Juridsche vragen.

Claassens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Juridsche vragen.

#1 , 31 mei 2019 07:48

Hallo, ik heb een aantal vragen.
Ik werk voor een transportbedrijf die fraudeert op gewerkte arbeidsuren.
Bijvoorbeeld: contract is van maandag tot vrijdag. Wij werken boven de 12 uur per dag, en de werkgever stuurt de dimona door dat alle overuren op maandag gepresteerd zijn.
Maar er zijn verschillende bewijzen dat dat niet zo is. Is dit sociale fraude?
Mijn werkpostfische staat vereiste kwalificaties rijbewijs c? Terwijl ik geen c heb en alleen b heb tot max 3.5t.
Heen kledij nooit heb gekregen.
Is het verplicht dat op de werkpostfische staat dat ik met rijbewijs b rijd of niet?
En trouwens nooit geen arbeidsregelement ondertekend en overhandigd.

Wie kan mij helpen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2019 08:15

Dit is een pak vragen probeer je te antwoorden .
1/Ja dit is sociale en belastingfraude.

2/op u werkpost fiche staat rijbewijs C en je heeft maar een B rijbewijs, als je GEEN vrachtwagen bestuurt van meer dan 3.5 ton is er GEEN vuiltje aan de lucht, als daar nu b oc opstaat voor de inwendige administratie is er geen vuiltje aan de lucht zolang je niet rijd met +3.5 ton.

3/Een arbeidsreglement is verplicht opgemaakt te zijn en een afschrift aan de sociale inspectie is opgezonden.
, en het is voldoende dat het uithangt op een zichtbare plaats of dat je het kan raadplegen op het bureel..

Maar wanneer u GEEN kopie heeft van het arbeidsreglement kan de werkgever je ook niet straffen omdat je dit reglement niet gekregen heeft.

art:4 : Het arbeidsreglement kan echter niet tegen de werknemer worden ingeroepen indien de werkgever hem daarvan geen kopie heeft bezorgd. De wijzigingen van het arbeidsreglement kunnen niet tegen de werknemer worden ingeroepen indien de werkgever de door deze wet voorziene wijzigingsprocedure niet heeft nageleefd.

4/wat het werkkledij aangaat, er veel transporteurs die rijden in een gewone T shirt, ik ga de cao opzoeken wat men over arbeidskledij schrijft, waar men kledij geeft aan de chauffeurs zie je dat er weinig tot geen gedragen word .


PS:
Een werkgever die minder dan 20 werknemers in dienst heeft kan in plaats van werkkledij ter beschikking te stellen, er voor kiezen om een maandelijkse vergoeding uit te betalen van 4,96 euro.

De cao die dit regelt is echter nog een cao die dateert van de jaren 70 en wordt zelden toegepast.

Bron: transcom
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 mei 2019 09:52

Mijn werkpostfische staat vereiste kwalificaties rijbewijs c? Terwijl ik geen c heb en alleen b heb tot max 3.5t.
Heen kledij nooit heb gekregen.
Is het verplicht dat op de werkpostfische staat dat ik met rijbewijs b rijd of niet?
Waarmee rijdt u :?:
Hopelijk niet met een voertuig waarvoor rijbewijs C vereist is :?:

Dus max 3,5 ton MTM voor (trekkend) voertuig om onder categorie B te vallen ?
De Maximaal Toegelaten Massa vindt u in de papieren van het voertuig.



Kledij ... hangt er wat van af.
Persoonlijke beschermingsmiddelen (helm, veiligheidsschoenen, veiligheidsbril, ...) worden door werkgever voorzien.
Sommige werkomgevingen vereisten aangepaste kledij (bvb geen kunststof-weefsels, brandvertragend, ...) of een uniform, dan is dat normaal voor de werkgever.

Als de taak uit te voeren is in gewone kledij, dan zorgt de werknemer daar zelf voor.

Reclame

Terug naar “Andere”