statuut werkstudent

AmitojK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

statuut werkstudent

#1 , 27 mei 2019 12:36

Ik heb heel het jaar gewerkt als jobstudent bij een firma. Mijn 475 uren gaan echter verlopen worden en ga ik dus moeten switchen naar statuut werkstudent waar ik dus rsz en bedrijfsvoorheffing moet betalen. Mijn vraag is als ik switch naar werkstudent moet ik dan op het einde van het jaar bij de personenbelasting enkel moeten betalen voor het inkomen tijdens de periode dat ik werkstudent was of voor beide periodes ( periode jobstudent en periode werkstudent)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 mei 2019 17:59

Enkel de normale RSZ zal je moeten betalen, vanaf het 476e uur.
De belastingen hebben niets te maken met het aantal uur dat je werkt, maar met hoeveel je verdient.
Zolang je onder de 10.345,84 euro bruto per jaar blijft, dien je geen belastingen te betalen (dit bedrag kan ondertussen wel al geïndexeerd zijn, dit is het bedrag voor 2017).
Dit bedrag begint met lopen vanaf de eerste dag van het jaar, en houdt geen rekening met het hoeveelste uur dat je werkzaam bent.

Je werkgever zal wellicht wel bedrijfsvoorheffingen afhouden, zoals je zelf al stelt.
Deze dienen als voorschot op je belastingen, en worden volgend jaar met de aangifte verrekend.
Als je geen belastingen dient te betalen, krijg je dit integraal terug.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 27 mei 2019 19:29

Je bent dan wel niet meer ten laste van je ouders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”