Ziekteverlof

ignacevb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ziekteverlof

#1 , 29 apr 2019 14:23

Ik heb tijdens mijn ski-vakantie m’n sleutelbeen gebroken. Volgens de wet vervalt U verlof wanneer je ziek valt in je verlof, maar ik ben gevallen in het weekend voor mijn verlofdagen zijn opgenomen. De vrijdag voor ik in verlof ging heb ik nog overuren opgenomen. Volgens mijn werknemer ben ik mijn zuurverdiende vakantiedagen kwijt zelfs wanneer ik vrijdag geen overuren zou opgenomen hebben. Nu vraag ik me af is dit wel wettelijk? Kan iemand hier een antwoord opgeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 apr 2019 15:27

Als u werkt van maandag tot en met vrijdag, en niet in het weekend:
Uw ongeschiktheid kwam voor uw verlof, en primeert, uw verlofdagen krijgt u terug.

Indien u wel werkt in het weekend: vanaf wanneer ging uw verlof in?
Dan zal dat van belang zijn.

Terzijde:
In een Europees arrest (2012) is al uitgesproken dat jaarlijks verlof niet dient om ziek te zijn, en dat de Belgische wetgeving hier dus in fout is.
Tot op heden is de wetgeving echter nog niet aangepast, al ging de huidige minister van Werk dit wel doen in 2018...
Ik weet niet zeker of je met dit arrest iets zou kunnen betekenen, moest je toch werkzaam zijn in het weekend.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2019 15:42

Het zijn de Belgische wetten die primeren.

De datum van het begin van de arbeidsongeschiktheid is hierbij van groot belang.
Wanneer de werknemer ziek wordt vlak vóór zijn vakantie en deze ziekteperiode loopt nog verder door tijdens de geplande vakantieperiode, wordt hij ook arbeidsongeschikt beschouwd tijdens die verlofperiode.

De eerste schorsingsoorzaak primeert immers.
De werknemer zal de dagen waarop hij vakantie gepland heeft, maar die gedekt zijn door een medisch attest, niet verliezen.
Hij heeft het recht deze op een later tijdstip op te nemen.
Tijdens de ziektedagen zal hij recht hebben op gewaarborgd loon.

Indien hij ziek wordt tijdens zijn verlof, loopt het verlof gewoon door alsof de werknemer niet ziek is.

Hij kan zijn verlofdagen niet meer verschuiven naar een later tijdstip.
Als de ziekte nog voortduurt tot na zijn vakantie, wordt hij vanaf dan wel als arbeidsongeschikt beschouwd.

Als zijn ziekteattest reeds tijdens de verlofperiode van toepassing was, zal de periode van gewaarborgd loon al beginnen te lopen tijdens zijn verlof.

De werknemer heeft bij terugkomst dan enkel nog recht op het saldo van het gewaarborgd loon.

Ik denk dat je in een rand geval zit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2019 15:54

Zoals lowie reeds heeft aangegeven is het de eerste schorsing die primeert. Echter heeft u daarnaast uw verplichtingen als werknemer vervult door te verwittigen en ziektebriefje te bezorgen?

ignacevb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 apr 2019 23:10

Ik werk niet in het weekend, en mijn ongeval is op zondag in Oostenrijk gebeurd, ben dan gerepatrieerd en in België geopereerd. Mijn verlof was gepland vanaf maandag. Ongeval is dus voor mijn verlof gebeurd. Echter de vrijdag ervoor heb ik nog overuren opgenomen, ik weet niet of dit dan bij mijn verlof telt, voor arbeidsduurvermindering geld ook een andere regel als voor verlof. De vakbond beweert zelfs dat je verlof start na je laatste werkdag, wat ik absurd vind. Het gaat hier om 10 dagen verlof, wat wel een beetje balen is... Bij de loondienst van m’n werk weten ze het precies ook niet zo zeker. Ben dus opzoek naar argumenten om ze alsnog te overtuigen..Alvast bedankt voor de reacties.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 29 apr 2019 23:27

Zoals hier reeds eerder werd aangegeven is Belgie in 2012 voor dergelijke praktijken veroordeeld.

In 2017 zou Minister Peeters daar "werk" van gaan maken om de wetgeving aan te passen aan de veroordeling, maar blijkbaar zijn ze liever bezig met de verkiezingen voor te bereiden dan zich te schikken naar het arrest.

Normaal kan men met het arrest naar de arbeidsrechtbank en die zou dan wel rekening houden met het arrest

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 apr 2019 06:10

mijn ongeval is op zondag in Oostenrijk gebeurd, ben dan gerepatrieerd en in België geopereerd.
U was reeds op de plaats van je vakantie, dus u was wel al op vakantie.

Je werkgever zal wel eens groot gelijk kunnen hebben.
En ook de vakbond kan wel ook eens gelijk kunnen hebben.

VB:ja werkt tot vrijdag middag je vertrekt s'avonds naar Spanje en s'nachts heb je een ongeval in Frankrijk.

Dan ben je toch degelijk op vakantie .!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 30 apr 2019 07:10

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/02 ... kantiedag/


reeds in 2012 is België ervoor veroordeeld en nog steeds hebben ze het niet in orde gebracht, m.i. kan een rechtbank de wetgever daar een handje bij helpen, bij die traagheid

"
Het Verbond van Belgische Ondernemingen vraagt een evenwicht te houden tussen enerzijds het recht op vakantie als bescherming voor de werknemer en anderzijds de organisatie en kosten voor de werkgever, laat VBO-woordvoerder weten. Maar we moeten sowieso de Europese richtlijn uitvoeren."

Typische belgisch, en wie is het slachtoffer van dat gehakketak ?
Laatst gewijzigd door jefke007 op 30 apr 2019 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 30 apr 2019 07:16

Goed, even wat strikter bekijken in dit geval:

Een arbeidscontract kan geschorst worden omwille van volgende redenen:
  • Ziekte en ongeval
  • Zwangerschap en bevallingsverlof
  • Klein verlet (kort verzuim)
  • Verlof om dwingende redenen
  • Verloren arbeidsuren (gewaarborgd dagloon)
  • Jaarlijkse vakantie
  • Loopbaanonderbreking en tijdskrediet
  • Thematische verloven
  • Geboorteverlof
  • Adoptieverlof
  • Het pleegzorgverlof
  • De staking en uitsluiting (lock-out)
  • Verlof zonder wedde
  • Politiek mandaat
  • Zittingen in arbeidshoven en –rechtbanken
  • Sociale promotie en betaald educatief verlof
  • Voorlopige hechtenis
De Belgische wetgeving zegt dus dat de eerste schorsing primeert (en zoals ik zei, en ondertussen al herhaald is, is dit Europees niet in orde).

De vrijdag nam je overuren op.
Dit staat niet in de lijst met schorsingen zo te zien. Wat logisch is: dit zijn uren die je al gewerkt hebt, en dus virtueel op die dag werkt.

De maandag neem je jaarlijks verlof, dus wel een schorsing.
Deze gaat in op de maandag.

De zondag heb je je ongeval.
Dit is dus voor de maandag.
Aangezien de schorsing pas de maandag ingaat, primeert deze schorsing.

Belangrijke nuance: heb je een doktersattest die ingaat vanaf de zondag?
Zoals al gezegd heb je een Europees arrest die je zal steunen, maar in principe kunnen de werkgevers nog altijd de Belgische wetgeving uitvoeren...

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 30 apr 2019 08:57

De datum van het attest zal inderdaad van belang zijn.
Als u kan aantonen dat u ziek bent geworden op zondag, zal het ziekteverlof de eerste schorsing zijn en primeert dat op uw andere schorsing, het jaarlijkse verlof.
Hebt u uw werkgever maandagmorgen ingelicht van uw ongeval?

Mathieu Rutten

#11 , 30 apr 2019 09:30

Beste,

Eerst en vooral gaat het in de aangehaalde rechtspraak van het Europees Hof van Justitie niet om een casus tegen België, maar wel tegen Spanje.

Arrest van het Hof van Justitie
Het Europees Hof van Justitie besluit in een arrest van 21 juni 2012 (C-78/11 ANGED) dat een werknemer die ziek wordt tijdens zijn vakantie het recht moet hebben om die "verloren" dagen later op te nemen. In het verleden nam het Hof al gelijkaardige beslissingen (zie de zaak C-350/06 Schulz van 20 januari 2009 en de zaak C-277/08 Pereda van 10 september 2009). Het doel van vakantie verschilt immers van het doel van ziekteverlof:

Ui dit arrest blijkt dat Spanje, maar ook België en andere landen mogelijk handelt in strijd met Artikel 7, lid 1, van richtlijn 2003/88/EG van het Europees Parlement en de Raad van 4 november 2003.

Tenslotte wens ik er op te wijzen dat je ook een onderscheid moet maken naargelang het om een privaatrechtelijke dan wel een publiekrechtelijke betrekking gaat en of er al dan niet sprake is van een hospitalisatie. Zo is bij de federale overheid recuperatie voorzien. Ook bij heel wat lokale besturen is dit mogelijk als het in de RPR is ingeschreven. Bij de Vlaamse overheid bestaat dan weer de mogelijkheid om het verlof in te trekken. Dit vind je ook in heel wat lokale besturen terug.
Het is mijn inzien althans, niet verboden dat de individuele werkgever in de privaatrechtelijke sector dit principe ook volgt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige en gewezen ambtenaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 apr 2019 09:57

De sleutel van de vraag is.
Begin je in verlof als je de laatste werkdag de deur dicht doet op je werk of twee dagen later ??

Ik zelf vind hierover geen wettekst, dus weet iemand dit, bestaat daar volgens de Belgische wetgeving een regel voor?
Of moet dit overgeladen worden aan de arbeidsrechtbank ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#13 , 30 apr 2019 10:02

als u verlof periode bvb start op maandag 06 mei en je wordt ziek op zondag 5 mei dan is de ziekte de eerste schorsing. je dient dit dan wel aan te tonen met een attest van die dag. een attest van maandag zal helaas niet volstaan om onder gewaarborgd ziekteloon te vallen

Mathieu Rutten

#14 , 30 apr 2019 10:51

DenLowie,

misschien helpt dit je verder:

https://www.besox.be/wat-met-ziekte-voo ... et-verlof/

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 apr 2019 11:41

Bedankt
en een sociaal secretariaat zal het wel weten, want ze komen dit wel meer voor .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”