controlearts progressieve tewerkstelling naar voltijds

redak
Topic Starter
Berichten: 205

controlearts progressieve tewerkstelling naar voltijds

#1 , 04 mei 2019 10:17

bij de overstap van progressieve tewerkstelling (bediende) naar voltijdse tewerkstelling diende ik voor mijn werkgever eerst langs te gaan bij de controlearts, dit bezoek werd gepland door de werkgever tijdens mijn werkuren progressieve tewerkstelling. De tijd die ik hierdoor afwezig was werd nu geregistreerd als "onbetaalde ziekte", klopt dit of moet dit uitbetaald worden als normale arbeidsuren ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2019 10:47

Als de werknemer in het kader van de wetgeving welzijn op het werk een medisch onderzoek ondergaat dat wordt uitgevoerd door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer (ongeacht of het onderzoek verplicht is of niet), dan wordt de tijd die hij hieraan besteed als arbeidstijd beschouwt en ook als dusdanig bezoldigd. Dergelijke onderzoeken moeten in principe ook steeds tijdens de werkuren plaatsvinden. Ook de eventuele verplaatsingskosten en de kosten van het onderzoek zijn ten laste van de werkgever.

Bron: Group S
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

redak
Topic Starter
Berichten: 205

#3 , 04 mei 2019 14:13

bedankt denlowie,

Hier gaat mijn werkgever dus in de fout.

Ik vermoed dat dit niet telt voor het medisch onderzoek dat plaats gevonden geeft bij de geneesheer van het ziekenfonds om de progressieve tewerkstelling goed te keuren ? Ik ben hiervoor pas opgeroepen toen ik de progressieve tewerkstelling begonnen was en kon enkel plaatsvinden op een dag dat ik tewerkgesteld was (dus tijdens mijn werkuren), hiervoor werd ook een aantal uren "onbetaalde ziekte" in rekening gebracht (verplaatsingsvergoeding werd door ziekenfonds uitbetaald hiervoor).

Alvast bedankt

Reclame

Terug naar “Andere”