sollicitantenrecht en gelijkheid van rechten/discriminatie

Amanda
Topic Starter
Berichten: 3

sollicitantenrecht en gelijkheid van rechten/discriminatie

#1 , 16 apr 2019 11:53

rechten van sollicitant en beginsel van gelijkheid van rechten (vermoeden van indirect discriminatie op leeftijd)

Hallo,
Als 58 jarige werd ik geselecteerd voor een interview maar moest eerst thuis een online test vervolledigen (numeriek, abstract en persoonlijkheidstesten). Dit werd succesvol afgesloten maar groot was mijn verwondering toen de persoon die mij na het interview vroeg de abstracte test nog eens te doen ter plekke. Ik was heel verwonderd maar haar uitleg was dat het systeem er soms lukraak iemand uitzocht om de test opnieuw te doen. Ik ben er aan begonnen maar halverwege gestopt uit principe dat dit niet kan aangezien op deze manier enkele of een sollicitant benadeeld wordt, indien andere dezelfde test niet moeten herdoen. Volgens de interviewer stond dit ergens op de website of link, maar zowel [het selectiebureau] als de firma zijn me na mijn email vraag om deze informatie aan te tonen het antwoord nog schuldig. Ik heb dus geen reactie gekregen op mijn email.Volgens mij lijkt dit erg op ongelijke behandeling die misschien wel gebaseerd zou kunnen zijn op indirecte discriminatie (alhoewel de firma duidelijk vermeld op de website tegen discriminatie te zijn) in mijn geval, want waarom wordt nu 1 bepaalde persoon geviseerd en op welke criteria ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2019 13:09

Dit is duidelijk geen discriminatie.
1. Als iedereen dezelfde kans heeft om de test opnieuw te moeten afleggen.

2. Zelfs al is punt 1 onwaar kan men opnieuw jouw vaardigheid testen doordat het gesprek niet overtuigend genoeg was en er twijfels bestaan als de test correct afgelegd. bv niet in gecontroleerde omgeving, of juiste antwoorden d.m.v. gokken.

3. Met die attitude zal het moeilijk zijn om een potentiële nieuwe werkgever te overtuigen als je een test weigert uit principe.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2019 13:40

Dit is duidelijk geen discriminatie.
1. Als iedereen dezelfde kans heeft om de test opnieuw te moeten afleggen.

2. Zelfs al is punt 1 onwaar kan men opnieuw jouw vaardigheid testen doordat het gesprek niet overtuigend genoeg was en er twijfels bestaan als de test correct afgelegd. bv niet in gecontroleerde omgeving, of juiste antwoorden d.m.v. gokken.

3. Met die attitude zal het moeilijk zijn om een potentiële nieuwe werkgever te overtuigen als je een test weigert uit principe.
[/quote]

Met punt 1 : iedereen heeft de kans niet om de test over te doen : in de topic staat : systeem kan iemand aanduiden … Of het waar is ?

Punt 2 en 3 volledig mee eens, de toekomstige werkgever kan u meermaals oproepen en dezelfde testen laten doen ( in dit geval volgens mij
zijn de testen verschillend : op internet op uw vertrouwde omgeving en ter plaatse op kantoor in de werkomgeving kunnen verschillende resultaten
opleveren ).
vb. kijk maar eens naar uitgebreide enquêtes : waarin dikwijls dezelfde vragen onder en andere inkleding voorkomen en waarop de antwoorden die hetzelfde moeten inhouden, toch verschillen.

Kandidaten onderwerpen aan proeven is niet verboden ( als ze gerelateerd zijn aan de job en de firma ). Het staat de kandidaat vrij hieraan mee te doen of niet. Weigering maakt zo wie zo een slechte beurt.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2019 14:10


als ze gerelateerd zijn aan de job en de firma
Is dit zo ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2019 17:19

Lowie,
Als ge solliciteert voor boekhouder zou het dan normaal zijn om proeven af te leggen als metser of 10 strafschoppen nemen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2019 19:50

Lowie,
Als ge solliciteert voor boekhouder zou het dan normaal zijn om proeven af te leggen als metser of 10 strafschoppen nemen ?
Je moet eens solliciteren bij de grootste openbaar vervoer maatschappij van Vlaanderen als +50 jarige, dan ga je denken dat men een ingenieur zoekt in plaats van een bus bestuurder.
Vraag eens na hoeveel geslaagden van de +50 jarigen !
De proeven zijn niet gelijk +50 jarigen en de jongeren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 apr 2019 09:59

Je moet eens solliciteren bij de grootste openbaar vervoer maatschappij van Vlaanderen als +50 jarige, dan ga je denken dat men een ingenieur zoekt in plaats van een bus bestuurder.
Vraag eens na hoeveel geslaagden van de +50 jarigen !
De proeven zijn niet gelijk +50 jarigen en de jongeren .
Lowie klopt als een bus. Zij hanteren zelfs heel andere regels. Zo ook een grote internationale firma ( vestiging in België ) die selecteerde op basis van uw sportkwaliteiten ( in die tijd waren de bedrijfscompetities voetbal en basketbal belangrijk ). En een andere grote firma in dezelfde provincie die selecteerde in den tijd op voorschrift van meneer pastoor.
Solliciteren is geen makkie meer. Selectienormen soms heel ondoorzichtig. Dus mijn raad : indien men een slecht gevoel heeft bij een sollicitatie; niet toehappen.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#8 , 17 apr 2019 13:13

Het lijkt me inderdaad niet abnormaal dat men steekproefgewijs die testen ter plaatse laat doen.
iemand kan bij wijze van spreken als 50 jarige ongeschoolde thuis de test laten afleggen door de 22 jarige laatste jaarsstudent burgerlijk ingenieur...
Het lijkt me dat thuis testen zelden sluitend kan zijn, eerder louter indicatief als eerste selectiebasis. in die zin dat je enkel diegenen die pakweg min 75 % halen naar de volgende ronde gaan. Maar evident dat daar de validiteit van de 'thuistoets' ad random gecontroleerd wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”