Feestdag in combinatie met ouderschapsvakantie

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

Feestdag in combinatie met ouderschapsvakantie

#1 , 16 apr 2019 20:52

Goedeavond,

Ik heb in het verleden steeds voltijds gewerkt in een systeem waarbij ik elke woensdag vrijaf had en elke zaterdag werk.
Nu ben ik recent gestart met de opname van mijn ouderschapsvakantie en dit in plaats van op 1 dag per week gespreid over 3 dagen zodat ik telkens enkele uren vroeger stop.
Ik begrijp dat moest mijn 4/5de dag op een feestdag vallen dat ik deze feestdag kwijt ben.
Wat als echter een feestdag valt op woensdag, mijn vaste vrije dag sinds jaren alvorens ik 4/5de begon op te nemen. Dus niet mijn 4/5de dag.
En wat als deze dag valt op een zondag?

Bijkomend: ik werk in een verkoopsfunctie en hierdoor wordt er enkele keren per jaar gevraagd om op (koop)zondagen te werken. Mag ik deze zondagen tewerkgesteld worden. Deze worden extra gecompenseerd in loon en recuperatie uren. Ik ben hierin zelf vragende partij maar wil ook niet in de problemen komen.
Mag ik nota-bene overuren uitvoeren in een normale werkweek (overmacht door drukte?)

Alvast bedankt,

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding