Tijdskrediet met motief - co-ouderschap

fred3
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Tijdskrediet met motief - co-ouderschap

#1 , 11 apr 2019 15:24

Hallo,

ik neem momenteel ouderschapsverlof op, dat deze zomer eindigt.

Nu wil ik dit graag over laten gaan in tijdskrediet met motief (voor kind jonger dan 8). De mama en ik voeden de kinderen op in co-ouderschap, week om week (gehomologeerd door de rechter). Ze zijn gedomicilieerd bij de mama. Voor het ouderschapsverlof vormde dat geen enkel probleem, maar op de site van de rva is niets terug te vinden over hoe dat nu zit bij tijdskrediet met motief. Ik veronderstel dat hier hetzelfde geldt?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 11 apr 2019 16:21

Beste,

4.1. ‘Zorgen voor zijn kind(eren) jonger dan 8 jaar’
(art. 4 §1, a, cao en art. 5 § 2, a KB)
Begrip
'Zorgen voor' betekent zich bezighouden met zijn kind in de ruime zin. Het gaat niet over zorg in de medische zin van het woord.

Wie kan het tijdskrediet voor dat motief krijgen?
Kunnen dat tijdskrediet krijgen:
• de biologische ouders,
• de persoon die de vaderlijke afstamming langs vaderszijde heeft laten vaststellen door de erkenning van het kind,
• de echtgenote / partner van de biologische moeder van het kind die meemoeder is geworden,
• de adoptieouders.
Ingang
Het tijdskrediet moet ingaan vóór de 8ste verjaardag van het kind.
Als uitzondering op dit principe mag de ingangsdatum van het tijdskrediet voor dit motief gelegen zijn na de 8ste verjaardag van het kind als de werkgever die ingangsdatum heeft uitgesteld in toepassing van art. 14 of 15 van de cao, d.w.z. omwille van dwingende interne of externe redenen of omwille van de sleutelfunctie uitgeoefende door een werknemer van 55 jaar of ouder die een tijdskrediet 1/5 aanvraagt. De leeftijd van 8 jaar kan eveneens overschreden worden in geval van uitstel in toepassing van de grens van de gelijktijdige afwezigheden (Advies 1800 van de NAR, pagina 9).
In geval van adoptie mag het tijdskrediet beginnen te lopen vanaf de inschrijving van het kind in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de woonplaats van het geadopteerde kind.
Ik heb al een ouderschapsverlof genomen voor mijn kinderen. Kan ik nu nog een tijdskrediet nemen met als motief "kind jonger dan 8 jaar"?
Ja, de thematische verloven (ouderschapsverlof, verlof voor medische bijstand en palliatief verlof) worden niet afgetrokken van de maximumduur van tijdskrediet met motief.
Je kunt dus een tijdskrediet met motief “kind jonger dan 8 jaar” aanvragen en dat ongeacht het feit dat je al een ouderschapsverlof hebt genoten voor een of meerdere van je kinderen. Als je echter geen twee jaar anciënniteit hebt bij je werkgever kan het tijdskrediet met motief enkel worden aangevraagd onmiddellijk na uitputting van alle rechten op ouderschapsverlof.
Moet ik mijn recht op ouderschapsverlof uitgeput hebben om tijdskrediet met motief 'Zorgen voor zijn kind jonger dan 8 jaar' te verkrijgen?’
Neen. Je moet je recht op ouderschapsverlof niet hebben uitgeput voor je kind(eren) om een tijdskrediet met motief, ongeacht hetwelk, te genieten.
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t19

In geval van co-ouderschap
In geval van co-ouderschap, dit wil zeggen wanneer de huisvesting van een minderjarig (en niet meerderjarig verklaard) kind op gelijke wijze verdeeld is tussen de ouders op basis van een overeenkomst die geregistreerd is of gehomologeerd is door een rechter of op basis van een rechterlijke beslissing, kunnen de twee ouders de verhoogde uitkering of de vermindering van de bedrijfsvoorheffing genieten.

In de praktijk
Om te bepalen of de loopbaanonderbreker beschouwd kan worden als alleenwonende, moet het WB de gezinssamenstelling van de loopbaanonderbreker nagaan in het rijksregister.
Indien … Dan...
het kind gedomicilieerd is bij de loopbaanonderbreker behandelt het WB het dossier en kent het de verhoogde uitkering of de vermindering van de bedrijfsvoorheffing toe
het kind niet gedomicilieerd is bij de loopbaanonderbreker vraagt het WB aan de loopbaanonderbreker om een kopie van de geregistreerde overeenkomst, van de door een rechter gehomologeerde overeenkomst of van de rechterlijke beslissing die de huisvesting op gelijke wijze verdeelde vastlegt

Voorbeeld
Een gescheiden werknemer vraagt een ouderschapsverlof 1/5 vanaf 01.03.2011. Hij verklaart dat hij één week op twee het co-ouderschap heeft over zijn kind.
Om te bepalen of het kind ten laste is van de loopbaanonderbreker, gaat het WB na of het kind gedomicilieerd is bij de loopbaanonderbreker:
- is dat het geval, dan heeft betrokkene recht op de verhoogde onderbrekingsuitkering;
- is dat niet het geval, dan moet het WB aan de loopbaanonderbreker vragen om een kopie van de geregistreerde overeenkomst, van de door een rechter gehomologeerde overeenkomst of van de rechterlijke beslissing die de huisvesting op gelijke wijze verdeelde vastlegt.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Andere”