Vals factuur valse baas

miauwkitty
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vals factuur valse baas

#1 , 15 apr 2019 18:06

Ik zit 6 weken in mijn opzegtermijn en mijn ex-werkgever vind het zo leuk om mij om alle mogelijke manieren te kunnen blijven jennen.Na 3 aangetekend brieven te hebben ontvangen vol met leugens over onwettig afwezig. Wanneer ik dit zwart op wit kan aantonen dat ik en afwezigheidsattest had en hem dit had bezorgt.Voor de kerk in het midden te houden omdat het maar over 2 dagen ging heb ik hier niet op geantwoord. Omdat ik bang heb voor verdere juridische stappen, omdat Ik nog jong ben en nog en leven heb op te bouwen het leven is al niet zo simpel.Maar deze keer heeft hij mij en factuur opgestuurd van 400 euro wat normaal al was afgehandeld met mijn recup. Ook heeft hij geen handtekening of bewijze dat deze factuur naar mij kunnen verwijzen.Hoe kan ik dit het beste oplossen


Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2019 18:46

Je zal toch wat meer uitleg moeten geven.
Wat is het voorwerp van de factuur? Betwist je dit ontvangen te hebben?
Beweer je dat je al betaald hebt door 'compensatie met recup'?

miauwkitty
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2019 19:43

Dit is betaald geweest door compensatie met recup
Het gaat over sanitair materiaal.
Ik heb nooit met hem en onderling akkoord gesloten over dit factuur op papier. Dit is samengesteld op en site waar je materialen kunt bestellen en overeengekomen dat dit bedrag van 400 van mijn recup werd vergoed.Omdat ik in mijn 6 weken zit en hij het zo nodig vind om mij te jenne heeft hij deze factuur van 400 opgestuurd, ook al was dit al der compensatie van mijn overuren vergoed MVG

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2019 20:00

Dan zal je die betalng moeten kunnen bewijzen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 apr 2019 20:01

En heb je dat op papier?

miauwkitty
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2019 21:23

Moet de werkgever deze betaling niet kunnen bewijzen ? ik heb met hem nooit en akkoord gevormd op papier over deze bestelling.hij kan eender naar iemand deze factuur sturen en vragen voor te betalen.Hij moet mij dit kunnen aantonen op papier dat ik deze spullen heb besteld.Of ben ik verkeerd in mijn redenering? Mvg

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 apr 2019 21:41

Je zal moeten kiezen.
Ofwel betwist je de goederen ontvangen te hebben.
Dan moet je werkgever dit bewijzen.
Ofwel beweer je betaald te hebben.
Dan moet jij dit bewijzen.
Wij weten niet welke bewijzen er zijn van het een of het ander.
De twee samen beweren, maakt je ongeloofwaardig.
Als je beweert betaald te hebben, erken je impliciet dat er wel een levering was.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2019 00:05

Dit is betaald geweest door compensatie met recup
heeft hij deze factuur van 400 opgestuurd, ook al was dit al der compensatie van mijn overuren vergoed
iets betalen met je bruto (overuren)loon is verboden, jij zal deze factuur dus moeten betalen en je overurenloon of recup moeten opeisen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

monty_burns_007
Berichten: 46

#9 , 16 apr 2019 19:58

Interessant topic.

>iets betalen met je bruto (overuren)loon is verboden, jij zal deze factuur dus moeten betalen en je overurenloon of recup moeten opeisen.

idd, klopt wat 'de reden' zegt. Volledig illegaal. Loon met worden uitbetaald via loonbrief in euro's, niet in materiaal, appels & bananen.

Uw ex-werkgever betaalde uw OU waarschijnlijk niet "officieel" uit, maar liet bv. materiaal kopen, waar hij nog es een factuur van krijgt en kan inbrengen op zijn belasting + recup BTW, enz....
Ipv. U correct officieel OU uit te betalen via uw loonbrief aan 150% (eerste 130 OU / jaar zijn fiscaal vriendelijk)
Via materiaal is héél goedkoop voor uw werkgever, hij ontduikt immers sociale bijdragen/RSZ/Pensioen/...

Ik zou direct zeggen dat je de materiaal factuur officieel zult betalen en dat hij dan het OU recup volledig officieel uitbetaald. Als hij weigert en blijft bij zijn materiaal factuur geef je hem gewoon aan bij de sociale inspectie.

Dan betaalt hij alsnog uw OU volledig uit (bruto aan 150%) + RSZ + soc. bijdrages + nog een fixe boete erbovenop.
Daarbij vergeleken verdwijnt zijn goedkope manier van uitbetalen nu via een materiaal aankoop factuur in het niets :-D

Van belang is dan natuurlijk wel dat je effectief die OU kan bewijzen. Bij jobs in regie/contracting/consulting is dit perfect traceerbaar via klant timesheets of via het uurregistratie systeem van uw ex-werkgever.

Ik denk dat uw ex-werkgever rap zijn factuur zal intrekken om geen slapende honden wakker te maken bij de soc. inspectie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 apr 2019 00:49


Ik zou direct zeggen dat je de materiaal factuur officieel zult betalen en dat hij dan het OU recup volledig officieel uitbetaald. Als hij weigert en blijft bij zijn materiaal factuur geef je hem gewoon aan bij de sociale inspectie.

is dit niet zijn eerste loon-aankoop, kan topicstarter wel eens in eigen voet schieten alsook in die van zijn collega's
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

berenod
Berichten: 942

#11 , 17 apr 2019 05:29


Ik zou direct zeggen dat je de materiaal factuur officieel zult betalen en dat hij dan het OU recup volledig officieel uitbetaald. Als hij weigert en blijft bij zijn materiaal factuur geef je hem gewoon aan bij de sociale inspectie.

is dit niet zijn eerste loon-aankoop, kan topicstarter wel eens in eigen voet schieten alsook in die van zijn collega's
De werkgever die zwart (over) werk aangeeft is vrijgesteld van boetes.

De andere werknemers kunnen wel een boete krijgen wanneer ze goed op de hoogte waren van het zwartwerk (envelop met cash is goed op de hoogte zijn) én er een PV wordt opgesteld tegen de werkgever voor niet-aangegeven tewerkstelling...

monty_burns_007
Berichten: 46

#12 , 21 apr 2019 09:49

>De werkgever die zwart (over) werk aangeeft is vrijgesteld van boetes.

Werknemer is officieel in dienst bij werkgever (dus geen zwartwerk), enkel weigert werkgever het officieel verplicht (over)uurloon te betalen via de loonbrief en ontwijkt op die manier RSZ & sociale bijdrages.
Moet nog de eerste kleine KMO werkgever tegenkomen waar actieve belastingontduiking zomaar "vrijgesteld" wordt van boetes.
Wat gaat die werkgever aangeven van zwartwerk ? Enkel dat hijzelf weigert van het officieel verschuldige loon niet hebben te betaald.

Maar idd we leven in België waar de gewone werkman direct juridisch vervolgt wordt bij belastingontduiking en de grote ondernemingen een "deal"/"ruling" maken met de fiscus ipv. verdere juridische vervolging. (als ze al geen gepriviligeerd fiscaal gunstregime vooraf krijgen)
Klassen fiscaliteit/justiitie heet dit.

Mathieu Rutten

#13 , 21 apr 2019 10:03

Monty, u weet echt niet waar u het over heeft. Laat ons niet vergeten dat de werknemer ook rsz en belastingen verschuldigd is en in dit geval dus net als zijn werkgever "ontduikt". Dit heeft helemaal geen uitstaans met klassenjustitie. U reactie hoort dan ook thuis onder cafépraat. Hou u dus aub bij het topic.

Berenood,

Lees uw antwoord nog eens na, vergis je je niet als je het hebt over werkgevers. Bedoel je hier soms werknemers? Een hemelsbreed verschil.

In de instructies 2019/1 vermeldt de RSZ:

De gevolgen bij verzuim
Inhoudstafel
Algemeen
Het wijzigen van een ingediende aangifteISSA
De gevolgen bij verzuim
1. Aangifte ambtshalve opgesteld door de RSZ
2. Burgerlijke sancties
3. Strafsancties
1. Aangifte ambtshalve opgesteld door de RSZ
Wanneer de werkgever voor een bepaald kwartaal, hetzij geen, hetzij een onvolledige of onjuiste aangifte heeft gedaan, zal de RSZ ambtshalve deze aangifte opstellen of verbeteren volgens de wettelijke voorschriften.

top
2. Burgerlijke sancties
Op straffe van geldelijke sancties, stuurt de werkgever de kwartaalaangiften binnen de wettelijke termijnen elektronisch door aan de RSZ en waakt erover dat de kwartaalaangiften volledig en juist zijn.

a) Toepassing van geldelijke sancties
Vier types van forfaitaire vergoedingen zijn van toepassing:

1. Bij gebrek aan aangifte of in geval van een onvolledige of onjuiste aangifte is de werkgever een forfaitaire vergoeding van 50,00 EUR verschuldigd voor de ambtshalve opmaak of de ambtshalve rechtzetting van de kwartaalaangifte als gevolg van een interventie van de Sociale Inspectie of de diensten van de RSZ. De forfaitaire vergoeding wordt verhoogd met een vergoeding van 4,00 EUR per ontbrekende tewerkstellingslijn of per tewerkstellingslijn waarvoor het in aanmerking te nemen loon is gewijzigd.
Een onvolledige aangifte is een aangifte waarvoor, zes maanden na het einde van het betrokken kwartaal, één of meerdere tewerkstellingslijnen ontbreken en waarvoor het aantal natuurlijke personen waarvoor deze tewerkstellingslijnen ontbreken ten minste 5 % vertegenwoordigt van het totale aantal natuurlijke personen vermeld in de aangifte.

Een onjuiste aangifte is een aangifte waarvoor zes maanden na het einde van het betrokken kwartaal elementen ontbreken van het loon dat in aanmerking dient te worden genomen voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen, waarbij deze ontbrekende elementen van het in aanmerking te nemen loon minstens 5 % vertegenwoordigen van de totale loonmassa vermeld in de aangifte.

2. De werkgever die geen aangifte doorstuurt uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op een kwartaal, is een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 495,79 EUR, vermeerderd met 247,89 EUR per schijf van 24.789,35 EUR aan bijdragen boven de 49.578,70 EUR. Deze sanctie kan niet worden toegepast in combinatie met de volgende.

3. Dezelfde bedragen als onder punt 2 zijn van toepassing als de RSZ vaststelt dat de werkgever of zijn mandataris gewoonlijk een onvolledige of onjuiste aangifte overmaakt. We spreken van gewoonlijk als de werkgever of zijn mandataris twee opeenvolgende kwartalen een onvolledige of onjuiste aangifte indient. Deze sanctie kan niet worden gecumuleerd met de forfaitaire vergoeding onder punt 2.

4. Een forfaitaire vergoeding is verschuldigd in het geval van het niet indienen van de aangifte of het indienen van een onvolledige of onjuiste aangifte voor één of meerdere voertuigen onderworpen aan de solidariteitsbijdrage.

b) Gevallen waarin de RSZ kan afzien van de toepassing van de sancties
De RSZ rekent de forfaitaire vergoeding voor een laattijdige aangifte niet aan, wanneer de werkgever een driemaandelijkse aangifte doorstuurt voor het einde van de tweede maand die volgt op het kwartaal waarop de aangifte betrekking heeft en hij zijn vorige aangiften gewoonlijk binnen de wettelijke termijn heeft doorgestuurd.

c) Ontheffing van de toegepaste sancties
Indien de RSZ de sanctie toepast, kan de werkgever van deze sanctie volledige ontheffing vragen wanneer hij het bewijs levert van een geval van overmacht.

Volgens rechtsleer en rechtspraak terzake, verstaat de RSZ onder overmacht, een gebeurtenis die volledig vreemd is aan de schuldenaar en onafhankelijk van zijn wil, redelijkerwijze niet te voorzien en menselijk onoverkomelijk, en die het volstrekt onmogelijk maakt zijn verplichting binnen de opgelegde termijn na te komen; bovendien mag de schuldenaar zich geen enkele fout te verwijten hebben in de gebeurtenissen, die de vreemde oorzaak voorafgaan, voorbereiden of vergezellen.

d) Vermindering van de toegepaste sancties
Voor zover hij voorafgaandelijk alle vervallen socialezekerheidsbijdragen heeft betaald en hiertoe een aangifte heeft ingediend, kan de werkgever een vermindering vragen van ten hoogste 50 % van het bedrag van de forfaitaire vergoedingen indien hij het bewijs levert van uitzonderlijke omstandigheden, die het laattijdig indienen van de aangifte of het indienen van een onvolledige of onjuiste aangifte rechtvaardigen.

Voor zover hij alle socialezekerheidsbijdragen heeft betaald, heeft de werkgever die dwingende redenen van billijkheid kan inroepen, de mogelijkheid om deze voor te leggen aan het Beheerscomité dat, bij wijze van uitzondering, de vermindering van 50 % op 100 % kan brengen.

top
3. Strafsancties
Naast de burgerlijke sancties die opgelegd worden door de administratie, kan de rechter eveneens strafsancties toepassen.

berenod
Berichten: 942

#14 , 21 apr 2019 16:35

Monty, u weet echt niet waar u het over heeft. Laat ons niet vergeten dat de werknemer ook rsz en belastingen verschuldigd is en in dit geval dus net als zijn werkgever "ontduikt". Dit heeft helemaal geen uitstaans met klassenjustitie. U reactie hoort dan ook thuis onder cafépraat. Hou u dus aub bij het topic.

Berenood,

Lees uw antwoord nog eens na, vergis je je niet als je het hebt over werkgevers. Bedoel je hier soms werknemers? Een hemelsbreed verschil.

Oops, ik heb inderdaad geflaterd.

Het is inderdaad de werknemer die geen boete krijgt wanneer hij zwartwerk rapporteert.

De andere werknemers die niets zeggen en welwillend elke week of maand hun enveloppeke met cash in ontvangst nemen kunnen wel beboet worden!

En uiteraard zal de werkgever altijd beboet worden wanneer betrapt op werknemers in het zwart te laten werken!

Terug naar “Andere”