Opleiding VDAB

scoobidoo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opleiding VDAB

#1 , 18 jun 2019 13:40

Beste,

Ik rond binnenkort een opleiding voor een knelpuntberoep af via de VDAB. Voor deze opleiding is mijn werkloosheidsvergoeding 4 jaar 'bevroren'. Ik was pas enkele maanden werkloos toen ik gestart ben met de opleiding en mag niet klagen over de vergoeding. Ik stond dan ook versteld te horen dat ik mits fulltime werken in dagdienst minder zou verdienen dan mijn huidige uitkering. Het verschil zou een 200 euro zijn.
Nu zie ik ook dat er heel veel deeltijdse jobs zijn en slechts sporadisch een fulltime-vacature. Nu vroeg ik me af, als ik een tijdelijke deeltijdse job neem (omdat er geen fulltime beschikbaar is) en ik val nadien terug op een werkloosheidsvergoeding, wordt dat dan berekend op mijn laatste (deeltijdse loon) of ga ik terug naar mijn initiële werkloosheidsuitkering op het moment dat ik de arbeid aanvat. Dit maakt uiteraard wel een verschil in inkomsten voor mij. Ik wil heel graag aan het werk maar als ik door ondertussen een halftijdse job aan te nemen, financieel nadeel heb, zal ik toch opteren om te blijven zoeken naar een voltijdse vacature. Kan de VDAB je verplichten om een job te nemen waarmee je minder zal verdienen dan met een uitkering?

Daarnaast heb ik nog een 2de vraag. Tijdens mijn opleiding werden mijn studiekosten telkens vergoed door de VDAB. Op een bepaald moment zijn ze teruggekomen op deze beslissing (volgens eigen zeggen omdat het niet de bedoeling is dat je je verder verdiept in bepaalde aangeboden leerstof) en nu ontvang ik rechtzettingen waarmee ze de studiekosten van het voorbije schooljaar (die eerder goedgekeurd en uitgekeerd zijn) terugvorderen. Kan dit zomaar? Heeft de VDAB dat recht?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding