Solliciteren tijdens ziekte

MarjoleinD
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Solliciteren tijdens ziekte

#1 , 29 apr 2019 13:10

Hallo,

een tijd geleden heb ik hier raad gevraagd en gekregen.
Bij deze een nieuwe vraag.
Door zowel fysieke problemen als moeilijkheden op het werk omdat ik zwanger ben, ben ik in ziekte geplaatst door de arts.
Dit als noodoplossing, gezien ik in werksituatie stond die onveilig en ongezond was voor mij en mijn kindje, deels mede gecreëerd door de werkgever.
De werkgever weigerde zelfs de richtlijnen van de arbeidsgeneesheer te volgen, deze had duidelijk aangepast werk opgesteld en indien dit niet lukte, moest ik in volledige werkverwijdering. Helaas moet de werkgever daarvoor ook documenten ondertekenen en dat werd geweigerd.

Dit alles heeft mijn vertrouwen compleet weggenomen in die werkgever en ik wil er niet meer aan denken om daar terug te gaan, mijn energie is ook op.
Bedoeling is dus om na de geboorte op het einde van mijn moederschapsrust mijn ontslag in te dienen, en pas begin 2020 terug te gaan werken, dit houdt in dat ik dan een tweetal maanden geen loon heb, maar liever zo dan daar terug te gaan in de hoop mijn ontslag misschien te krijgen.
Zij zijn al lang naar een nieuwe werkkracht aan het zoeken, maar vinden duidelijk niemand.

Ik zou nu al starten met solliciteren, op de dagen dat het fysiek beter gaat, gewoon om deze keer wel echt een betere werkomgeving te vinden.
Dit kan zeker onder de radar, ik weet ook wel dat ik hier mijn ontslag niet voor kan krijgen, gezien ik me pas beschikbaar maak om te werken vanaf 2020.
Maar ik zou nog voor de geboorte wel mijn cv online willen zetten, dus grote kans dat de werkgever dit oppikt. Mijn ziektebriefje loopt nu tot einde zomer, ik zou in het begin van de zomer mijn cv online zetten.
Is dit een probleem voor mijn ziekte-uitkering? Kan best zijn dat de werkgever dit gewoon gaat aangeven bij de mutualiteit. Daar weet men wel dat de ongeschiktheid komt door de zwangerschap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2019 14:17


Maar ik zou nog voor de geboorte wel mijn cv online willen zetten, dus grote kans dat de werkgever dit oppikt. Mijn ziektebriefje loopt nu tot einde zomer, ik zou in het begin van de zomer mijn cv online zetten.
openlijk je wil uiten een einde te willen stellen aan de arbeidsovereenkomst, is geen goed idee
theoretisch gezien kan je werkgever dan de verbreking van de arbeidsovereenkomst vaststellen en een verbrekingsvergoeding eisen van u
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2019 10:27

Puur uit interesse "de reden" zou je een vonnis hebben zoals bovenstaande? Mijn inziens kan solliciteren niet worden aangehaald om de verbreking uit hoofde van de werknemer vast te stellen. Je kan altijd checken hoe je profiel in de markt ligt, solliciteren naar een aanvullende job bovenop de huidige, informeren wat de mogelijkheden zijn om daarna een beslissing te nemen,...

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2019 11:45

Ik treed B. Debuck bij. Het is niemand verboden om te solliciteren in geen enkel geval.
Voor de ziekteverzekering kan dit ook niets uitmaken, zolang ge niet terug werkt en ziekte uitkering trekt.
Maar dat weet u zelf ook wel.

Terug naar “Andere”