Combinatie tijdskrediet en ouderschapsverlof

EvelyneVS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Combinatie tijdskrediet en ouderschapsverlof

#1 , 04 jul 2019 10:49

Goedemorgen,

Ik stel m'n vraag hier aangezien ik het nodige advies niet meteen via de werkgever of RVA krijg.
Ik wil eind november graag starten met tijdskrediet op woensdag, voor de zorg van ons eerste kindje.

Kan dit dan gecombineerd worden met ouderschapsverlof bv. juli of augustus? En hoe werkt dat dan precies? Moet ik mijn tijdskrediet gedurende die periode stopzetten en nadien weer aanvragen? Hoe lang op voorhand moet dat?
Ik zou het ouderschapsverlof ook graag opnemen volgens de nieuwe, geflexibiliseerde regeling sinds mei (https://www.rva.be/nl/nieuws/110-ouders ... e-bijstand)
Kan ik dan bijvoorbeeld 2 weken in juli en 2 weken in augustus opnemen?

Alvast bedankt.

Evelyne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 jul 2019 11:06

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e59-0

Hierin kan je het verschil lezen tussen ouderschapsverlof en verlof voor zorg kinderen jonger dan 8 jaar.

De flexibilisering vanaf 1 juni 2019 is enkel mogelijk voor het voltijds en halftijds ouderschapsverlof en voltijds verlof voor medische bijstand.

Het tijdskrediet met motief voor kind jonger dan 8 jaar is niet gewijzigd en kan dus niet “geflexibiliseerd’ worden. Daar blijft de minimumduur van 3 maanden voor het voltijds en halftijds en 6 maanden voor het 1/5 gelden.

EvelyneVS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2019 11:16

Bedankt voor je reactie. Is de manier waarop ik het wens op te nemen dan mogelijk? Het is me nog niet volledig duidelijk...

Reclame

EvelyneVS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2019 12:33

Ik kreeg toevallig inmiddels reactie van onze personeelsafdeling dat ze een combinatie wellicht niet zullen goedkeuren. Ik hou het dus gewoon op tijdskrediet op woensdagen en probeer de schoolvakanties te overbruggen met mijn gewone verlofdagen.

Nu werd er mij afgeraden om al het tijdskrediet waarop ik recht heb in één keer direct aan te vragen. Terwijl het mij een gedoe lijkt om dit jaar na jaar (of bv. om de 6 maanden) opnieuw aan te vragen..
Ik kan het toch stopzetten/onderbreken als ik dat wil? Of niet?

Terug naar “Andere”