Ongelijkheid in zondagswerk

Fonzie123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ongelijkheid in zondagswerk

#1 , 11 jun 2019 13:31

Mijn situatie is de volgende, ik werk al heel wat jaren in een winkel die op zondag open is.
We hebben een afdeling die gerunt word door 2 personen (ikzelf en een collega), nu die collega is ook een goeie vriend van de baas.
Op zich niks mis mee, maar ik heb een probleem met de ongelijkheid die dit veroorzaakt op gebied van zondag werken.
De normale regeling is dat iedereen afwisselend zaterdag en zondag komt werken.
Voor elke gewerkte zondag krijgen we mooie overuren zodat we wel wat verlof opsparen in het jaar, heel mooi.

Nu is het probleem echter dat mijn baas mijn collega makkelijk 4-5 zondagen laat komen en mij dan 1tje omdat ik erover begin te klagen dat ik ook recht heb op mijn zondag. Heb het al meermaals aangekaart bij de baas maar die maakt er telkens weer een spelletje van dus ik ben dit beu.

Is er een manier zodat ik hem kan verplichten hier een gelijkheid in te brengen zoals het in mijn ogen ook hoort? of sta ik hier machteloos tegenover?
Misschien dat het niet relevant is maar ik werk al langer in deze winkel dan mijn collega, hij is later aangekomen... ik niet. Er is me hier ook nooit iets over gevraagd of overeen gekomen, integendeel ik heb dit regelmatig al doorgegeven maar dan is het 2 weken ok om dan weer te beginnen met dit spelletje.

Alvast bedankt voor jullie raad.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2019 15:43

ongelijkheid brengt ruzie mee onder de werknemers.

Maar of je daar wat kan tegen doen is een andere vraag, als je u uren heeft per week .

Ken een bedrijf en daar komen een paar die enkel de zaterdag en zondag komen werken aan de zaterdag +25% en de zondag dubbel,als bijverdienste, en de vaste werknemers hebben er weinig keur van om deze dagen te werken.

Ik zou er toch een met de werkgever gaan praten dat dit geen eerlijke werkwijze is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”