Bedrijfswagen verplicht?

mgyselen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen verplicht?

#1 , 08 jul 2019 13:17

Kan een werkgever je verplichten om een bedrijfswagen te nemen?

Even de situatie schetsen, ik werk sinds dec 2010 bij mijn huidige werkgever. Toen ik werd aangenomen, heb ik een car allowance gekregen omdat er toendertijd geen bedrijfswagens werden gegeven voor mijn niveau. Die car allowance staat beschreven in mijn contract, maar er wordt ook verwezen naar de car policy.

Door gezondheidsproblemen heb ik 1,5j niet kunnen werken en in die tijd is er een aanpassing van de car policy geweest, waarvan ze me niet op de hoogte hebben gesteld.
Met het terug opnieuw gaan werken in maart 2019, krijg ik te horen dat ik een auto MOET kiezen.
Ik heb zelf echter nét een nieuwe auto gekocht in februari 2019. Ik geef dus mondeling aan dat ik mijn eigen auto wens te behouden en onder dezelfde voorwaarden wil verder werken. Immers ga ik 3000-5000euro verliezen door mijn auto te moeten verkopen, aangezien de waarde van een auto heel snel daalt.
Ik krijg nu begin juli 2019 te horen dat ze ook mijn car allowance willen stop zetten (ong. 300euro netto) omdat er geen keuze meer gesteld wordt; je kan een bedrijfswagen nemen of niks als je daarvan afziet. Zo zou het ook in de nieuwe car policy staan (die ik overigens nog niet heb kunnen inzien).

Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 08 jul 2019 20:18

Het uitbetalen van gereden professionele kilometers (dus geen woon/werk) is een netto verkrijging (ong 0,35€/km). Het uitbetalen van een netto car allowance zonder onkostenstaat ligt fiscaal moeilijk. Grote bedrijven maken dadings met de fiscus omtrent zaken zoals forfaitaire kostenvergoedingen etc. Mogelijks heeft de fiscus ingegrepen en moet de car allowance voor de bijl.

Of de huidige car policy de beloofde car allowance kan overrulen hangt af van wat in uw contract staat. Ws wel.

Anderzijds is er de piste van “cash for cars” dat het sinds 2018 mogelijk maakt om je wagen in te ruilen voor extra loon (belast volgens de wagenfiscaliteit). Dit is misschien de oplossing voor u. Informeer eens bij HR (of het sociaal secretariaat dat bij jullie de lonen doet)

Reclame

Terug naar “Andere”