Ontslaan tijdens ouderschapsverlof

mavisakal076
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslaan tijdens ouderschapsverlof

#1 , 22 apr 2019 12:10

Beste,

Ik ben ontslaan ivm lage prestatie redenen tijdens het werken in 4/5 (1/5de ouderschapsverlof).
Ze hadden me met een verbreking ontslaan (enkel maar de opzegvergoeding betaald en hoefte ik niet meer te komen).
Mijn vraag is over de resterende dagen ouderschapsverlof:
Ik had nog 6 weken om mijn derde 5 maanden blok af te maken... Heb ik die 6 weken verloren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 22 apr 2019 19:04

Stopzetting ouderschapsverlof wegens een ontslag

Context
Een werknemer die ouderschapsverlof heeft, moet dat vroegtijdig stopzetten (einde arbeidsovereenkomst = einde ouderschapsverlof) omdat hij ontslagen is om een reden waarvoor hij niet verantwoordelijk is.
Het betreft in dit geval dus geen ontslag wegens dringende reden.

Regel
De werknemer die ouderschapsverlof heeft en ontslagen wordt, moet zijn ouderschapsverlof stopzetten.
Als hij de blokken niet respecteert, hoeft hij de reeds ontvangen uitkeringen niet terug te betalen, maar zou hij normaal gezien het saldo van het aangevatte blok van het ouderschapsverlof verliezen.

Soepelheidsmaatregel – Procedure
In geval van ontslag buiten de verantwoordelijkheid van de werknemer zal hij het saldo van het aangevatte en niet-beëindigde blok later, onder bepaalde voorwaarden, kunnen opnemen.
Een werknemer heeft ouderschapsverlof en zet dat vroegtijdig stop:
omdat hij ontslagen is om een reden waarvoor hij niet verantwoordelijk is (dus niet wegens dringende reden);
Als een werknemer de door de reglementering vastgelegde 'blokken' van de onderbreking (1 maand, 2, 3 of 4 maanden volledige onderbreking – 2, 4, 6 of 8 maanden halftijdse onderbreking – 5, 10, 15 of 20 maanden 1/5 onderbreking) niet naleeft voor de hierboven vermelde redenen, hoeft hij de al ontvangen uitkeringen niet terug te betalen, maar zou hij normaal gezien het saldo van het aangevatte blok ouderschapsverlof verliezen.
Aangezien de niet-naleving van het blok in die gevallen onafhankelijk is van de wil van de werknemer, moet er overmacht van gemeen recht worden toegekend om te vermijden dat hij het saldo van het aangevatte blok van het ouderschapsverlof verliest.
Bijgevolg hoeft de werknemer de uitkeringen die hij al ontvangen heeft niet terug te betalen en verliest hij onder bepaalde voorwaarden het saldo van het aangevatte en niet-beëindigde blok niet.

Reclame

Terug naar “Andere”