Werkuren veranderen

Fiat 500
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Werkuren veranderen

#1 , 26 apr 2019 16:52

Vraagske , na jaren in een uurrooster te werken van 8 30 -12 en 13 00 -17 15 zou mijn werkgever een soort ploegwerk willen invoeren van 7 uur tot 18 uur (middagpauze blijft)
Ik ben daar niet gelukkig mee want dit betekent dat ik bepaalde dagen om 5 30 moet opstaan
Kan dit eenzijdig veranderd worden ?
In mijn arbeidscontract zijn de uren vastgelegd .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2019 17:03

Is dit een probleem om 5:30 uur op te staan ?

Als je werkgever kan bewijzen dat dit nodig of beter gaat zijn voor zijn bedrijf zal je er weinig kunnen aan doen.
Elke arbeidsovereenkomst kan met de jaren gewijzigd worden, zeker nu dat er flexibeler gewerkt word dan een paar jaar geleden ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2019 18:50

Ondanks dit contractueel is vastgelegd, kan je werkgever altijd naar de arbeidsrechtbank gaan, en zoals ik al schreef al deze zeer goede reden voor heeft zal de rechter daar over beslissen.

Hij kan onmogelijk dit eenzijdig wijzigen, maar ook moet hij je ook niet houden, en kan hij je ontslaan als hij daarbij de wetgeving volgt natuurlijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 27 apr 2019 22:25

Nee, dit kan niet.
Meer zelfs: als een werkgever dit eenzijdig aanpast, kan dit aanzien worden als een onregelmatige beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Anders verwoord: de werkgever heeft je impliciet ontslagen en moet aan jou nu een verbrekingsvergoeding betalen.
Wel een belangrijke kanttekening: de werkuren dienen wel in je overeenkomst vermeld te staan, of (minder afdwingbaar) in het arbeidsreglement.

Meer info: https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... -te-werken

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2019 23:18


Kan dit eenzijdig veranderd worden ?
.
wordt het wel eenzijdig gewijzigd, of is er een procedure opgestart voor wijziging van het arbeidsreglement?

een eenzijdige wijziging is nietig art 25 wet 3/7/1978

weet wel als dit leidt tot het einde van de arbeidsovereenkomst, wordt je niet werkloos onafhankelijk van je wil.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mathieu Rutten

#6 , 28 apr 2019 09:19

Beste,

U wordt toegelaten tot het recht op werkloosheidsuitkeringen zo u het bewijs levert van:
 een aantal arbeidsdagen in loondienst (wat we wachttijd noemen);
 gedurende een bepaalde periode (referteperiode) onmiddellijk voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag.
Om werkloosheidsuitkeringen te kunnen genieten moet u wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon zijn.
Even nagaan wat er precies in de arbeidsovereenkomst staat gestipuleerd, wat er in het arbeidsreglement staat,
werd het arbeidsreglement aangepast?
is de wijziging echt zo onoverkomelijk?

Dus bezin eer ge begint.

Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2019 10:46

Beste,

U wordt toegelaten tot het recht op werkloosheidsuitkeringen zo u het bewijs levert van:
 een aantal arbeidsdagen in loondienst (wat we wachttijd noemen);
 gedurende een bepaalde periode (referteperiode) onmiddellijk voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag.
Om werkloosheidsuitkeringen te kunnen genieten moet u wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon zijn.
Even nagaan wat er precies in de arbeidsovereenkomst staat gestipuleerd, wat er in het arbeidsreglement staat,
werd het arbeidsreglement aangepast?
is de wijziging echt zo onoverkomelijk?

Dus bezin eer ge begint.

Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
Beste topic starter, lees deze reactie van Mathieu aandachtig is correct.
één opmerking echter : lees duidelijk uw arbeidscontract of er geen clausule in staat dat de werkgever indien nodig de afgesproken werkuurrooster
kan en mag wijzigen of desgevallend in het arbeidsreglement.
Plus vind ik dat ploegenarbeid ( in dit geval ) gehonoreerd moet worden met een loonaanpassing.
Wel degelijk oppassen indien u niet akkoord gaat dat de werkgever u kan ontslaan zonder melding van reden maar met ontslagvergoeding/opzeg.
Voor de werkloosheidsuitkeringen bent u wel in orde.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2019 11:05


Plus vind ik dat ploegenarbeid ( in dit geval ) gehonoreerd moet worden met een loonaanpassing.
Ik weet niet of je van ploegen arbeid kan spreken tussen 7:00 uur en 18:00 uur

Tenzij dit sectorieel is in een CAO.
Want er zijn zo enorm veel bedrijven die dit toepassen en moeten geen ploegen premie betalen .

VB: Groot warenhuizen begin uur vanaf 7:00 uur tot 20:30 uur daar word ook in ploegen gewerkt

autobus vervoer die rijden voor de lijn, vanaf 4:00 uur tot 23:00 uur, die hebben geen ploegen premie maar wel nacht premie voor de uren voor 6:00 uur en na 20:00 uur , en een premie van 3,50€ per gesplitste rit of stationnement van meer dan 1 uur., dit word dan betaald aan 50%.

En neem ook maar sommige horeca bedrijven waar ploegen arbeid zijn, ook geen ploegen premie .

Zo zijn er verschillende sectoren waar GEEN ploegen premie aan de orde is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2019 12:28


Plus vind ik dat ploegenarbeid ( in dit geval ) gehonoreerd moet worden met een loonaanpassing.
Ik weet niet of je van ploegen arbeid kan spreken tussen 7:00 uur en 18:00 uur

Tenzij dit sectorieel is in een CAO.
Want er zijn zo enorm veel bedrijven die dit toepassen en moeten geen ploegen premie betalen .

VB: Groot warenhuizen begin uur vanaf 7:00 uur tot 20:30 uur daar word ook in ploegen gewerkt

autobus vervoer die rijden voor de lijn, vanaf 4:00 uur tot 23:00 uur, die hebben geen ploegen premie maar wel nacht premie voor de uren voor 6:00 uur en na 20:00 uur , en een premie van 3,50€ per gesplitste rit of stationnement van meer dan 1 uur., dit word dan betaald aan 50%.

En neem ook maar sommige horeca bedrijven waar ploegen arbeid zijn, ook geen ploegen premie .

Zo zijn er verschillende sectoren waar GEEN ploegen premie aan de orde is.
Beste Lowie,
Inderdaad volledig gelijk hebt u. Maar ik schreef wat ik vind als men het stelsel verandert, is geen wet maar zou ik van de werkgever attent vinden
en ook de werknemers makkelijker te overhalen. Aan de ene kant flexibel ook aan de andere kant, is toch een wijziging aan het oorspronkelijke contract.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 apr 2019 15:18


Wel degelijk oppassen indien u niet akkoord gaat dat de werkgever u kan ontslaan zonder melding van reden maar met ontslagvergoeding/opzeg.
Voor de werkloosheidsuitkeringen bent u wel in orde.
bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Fiat 500
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mei 2019 19:51

Merci , voor de reacties

Terug naar “Andere”