Discussie i.v.m. timesheet

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Discussie i.v.m. timesheet

#1 , 13 jul 2019 13:52

Sinds april werk ik als consultant in bedrijf a, actief in de verzekeringssector.

Ik zelf werk als Freelancer. Tussen mij en mijn huidige eindklant zitten er 2 bedrijven:
  • Een Engels consultancy bedrijf. (bedrijf b)
  • Een Belgisch consultancy bedrijf. (bedrijf c)
Ik heb mijn contract met het Engelse bedrijf. Het Belgische bedrijf heeft het contract met de eindklant.

Om historische redenen houdt bedrijf a er een nogal bevreemdend uurrooster op na.
  • Externen worden verwacht 8u00 te presteren, internen 7u30.
  • Beginnen mag je tussen 07u00 en 09u30.
  • Tussen 09u30 en 11u30 wordt verwacht iedereen aanwezig te zijn.
  • Tussen 11u30 en 14u00 moet je een lunchpauze nemen van minstens 0u30, je wordt pas terug verwacht om 14u00
  • Tussen 14u00 en 15u00 is iedereen opnieuw verplicht aanwezig.
  • Vanaf 15u00 mag je dan naar huis gaan. (Berekend op internen die beginnen om 07u00, met een middagpauze van 0u30)
  • Na 17u30 worden de uren niet meer geteld.
Dit zijn zaken vastgesteld in een CAO. Bij het begin werd me verteld rekening te houden met de verplichte werktijden, maar dat die begrenzing tot 17u30 niet voor ons (externen) gold.

In mijn contract met bedrijf b staat er ook niets van in vermeld, alleen dat ze een getekende timesheet nodig hebben.

April was er geen probleem, in mei werd er besloten om de duimschroeven wat aan te draaien, en deden ze even moeilijk over mijn uren na 17u30, maar mijn timesheet werd vooralsnog getekend.

In juni had ik een moeilijke maand en deed ik vrij veel zaken tijdens mijn middagpauze waardoor ik nogal vaak na 17u30 bleef werken. Het gevolg laat zich raden, begin juli deden ze opnieuw moeilijk over mijn timesheet. Er wordt van mij verwacht 5 uur te laten vallen, wat ik uiteraard niet wil doen.

De uren zijn gepresteerd, we moeten badgen, ze zijn dus zelfs geregistreerd...

Ik nam contact op met bedrijf b (met bedrijf c heb ik eigenlijk niks te maken), maar die wachten op bericht van bedrijf c. Bedrijf c verwacht van mij een getekende timesheet en doen alsof de eis van bedrijf a normaal is.

Stel: ik dien geen gewijzigde timesheet in, wat kunnen bedrijven b en c doen?

Kan bedrijf c van mij verwachten te voldoen aan een regel waarvan geen vermelding wordt gemaakt in mijn contract? Ik heb verder ook niks getekend, er staat ook niet in mijn contract vermeld dat ik me moet houden aan de arbeidsvoorwaarden van de eindklant...

Ik heb de indruk dat bedrijf a gewoon dingen probeert door te duwen en dat bedrijf c alles klakkeloos aanvaardt en dan verwacht dat iedereen volgt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 13 jul 2019 14:00

1) Als er met zo'n strikte arbeidsvoorwaarden gewerkt wordt, begin ik aan schijnzelfstandigheid te denken.

2) Ervan uitgaande dat u uw uren factureert, zal de de rest van de keten gewoon weigeren uw factuur te betalen. Het is dan aan u om naar de rechtbank te stappen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 13 jul 2019 14:36

1) Als er met zo'n strikte arbeidsvoorwaarden gewerkt wordt, begin ik aan schijnzelfstandigheid te denken.
Die gedachtenkronkel moet u mij toch eens uitleggen.
Ik vond hun uurrooster ook vrij bizar in alle eerlijkheid, maar bon... zolang het enkel geldt voor internen maakt het voor mij niet zo uit.
Ze liggen het alleen nu ook aan externen op te dringen, dat terwijl er (langs mijn kant althans) niets van op papier staat.
2) Ervan uitgaande dat u uw uren factureert, zal de de rest van de keten gewoon weigeren uw factuur te betalen. Het is dan aan u om naar de rechtbank te stappen.
In dit geval bemoeilijk door dat mijn eigenlijke klant in Engeland zit.
Maar dat antwoord mijn eigenlijke vraag niet: kunenn bedrijven b en c iets tegen mij doen als ik bij mijn standpunt blijf?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2019 15:32

Het enige wat ze kunnen doen is je gewoon niet betalen !

En dan zal je naar de UK moeten gaan om dit via de rechtbank van de UK u gelijk te krijgen.want je werkt onder het Engels recht ?

Werkt ? je bent zelfstandige.

En eerlijk ik ruik ook net zo als leen schijn zelfstandige.
Want je heeft begin en eind uren ! maar ja ik ken de.arbeidsrecht niet van Engeland.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 13 jul 2019 15:52

Ah op die manier. :-)

Wel, het is voor mij ook een nieuwigheid. Een beginuur heb ik zo goed als altijd, een einduur niet zo zeer.

Daarmee dat het mij zo enerveert...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 13 jul 2019 15:53

Het enige wat ze kunnen doen is je gewoon niet betalen !

En dan zal je naar de UK moeten gaan om dit via de rechtbank van de UK u gelijk te krijgen.want je werkt onder het Engels recht ?

Werkt ? je bent zelfstandige.

En eerlijk ik ruik ook net zo als leen schijn zelfstandige.
Want je heeft begin en eind uren ! maar ja ik ken de.arbeidsrecht niet van Engeland.
Arbeidsrecht gaat hier niet zo van toepassing zijn. Ik kan momenteel geen getekende timesheet bezorgen, en daar hangt mijn factuur van af.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 13 jul 2019 15:54

Het enige wat ze kunnen doen is je gewoon niet betalen !

En dan zal je naar de UK moeten gaan om dit via de rechtbank van de UK u gelijk te krijgen.want je werkt onder het Engels recht ?
Volgens mijn contract vallen alle disputen onder het Engels recht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jul 2019 16:13

Het enige wat ze kunnen doen is je gewoon niet betalen !

En dan zal je naar de UK moeten gaan om dit via de rechtbank van de UK u gelijk te krijgen.want je werkt onder het Engels recht ?
Volgens mijn contract vallen alle disputen onder het Engels recht.
Ik bedoel sociaal recht, daar je een zelfstandige bent val je ook onder het sociaal recht van Engeland, dit ga je hier en in Antwerpen niet zo vlug vinden.

Ik weet zelfs niet of schijnzelfstandigheid zelfs bestaat in Engeland ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#9 , 13 jul 2019 16:51

Het is geen schijnzelfstandigheid. Een beginuur hebben is gewoon standaard consultancy. Een einduur is iets anders, maar bon...

lukasi
Berichten: 1141

#10 , 13 jul 2019 17:09

Ze kunnen daar niet mee lachen.
één van de parameters die de dienst RVA en consoorten nagaan is de afhankelijkheid aan een uurrooster. En als ik zo lees en dan nog eens die weigering van goedkeuring.... ben jij schijnzelfstandige.
Een zelfstandige bepaalt in eerste instantie zelf zijn uren.
Een zelfstandige werkt voor VERSCHILLENDE partijen.
Een zelfstandige beslist autonoom hoe hij de opdracht uitvoert, uitwerkt en aanpakt.

Er was nog een knipperlicht maar daar kom ik nu effe niet op.

Franciscus
Berichten: 38595

#11 , 13 jul 2019 19:23

Schijnzelfstandigheid doet zich voor als u op papier zelfstandige bent, terwijl u in feite als werknemer handelt. Er is dan sprake van een verdoken arbeidsovereenkomst.
https://www.freelance.vlaanderen/schijn ... igheid.php

Van een zelfstandige wordt verondersteld dat hij of zij voor eigen rekening werkt. Er ontbreekt met andere woorden een gezagsrelatie.

De zelfstandige is (relatief) vrij om het werk te organiseren. Aan een zelfstandige legt men niet op wanneer, waar en hoe de werken uitgevoerd moeten worden.

Is dat wel het geval?

Dan spreken we van schijnzelfstandigheid. Schijnzelfstandig is hij of zij die over een zelfstandigenstatuut beschikt en in realiteit voor een baas werkt d.w.z. iemand die leiding en gezag uitoefent. In dat geval is de zelfstandige geen zelfstandige maar een schijnzelfstandige.

Ook al beschikt u over een ondernemingsnummer. Ook al schrijft u facturen uit. Ook al bent u aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen. U blijft schijnzelfstandig.

Mathieu Rutten

#12 , 13 jul 2019 19:40

Hier vindt u meer duidelijkheid over uw situatie:

https://christinekhan.nl/nieuws/de-arbe ... eidsrecht/

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 14 jul 2019 02:34

één van de parameters die de dienst RVA en consoorten nagaan is de afhankelijkheid aan een uurrooster. En als ik zo lees en dan nog eens die weigering van goedkeuring.... ben jij schijnzelfstandige.
Ik begrijp uw redenering, maar... De situatie is mijn geval niet zo zwart/wit.
Een zelfstandige bepaalt in eerste instantie zelf zijn uren.
Een zelfstandige werkt voor VERSCHILLENDE partijen.
Een zelfstandige beslist autonoom hoe hij de opdracht uitvoert, uitwerkt en aanpakt.
Ik werk als consultant, m.a.w. ik ben aangenomen als externe om een bepaald type werk ( = project) te gaan uitvoeren bij op de werkvoer mijn eindklant.

Doorgaans - niet altijd uiteraard - komt dit neer op het meedraaien in teamverband met x aantal "collega's". In andere gevallen werk je in je eentje aan 1 bepaald project, je contact met de eindklant verloopt dan via 1 of meerdere aanspreekpunten.

In beide gevallen is het de bedoeling om aanwezig te zijn bij hen op de werkvloer. In dit kader vragen de meeste eindklanten om je te houden aan de "werktijden" van bedrijf. Er wordt niet verwacht dat je je gedraagt als zijnde een gewone werknemer, wel dat je in kader van je project beschikbaar of bereikbaar bent op de werkvloer naargelang nodig.

Meestal komt dit neer op het aankomen voor een bepaald uur. Daarbuiten doe je in principe wat je wil. Zolang je oplevert zal niemand zich vragen stellen.

In de praktijk wordt er zo goed als altijd aan tijdsregistratie gedaan:
  • Een blad waarin je per dag (of week) aangeeft hoeveel uur je aanwezig was.
  • Een intern registratiesysteem
  • Badge
Dit kan pro forma zijn, om latere discussie te vermijden, of erg doorgedreven. Vaak werk je aan meerdere zaken en dient je tijd betaald te worden uit meerdere budgetten. Contractueel is een timesheet bijna altijd verplicht en mag je enkel factureren wat je met een timesheet kan staven.

In sommige bedrijven - zoals bijvoorbeeld bij Fortis - vereist de beveiliging dat je een beetje overal badged. Een collega freelancer bleef om die reden elke dag een half uur tot een uur langer: elke keer dat hij naar buiten ging om te roken diende hij uit te badgen. Een maandeljkse uitdraai van onze badge werd dan gebruikt als timesheet.

Consultancy ligt op veel vlakken in een grijze zone. Ik ben mijn eigen baas, maar werk doorgaans als een van de teamleden in een team in een ander bedrijf.

Dit gezed zijnde... legaal ben ik geen schijnzelfstandige, wat ik doe is perfect wettelijk en wordt al jaar en dag als dusdanig bekeken door de RSZ. Verdere discussie hierover is dus volledig zinloos, dank u.

Ik hoop dat het bovenstaande wat duidelijkheid heeft verschaft. Ik ben hier tenslotte niet om op het matje geroepen te worden.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 14 jul 2019 02:48

Om terug te komen op mijn topic: het hoofdprobleem is dat mijn huidige eindklant probeert de barrière die er bestaat tussen externen en internen te doorbreken. Dit gebeurd onder meer door geen facturering toe te laten na 17u30, te verwachten dat je toestemming vraagt om verlof te nemen, sancties op te leggen as je niet badged voor je lunchpauze, ...

Teveel om op te noemen eigenlijk... om die reden heb ik mijn contract eind vorige maand dan ook opgezegd. 31/07/2019 is mijn laatste dag daar. Geen seconde te vroeg als ik eerlijk mag zijn.

Ik veeg aan hun meeste pogingen mijn voeten. Niemand vertelt mij wanneer ik al dan niet op verlof ga. Mijn timesheet ligt moeilijker. Ik heb een getekend document nodig, of de kans bestaat dat mijn klant me niet betaald. Contractueel mag ik zelfs niet factureren zonder timesheet. Ik heb een groot geluk: ik moet badgen. Mijn gepresteerde uren zijn daardoor ondubbelzinnig geregistreerd en met een afdruk heb ik mijn timesheet.

Ik ben niet geneigd om toe te geven, wat me brengt op mijn vraagjes:
  • Als ik weiger mijn timesheet aan te passen, kan 1 van de 3 partijen hierdoor iets op mij verhalen?
  • Kan ik die hekele kwestie met hun uurrooster ergens aanklagen?
Laatst gewijzigd door FreelancerIT op 14 jul 2019 02:54, 2 keer totaal gewijzigd.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#15 , 14 jul 2019 02:50

Hier vindt u meer duidelijkheid over uw situatie:

https://christinekhan.nl/nieuws/de-arbe ... eidsrecht/
Volgens dit ben ik een contractor (ik word ook zo beschreven in het contract)... maar het zegt niets over mijn probleem.

Terug naar “Andere”