenschakels, die allemaal hun kost moeten verdienen en die dus het eindproduct een stuk duurder maken. In de bouw heb je ook zo'n constructies.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 15 jul 2019 09:23

@ mava
schijnzelfstandigheid.is nu enorm aan het groeien en er word bijna geen controles gedaan !

Ook zelfs in de horeca koks en kelner gaan uit werken als freelancer aan prijzen 16 a 20 € per uur als zelfstandigen!!
Ik vroeg aan één of men daar geen miserie mee krijgt, hij antwoordde als je aan twee personen een factuur heeft uitgeschreven per jaar is het in orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#26 , 15 jul 2019 10:22

Ik zal voorlopig ten rade gaan bij het diensthoofd van de dienst ICT. Mijn rechtstreekse manager houdt voet bij stuk, en ik ben ook niet echt van plan om ook maar iets toe te geven.
Een zelfstandige heeft geen "rechtstreekse manager". Toch eens kijken dat het geen schijnzelfstandigheid is, dat zou u beter uitkomen. Een factuur kunnen ze betwisten, als het om een werknemersloon zou gaan, kunnen ze dat niet zo eenvoudig afnemen.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik werk op project bij de eindklant. Voor dit project heb ik een aantal aanspreekpunten in het bedrijf, 1 van deze aanspreekpunten "managed" het hele project. Over deze persoon heb ik het. Hij is ook degene die mijn timesheet moet tekenen voor bedrijf c.

Dit is geen schijnzelfstandigheid, dit is gewoon consultancy. Die dingen werken op die manier.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#27 , 15 jul 2019 10:24

Dacht ook onmiddellijk aan schijnzelfstandigheid.
Ik zou nooit met een dergelijke firma werken. Er zijn al minstens 2 tussenschakels, die allemaal hun kost moeten verdienen en die dus het eindproduct een stuk duurder maken. In de bouw heb je ook zo'n constructies.
Gesproken door mensen die het wereldje niet kennen. In ICT Consultancy werk je bijna altijd op die manier. Je hebt zo goed als altijd minstens 1 bedrijf tussen jou en de eigenlijke eindklant.

2 schakels lijkt veel, maar valt nog mee. Ik heb ooit op project gezeten bij een groot internationaal bedrijf, daar zaten er 4 schakels tussen... waanzinnig, maar niet abnormaal in dat wereldje.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#28 , 15 jul 2019 10:28

Een zelfstandige heeft geen "rechtstreekse manager".
Ik heb geen manager voor mijzelf. Als in... de einklant heeft niets van inspraak in mijn doen & laten. Maar het project waar je op werkt, als dit past in de kader van bestaande interne teams, dan heb je wel een manager. Een manager in titel dan, want veel meer dan een aanspreekpunt is hij/zij in sé niet.
Toch eens kijken dat het geen schijnzelfstandigheid is, dat zou u beter uitkomen. Een factuur kunnen ze betwisten, als het om een werknemersloon zou gaan, kunnen ze dat niet zo eenvoudig afnemen.
Dit is geen schijnzelfstandigheid, maar standaard consultancy.

LeenW
Berichten: 12816

#29 , 15 jul 2019 10:34

Het is niet omdat het "standaard" is, dat het correct is. In de horeca is het ook "standaard" om een deel van de omzet niet aan te geven.

Lees hier eens:
https://www.freelance.vlaanderen/schijn ... igheid.php

"Van een zelfstandige wordt verondersteld dat hij of zij voor eigen rekening werkt. Er ontbreekt met andere woorden een gezagsrelatie.

De zelfstandige is (relatief) vrij om het werk te organiseren. Aan een zelfstandige legt men niet op wanneer, waar en hoe de werken uitgevoerd moeten worden. "

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#30 , 15 jul 2019 10:45

Het is niet omdat het "standaard" is, dat het correct is. In de horeca is het ook "standaard" om een deel van de omzet niet aan te geven.

Lees hier eens:
https://www.freelance.vlaanderen/schijn ... igheid.php

"Van een zelfstandige wordt verondersteld dat hij of zij voor eigen rekening werkt. Er ontbreekt met andere woorden een gezagsrelatie.

De zelfstandige is (relatief) vrij om het werk te organiseren. Aan een zelfstandige legt men niet op wanneer, waar en hoe de werken uitgevoerd moeten worden. "
Met standaard bedoel ik dat het de manier van werken is. Consultancy is altijd al een grijze zone geweest. Ik ben Freealncer, werk voor eigen rekening, maar voor het gros van mijn werk functioneer ik doorgaans als een werknemer in het bedrijf van de eindklant.
Die eindklant heeft niets over mij te zeggen, maar desondanks... je functioneert als team member. Dus draai je mee en heb je een "uurrooster" en een "manager' die voor de rest niets met je te maken hebben.

Terug naar “Andere”