KM VERGOEDING

CBKHE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

KM VERGOEDING

#1 , 29 apr 2019 10:43

Hallo,

Ik rij standaard van ma t.e.m. vrijdag naar mijn werk en krijg daar ook km vergoeding voor op mijn loonrbrief.
Nu moet ik 1 dag in de week naar Oostende rijden dat voor mij 300 km is, zij hebben dit aan het sociaal secretariaat doorgegeven zodat dit vast bij mijn loon komt, mijn vraag is nu of dit wel mag? Ik wordt hier op belast en krijgen op het einde van de rit uiteindelijk geen geld terug voor mijn km's die ik gedaan heb? Alleen in brutobedrag waar ik niets aan over hou.

Normaal moeten ze dit toch ingeven als onkosten en mij 0.35 per km betalen?

Alvast bedankt om me te helpen! :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2019 10:51

Als zie doorgeven aan het sociaal secretariaat dat het een km vergoeding is zal deze onbelast via het loon worden uitbetaald.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2019 11:02

Deze bedragen voor verplaatsingen eigen aan de firma en uitvoering van uw job, komen normaal op de fiche 281.10 onder bijdragen in de reiskosten b) individuele overeenkomst ter beschikking houden bedrag
Niet aan te geven in uw belastingaangifte. Wel de bewijsstukken bij houden en ter beschikking houden van de fiscus bij navraag.
Is zoals B. Debuck zegt : onbelast uit te betalen met uw loon.

Reclame

CBKHE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2019 10:06

Bedankt voor het antwoordje.

Dan doen ze dit inderdaad niet juist, ik wordt hierop belast!

polk
Berichten: 437

#5 , 30 apr 2019 10:19

Een verplaatsing die > 40 kalenderdagen per jaar gedaan wordt, wordt aanzien als woon-werkverkeer en is ten laste van de werknemer. De vraag stelt zich dus of u de verplaatsing naar Oostende meer of minder dan 40 keer per jaar doet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2019 11:11

[/url]https://financien.belgium.be/nl/particu ... _kosten#q5

Beste topic starter,

Bekijk deze link eens.
52 weken x 300 km = 15600 km volgens mij; dus komt in aanmerking om deze kosten niet aan te geven in belastingaangifte.
Wel telkens uw verplaatsingen naar Oostende duidelijk registreren : datum uur vertrek en aankomst : km stand vertrek, km stand aankomst thuis.

Volgens mij moet u niets belasting betalen op die vergoeding. Zie trouwens ook mijn vorige reactie.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 apr 2019 11:17

Nu moet ik 1 dag in de week naar Oostende rijden dat voor mij 300 km is,
Is dat een bijkomende vestigingsplaats van uw werkgever, een werkplaats voorzien in uw arbeidscontract ?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 apr 2019 11:48

Zijn standaard werkplaats is van maandag tot vrijdag op dezelfde plaats. Slechts nu zend de werkgever hem 1 x per week naar Oostende : bijkomende vestiging of niet. Oorspronkelijke tewerkstelling 5 dagen op dezelfde plaats, dus wagenvergoeding volgens die verplaatsingen.
Nu een bijkomende opgelegde verplaatsing in dienst van de werkgever : is niet ingecalculeerd in zijn oorspronkelijke vergoeding.
Volgens mijn ervaring : niet belastbaar of aan te geven. Wel te bewijzen indien fiscus er naar vraagt. Daarom dring ik ten stelligste aan op volledige registratie van al die verplaatsingen.
Normaal moet werkgever zijn wedde aanpassen, gezien hij voor het werk zeker 3 uur langer per week onder weg is in dienstverband.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 apr 2019 11:50

De fiscus is hier vooral streng met hun 40-dagenregel om dagvergoedingen aan te pakken, de kilometervergoeding wordt natuurlijk een bijkomend slachtoffer hiervan. Echter uit mijn ervaring kan ik spreken dat bovenstaande bij een controle normaliter wel aanvaard wordt.


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 apr 2019 12:44

#10 En wat te zeggen over de extra 3 uren verplaatsing ? En desnoods de maaltijden op die dagen ?
Als topic starter alles goed registreert, zal de fiscus er weinig problemen omtrent maken.

Kosten eigen aan de werkgever ( met bewijzen ) zijn ook niet belastbaar; kan hier ook onder vallen.
Ik heb als boekhouder zelden problemen gehad voor de werknemers indien alles correct werd bijgehouden, en ingevuld op de fiche 281.10

polk
Berichten: 437

#12 , 30 apr 2019 13:04

Nu moet ik 1 dag in de week naar Oostende rijden dat voor mij 300 km is,
Is dat een bijkomende vestigingsplaats van uw werkgever, een werkplaats voorzien in uw arbeidscontract ?
Dat maakt voor de fiscus niet uit, men beoordeelt telkens de feitelijke situatie. Voor een aannemer kunnen bijvoorbeeld verschillende opeenvolgende bouwwerven telkens als een vaste plaats van tewerkstelling worden gekwalificeerd (http://ichibanconsult.be/blog/fiscalite ... gen-regel/). Hetzelfde geldt bvb voor consultants die > 40 dagen bij dezelfde klant zitten.
#10 En wat te zeggen over de extra 3 uren verplaatsing ? En desnoods de maaltijden op die dagen ?
Als topic starter alles goed registreert, zal de fiscus er weinig problemen omtrent maken.

Kosten eigen aan de werkgever ( met bewijzen ) zijn ook niet belastbaar; kan hier ook onder vallen.
Ik heb als boekhouder zelden problemen gehad voor de werknemers indien alles correct werd bijgehouden, en ingevuld op de fiche 281.10
De bedoeling van de 40-dagen regel is net om een duidelijke grens te trekken tussen verplaatsingen die voor rekening van de werkgever zijn, en verplaatsingen die voor rekening van de werknemer zijn. Men moet de grens ergens trekken, en heeft beslist deze op 40 kalenderdagen per jaar te leggen.

De 'extra verplaatsing' is dus gewoon woon-werk verkeer, net zoals dat zo is voor iemand die ervoor kiest om elke dag 300 km te pendelen. Het zijn geen kosten eigen aan de werkgever.

TS kijkt dus best eens na of hij aan 40 dagen komt op jaarbasis, dit kan nipt zijn voor 1 dag per week rekening houdende met verlof, feestdagen etc...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 apr 2019 13:42

# 12 De door u aangehaalde link is echter wel rekbaar.
Theoretisch is dit correct, hangt hoofdzakelijk af van welke beroep : zoals duidelijk kan uitgemaakt worden uit de link.
Ik zou vragen aan CBKHE of hij ons zijn beroep kan of wil meedelen en de activiteit van het bedrijf en de reden van die extra verplaatsingen. Zo een deel kunnen ophelderen.

Polk, ik wil uw standpunt niet onderuit halen, absoluut niet. Maar ik weet als men zijn administratie correct bijhoudt en redelijk open kaart speelt met de belastingcontroleur; hij vrijuit zal gaan.
Ook de werkgever ( boekhouder ) de juiste gegevens doorspelen aan het sociaal secretariaat en aanduiden onder welke rubriek of onder welke benaming de kosten vallen.
En de + 40 dagen regeling, kan omzeild worden ( dat is de kunst van de boekhouder ). Topic starter kan in het slechtste geval slechts enkele dagen teveel hebben.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 apr 2019 14:36

Voor het jaar 2019 heeft hij zeker al geen problemen voor de fiscus. Gezien wij nu 30.04.2019 zijn; en hij aan geen 40 dagen zal komen.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 apr 2019 15:09

Dag Polk,

Bedankt voor de link, laatste controle had ik echt de indruk dat ze puur focus legden op dagvergoeding hiervoor (hoogstwaarschijnlijk instructie om hierop dieper te controleren). In de praktijk heeft onze kilometervergoeding al enkele malen stand gehouden voor werknemers. In concreto iemand met een wekelijkse opleiding / inspiratiemoment bij consultant had aan de andere kant van het land. Hier werd nooit een probleem over gemaakt.

Terug naar “Andere”