Betaalde feestdag tussen aflopen contract en nieuw contract

AlexDK86
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Betaalde feestdag tussen aflopen contract en nieuw contract

#1 , 12 apr 2019 16:07

Hallo

Wat gebeurt er met een betaalde feestdag wanneer je geen arbeidscontract heb?
In mijn geval loopt mijn contract door ontslag af op 19/04.
Ik heb daarentegen een nieuw contract op 23/04, net na paasmaandag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 apr 2019 16:11

Als u zelf uw ontslag heeft gegeven krijgt u niets.

Als de werkgever u echter ontslagen heeft (behalve als dit om dringende redenen was), krijgt u wettelijke feestdagen die binnen de 14 dagen vallen uitbetaald als u minstens 15 dagen in dienst was. Als u langer dan een maand in dienst was worden dat alle wettelijke feestdagen binnen de 30 dagen.
Laatst gewijzigd door Didymus op 12 apr 2019 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2019 16:14

Als je ontslag krijgt

Meer dan 1 maand anciënniteit: alle feestdagen binnen de 30 dagen
Werknemers die al meer dan 1 maand in dienst waren, krijgen het loon voor alle feestdagen of vervangingsfeestdagen die vallen binnen de 30 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst

Als je ontslag neemt

Als je zelf ontslag neemt, is het een heel ander verhaal. Je werkgever moet dan geen enkele feestdag uitbetalen.

Dit geldt ook als de werknemer: ontslagen werd om een dringende reden;



Art. 14. <KB 1989-03-23/30, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 1989-01-01> (De werkgever blijft gehouden tot betaling van :
1° het loon voor één feestdag die valt in de periode van veertien dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van vijftien dagen tot één maand in dienst van de onderneming is gebleven;
2° het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van dertig dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan één maand in dienst van de onderneming is gebleven.
Gelden niet als onderbreking van de in het eerste lid bedoelde perioden van tewerkstelling, de dagen waarop gewoonlijk niet wordt gewerkt. Deze dagen worden mee in aanmerking genomen voor de bepaling van de duur van de periode van tewerkstelling.) <KB 1999-05-25/48, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 29-06-1999>
Behalve in het geval waarin de arbeidsovereenkomst zou beëindigd worden ten gevolge van een staking, is de bepaling van het eerste lid niet van toepassing wanneer de werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt zonder een dringende reden of wanneer de werkgever ze om een dringende reden beëindigt.
De verplichting tot betaling van het loon houdt in elk geval op zodra de werknemer begint te arbeiden voor een nieuwe werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

AlexDK86
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2019 15:48

Hallo

Graag was ik nog teruggekomen op bovenstaande.
Het contract is geeindigd in onderling overleg met einde contractdatum de vrijdag voor Pasen. Blijkbaar is het niet mogelijk dit op een wettelijke feestdag te doen eindigen.
Ondertussen heb ik nu wel het C4-werkloosheidsbewijs ontvangen.
Gezien ik slechts één dag werkloos geweest ben, op de 2de Pasen, kan ik dan dit attest binnenbrengen bij de uitbetalingsinstelling?

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2019 17:41

Ik veronderstel dat je geen vooropzeg heeft gedaan en dan zal men je u maandag niet uitbetalen, daar je zelf je opzeg heeft genomen.
Dit kan perfect in onderling akkoord,
Maar je heeft geen vooropzeg gekregen en ook geen verbrekingsvergoeding, dus je bent zelf een einde gemaakt aan je arbeidscontract .

Maar je kan het altijd proberen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mei 2019 12:05

Hallo

Graag was ik nog teruggekomen op bovenstaande.
Het contract is geeindigd in onderling overleg met einde contractdatum de vrijdag voor Pasen. Blijkbaar is het niet mogelijk dit op een wettelijke feestdag te doen eindigen.
Ondertussen heb ik nu wel het C4-werkloosheidsbewijs ontvangen.
Gezien ik slechts één dag werkloos geweest ben, op de 2de Pasen, kan ik dan dit attest binnenbrengen bij de uitbetalingsinstelling?

Mvg
je zal niks trekken voor die dag en je wordt dan aanzien als werkloze afhankelijk van je wil, je zet best een dag jaarlijks verlof voor die dag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”