Nakend faillissement - Als werknemer tegen de muur?!

Anoniem12345678
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nakend faillissement - Als werknemer tegen de muur?!

#1 , 17 mei 2019 19:50

Allen,

Ik kom hier uit pure wanhoop. Mijn collega’s en ik zitten in een situatie te gek voor woorden en instanties laten ons in de steek.

Het is onmogelijk om de volledige situatie in detail te schetsen maar ik probeer jullie een algemeen beeld te geven om misschien meer info te kunnen verkrijgen.

Ons bedrijf, een transportbedrijf (NV) opgestart in 2017, is al maanden financieel extreem ongezond. Nu is dit sinds februari geescaleerd tot de situatie waar we nu in zitten. De schuldenberg bedraagt 1-2 miljoen euro. Er zijn verschillende afbetalingsplannen lopende (die niet correct worden nagekomen), kleinere schulden worden ook niet betaald of willekeurig, verschillende incassobureaus werden reeds ingeschakeld door onze leveranciers alsook dagvaardingen en deurwaarders waren dagelijkse kost. Dit alles door complete incompetentie van onze zaakvoerders. Hier wil ik wel aan toevoegen dat zij wel volledig in orde zijn met de btw en rsz en dergelijke.

Onze zaakvoerders vermijden alle verantwoordelijkheid. Boze klanten die erop staan om de directie te spreken moeten wij, als gewone werknemers, te woord staan. Woeste leveranciers/onderaannemers moeten wij, als gewone werknemers, te woord staan. Als zij de directie al kùnnen bereiken worden er leugens voorgeschoteld. Ik heb het hier dan bijvoorbeeld over (tegenover leveranciers) valse betalingsbewijzen en (tegenover klanten) vervalste leverbewijzen. Dit zijn slechts twee van de vele leugens.

Naast de leugens tegenover klanten en leveranciers blijven de leugens tegenover mijn collega’s en mij tot op heden opstapelen. Sinds weken wordt er beloofd dat ze het faillissement gaan aanvragen en telkens weer wordt dit uitgesteld. Er werd ons al meegedeeld dat we in juni onze lonen van mei niet gaan krijgen en dat we deze, inclusief vakantiegeld en dergelijke, gaan ontvangen van het FSO. Dit terwijl het faillissement nog NIET officieel is. Daarbij vroegen ze van ons wel nog inzet en motivatie.

De werksituatie is sinds maanden onleefbaar. We komen van gebrek aan gepaste middelen om de juiste service aan klanten te kunnen verlenen en zijn nu op het punt dat inkomend werk sedert weken compleet stil ligt. Al weken komen wij naar kantoor omdat we wettelijk gezien aanwezig moeten zijn maar zonder nog werk om handen te hebben. Psychologisch worden wij extreem geintimideerd en wij moeten zorgen dat we geen enkele misstap begaan waarop ze ons kunnen “pakken”.

Daarnaast zitten wij met een gevoel van onveiligheid. Één van onze onderaannemers is tevens investeerder en bestuurder van ons bedrijf. Afgelopen week kwam er een andere onderaannemer waar we grote schulden hebben langs op het bureau van onze directie en toen de situatie escaleerde heeft deze een geweer bovengehaald waarop de onderaannemer die tevens investeerder is op zijn beurt óók een geweer bovenhaalde. Er is gelukkig niets ernstigs gebeurd en wij, de werknemers, waren buiten 1 gelukkig niet meer op kantoor. Maar dit is niét het milieu waarmee wij te maken willen hebben.

Wij contacteerden reeds diverse vakbonden, de RVA, de FOD,... Geen énkele instantie kan ons helpen. Als werknemers staan wij met onze rug tegen de muur. Ondergaan en afwachten is de boodschap.

Dagelijks werd ons het faillissement beloofd. Dit werd dan uiteindelijk gisteren online ingediend volgens de directie, in het bijzijn van hun advocaat. Mijn collega contacteerde de griffie en zij meldden ons dat, na nazicht, ze geen enkele info hebben over de neerlegging. Bij het confronteren van de directie werd er met verwijten gesmeten en heeft hij er alweer een of ander verhaaltje aan gehangen. “Misschien is er iets misgegaan bij het online indienen”...

Wij zijn echt wanhopig en als we de instanties moeten geloven zijn we compleet afhankelijk van onze directie. Wegens de vele leugens en praatjes en psychologische spelletjes en intimidatie zijn wij echter extreem argwanend en weten we niet meer wat te geloven.

Is er nu écht NIETS dat wij kunnen ondernemen?

Het leest als een slecht boek, we beseffen dat ook. Zelfs als wij met deze verhalen thuiskomen is het ongeloof bijna van hun gezichten af te lezen. Maar ik kan jullie verzekeren dat de situatieschets hierboven nog niet de helft is van wat er allemaal aan de hand is.

Ik kijk uit naar jullie info...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2019 19:59

Zijn jullie nu zo dat je jullie werkgever zou dwingen om in faillissement te gaan .

Zo zitten wachten tot je werkgever zijn boeken online neerlegt via regsol, zo iets heb ik echt nog nooit gezien, de meeste werknemers zijn bedroeft als hun werkgever de boeken moet neerleggen .

Reken erop dat het FSO bij een faillissement ook voor jullie eens een verrassing zou kunnen zijn ..

Als je u niet goed voelt op u werk zoekt ander werk, dit gaat u nu ook moeten doen als je bedrijf in faillissement gaat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Anoniem12345678
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2019 20:17

Zijn jullie nu zo dat je jullie werkgever zou dwingen om in faillissement te gaan .

Zo zitten wachten tot je werkgever zijn boeken online neerlegt via regsol, zo iets heb ik echt nog nooit gezien, de meeste werknemers zijn bedroeft als hun werkgever de boeken moet neerleggen .

Reken erop dat het FSO bij een faillissement ook voor jullie eens een verrassing zou kunnen zijn ..

Als je u niet goed voelt op u werk zoekt ander werk, dit gaat u nu ook moeten doen als je bedrijf in faillissement gaat !
Heeft u mijn post helemaal gelezen? Heeft u gelezen over de vervalsing van betalingsbewijzen, leverbewijzen, onderaannemers die in de gebouwen met geweren staan te zwaaien en de psychologische intimidatie?

Wij hebben ons sinds 2017 ingezet om de fouten van onze directie recht te trekken en zagen in het bedrijf een toekomst als we met z’n allen een steentje zouden bijdragen. Geloof mij vrij als ik u zeg dat wij het ook liever anders hadden gezien.

En in verband met ander werk: ik heb inderdaad reeds ander werk en zit in mijn opzegperiode. Dat maakt de situatie niet minder erg.

Ik ben op zoek naar bruikbare info en verzoek vriendelijk aan degenen die geen nuttige bijdrage kunnen leveren zich te onthouden van commentaar.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 19 mei 2019 02:11

Klacht neerleggen bij de politie voor het wapenbezit, volgens mij mag je niet zomaar met wapens rondlopen.
Verder, zo snel mogelijk ander werk zoeken en wegwezen uit die rampzalige situatie.
Op het moment dat de lonen niet meer uitbetaald worden, de werkgever aangetekend in gebreke stellen, ik veronderstel dat de vakbond op dat moment wel kan helpen.

berenod
Berichten: 942

#5 , 19 mei 2019 06:31

En ter info, een uitbetaling door het FSO laat minstens een maand of 10 op zich wachten (dat is te tellen vanaf de indiening F1, en dat op zich is al snel meer dan een maand na het faillissement).
Maar als er ergens ook maar één partij is die wat minder goed meewerkt kan dit snel oplopen tot meer dan een jaar!

Plus, je krijgt ook niet alles, bedragen van uitbetaling zijn geplafonneerd (enkel+dubbel vakantiegeld maximum 4500€ bruto bijvoorbeeld), ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2019 08:07

Weet je wat me echt stoort aan dit verhaal, dat een werknemer die naar de griffie belt om te weten og de werkgever een aangifte in de regsol heeft gedaan!

1/ de griffier mag daar niks over zeggen daar en nog geen vonnis is, en een vonnis met dit nieuw systeem kan tot 8 dagen duren, wat men ook niet weet dat de rechtbank niet verplicht is om een zaak failliet te verklaren, een faillissement is hier in Belgie nog steeds een gunst.

Ik vraag me af waar moeit een werknemer met de werkgever zijn zaken zich mee, ben je niet akkoord met je werkgever ga op een ander werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#7 , 19 mei 2019 09:53

Jullie bezorgdheid moet zijn dat jullie én je werk goed uitvoeren én jullie voor de geleverde arbeid betaald worden. Het runnen van de zaak is aan de werkgever eventueel met inspraak van een vertegenwoordiging van de werknemers in de O.R. Navraag doen naar het neerleggen van boeken behoort zeker niet aan de werknemer, maar wel aan de instelling/werknemer die de dossiers moet in orde maken in geval van faling. In geval van slecht of onkundig beheer, zal er sowieso een faling volgen. Ik zou zeggen, stel als werknemer alles in het werk om een eventueel faillissement te vermijden. Zolang je je loon ontvangt en in orde bent met je sociale zekerheid is er voor jou "niets" aan de hand. Positieve actie moet in deze dan ook het hoofdmotto zijn.

Terug naar “Andere”