Een familielid is tewerkgesteld (in loondienst) door een multinational gespecialiseerd in wat men noemt "customer development in third party logistics (afgekort: 3 PL)". Als ik het goed heb begrepen houden ze zich bezig met de volledige organisatie en beheer van de toeleveringsketen van grote bedrijven, incl. het ontwikkelen en fabriceren van bepaalde componenten. Om hun werk uit te voeren zijn ze fysisch aanwezig in die bedrijven (de meeste gevestigd in het buitenland) zelf; de mensen die daar permanent werken worden in die landen zelf door de multinational gerekruteerd (volgens de wetgeving van die landen).
Mijn familielid staat op de loonlijst van het Belgische filiaal (vennootschap naar Belgisch recht) van die multinational, woont in België en betaalt hier zijn sociale bijdragen en belastingen.
Maar meer dan 90 percent van zijn werk (operations manager Europe) doet hij op verplaatsing,
in meerdere locaties in geografisch Europa. Zowel ter plaatse in de bedrijven die hun cliënten zijn als in andere filialen van de multinational. Het betreft buiten België +/- 8 verschillende locaties in evenveel landen.
Op geen enkele van die locaties verblijft hij 183 dagen. In België verblijft hij alle weekends en vakantieperiodes en 10 percent van de werkdagen.
Mijn familielid vraagt zich af of hij door deze werkregeling ooit problemen zou kunnen krijgen met de Belgische sociale en fiscale wetgeving.
De bronnen die ik heb geraadpleegd zijn niet echt duidelijk over deze specifieke situatie. Ik vind geen sluitend antwoord.
Heeft iemand hier kennis van of ervaring mee?