Categorie bedrijfswagen

kuisman
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Categorie bedrijfswagen

#1 , 25 apr 2019 20:02

Een vraag die ik heb aangezien ik mij sinds korte tijd wat bedrogen voel door mijn werkgever.

Situatie: 2,5 jaar in dienst.
Vanaf startdatum heb ik een bedrijfswagen Volvo V40 overgenomen van een ex-werknemer. Ik rij hier nu nog steeds mee.(ik schat leasingbedrag op 450€ operationele leasing ex btw incl tankkaart)

Het volgende staat in de carpolicy vermeld:

Budget per categorie (operationele leasing bedrag/maand, exclusief BTW)
Categorie 1 : max 500,00€
Categorie 2 : max 700,00€


Volgens mijn arbeidscontract heb ik echter recht op een wagen uit categorie 2.

Omtrent keuzerecht staat het volgende vermeld:

De werknemer kan een bedrijfswagen kiezen, voor zover het budget niet overschreden wordt. De
werknemer heeft geen keuzerecht ingeval van (i) aanloopwagens die in afwachting van levering van de
bedrijfswagen ter beschikking worden gesteld, en (ii) een bedrijfswagen beschikbaar is van een collega die
tot dezelfde categorie behoort.


In theorie had ik dus deze 'aanloopwagen' moeten behouden totdat een collega die een bedrijfswagen uit categorie 1 mocht kiezen mijn wagen zou overnemen zodat ik een nieuwe uit categorie 2 had kunnen kiezen. Ondertussen heeft de werkgever meermaals deze optie stilzwijgend niet aangeboden. (er zijn 3 nieuwe werknemers gestart sinds mijn startdatum die steeds een nieuwe wagen categorie 1 ter beschikking kregen)
Aangezien de huidige leasing van mijn wagen zou aflopen eind november 2019 (na 5 jaar leasing) stelde ik de vraag wanneer ik nu eindelijk mijn nieuwe wagen kon bestellen. Blijkt nu plots dat de werkgever stilzwijgend het leasecontract heeft verlengd (reeds in maart 2018) naar 6 jaar (wegens beperkte kmstand).
1) Is het wettelijk dat de werkgever de leasetermijn kan verlengen zonder de werknemer hiervan op de hoogte te brengen? Over het verlengen van de leasetermijn staat niets vermeld in de carpolicy

2) Wat kan ik doen om zo snel als mogelijk een wagen categorie 2 af te dwingen? Korte schatting maakt dat het bedrijf door de lagere categorie in bedrijfswagen 250€ x 30 (maanden) = 7500€ heeft bespaard ten opzichte van het arbeidscontract.

3) Kan ik juridisch (indien werkgever niet over de brug wilt komen om een wagen categorie 2 aan te bieden op korte termijn) stappen ondernemen om een compensatie te verkrijgen voor deze 'besparing' op mijn loon (ervan uitgaand dat een bedrijfswagen onder loon valt)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 apr 2019 14:36

.(ik schat leasingbedrag op 450€ operationele leasing ex btw incl tankkaart)

Budget per categorie (operationele leasing bedrag/maand, exclusief BTW)
Categorie 1 : max 500,00€
Categorie 2 : max 700,00€


Volgens mijn arbeidscontract heb ik echter recht op een wagen uit categorie 2.
U schat dat bedrag zelf, en net onder de max grens voor cat 1
Zelfs zonder opties kan de prijs al boven de 550 € ex BTW komen ifv de versie, opties op de wagen, opties op de leasing (jaarkm / winterbanden / ...)


Dus: wat is de werkelijke waarde van het leasebedrag ?

kuisman
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2019 16:46

Bedankt voor de reactie.
Ik heb dit bedrag zelf op een factuur gezien van de leasingmaatschappij, ik weet enkel het juiste bedrag niet meer maar bedroeg rond de 450€ per maand. De wagen valt met zekerheid in categorie 1. Het gaat trouwens om het bedrag zonder tankkaart, hierboven schreef ik inclusief tankkaart wat niet klopte.

Reclame

Terug naar “Andere”