Kan ik dit hard maken in de rechtbank of is het verloren moeite,tijd en geld?

Poppetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kan ik dit hard maken in de rechtbank of is het verloren moeite,tijd en geld?

#1 , 09 apr 2019 09:58

Beste,

Ik werk nu reeds bijna 5 jaar bij dezelfde werkgever.
Mijn padje dat ik heb moeten bewandelen is niet simpel geweest en zeker niet zonder opstakels.
Vanaf mijn periode als uitzendkracht heb ik al meteen mogen voelen hoe het daar in zijn werk ging.
Onterecht en zonder reden hebben ze mij 2 maanden weg gehouden als intrimmer omdat dat makkelijker was voor de roddelaars, jaloezie zieke mensen.
Ik kwam over als een bedreiging voor de vaste mensen en intrimmers die er al langer stonden, terwijl dit nooit mijn intentie geweest is en ik dit ook nooit heb overgebracht op hun.
Hun probleem was vooral dat ik enorm snel leer, gedreven was in mijn werk, leiderscapaciteiten bezit, en het best presteer onder enorme druk.
Ik was zeker en vast niet associaal, maar ik was ook niet degene die de aandacht moest hebben tijdens de pauze's in de kantine. Ik was een beetje op mezelf, zeker in het begin. Ik had genoeg bezorgdheden buiten mijn werk aan mijn hoofd dat ik niet nog meer op mijn nek ging halen dus was ik stiller. Mijn werk was toen mijn enige plaats waar ik even alle bezorgheden opzij kon zetten en dit kon omzetten in presteren, dat was fijn.
Door omstandigheden van mijn ploegbaas toen is er 1 en ander in een versnelt tempo gegaan.
Ik was zoizo iemand dat enorm veel leerstof kon oppikken en deed dit ook met volle zin omdat het werk me echt gewoon lag en ik dit fijn werk vond. Na 6 maanden bleek het dat ik enorm goed mijn plan kon trekken en alles deed wat iemand deed die er al jaren stond.
Toen mijn ploegbaas ziek werd en langdurig thuis bleef (enkele maanden) was er niemand die dit kon opvangen.
Omdat de bazen zagen dat ik snel leerde hebben ze mij een beetje gepusht zonder dat ik het door had in de functie van ploegbaas.
Voorheen kon de ploegbaas van de tegenovergestelde ploeg mij al niet goed hebben omdat zijn intrimmers dan niet meer goed genoeg waren, dit heb ik mij nooit aangetrokken en ik heb gewoon elke dag opnieuw mijn job gedaan zoals van mij verwacht werd.
Om dit lange gebeuren kort te maken, ik werd dus ploegbaas met de nodige roddels , leugens, pesterijen..... van kwaad naar erger.
Elke dag opnieuw stond ik met een lach mijn job als ploegbaas uit te voeren en werkte ik even hard mee als mijn mensen.
Mijn mensen hebben me gedurende de tijd dat ik ploegbaas was (2jaar lang) leren kennen en hebben enorm veel respect gekregen voor mij over hoe ik leiding gaf, mee werkte met hen en vooral hoe ik het niet tolereerde van tegen elkaar te beginnen zeiken..... Bij mij was je 1 ploeg en werd dit met zijn allen dag in dag uit verwezenlijkt.
De ploegbaas van de andere ploeg was ook veranderd (iemand die er al jaren werkte) en die kon het niet verdragen dat alles in mijn ploeg zo goed ging..
2 jaar lang heeft zij mij zwart gemaakt bij nieuwe uitzendkrachten, vaste mensen, leidinggevenden..... Leugens verteld dat het niet schoon is....Dit werd tegen het einde aan zo erg dat mensen bang waren om naar mijn ploeg te komen en dit raakte me na die 2 jaar lang eigenlijk wel enorm hard.. Toen kwam bij pas het besef dat ze mij al 2 jaar lang aan het pesten waren maar echt emotioneel raken om te raken...Ik heb dit altijd genegeerd en wel de tijdige meldingen aan hogerop gedaan waarvan ik antwoord kreeg....zo een gedrag kan je best negeren...
Kortom hebben ze er nooit een gevolg aan gegeven en zijn ze mee gegaan in de pesterijen en werkte ze dit ook uit op mij als het hun goed uitkwam.... Ik ben nooit een huiler ofzo geweest en stond altijd stevig in mijn schoenen maar na 2 jaar lang dag in dag uit leugens te moeten horen, te moeten zien hoe het van kwaad naar erger gaat terwijl ik alles nog deed voor haar wat betrekking had op het werk, ben zelfs ik die zo hard was gebroken geweest en leide dit tot zelf mijn functie opgeven uit hoop dat de pesterijen stopte....Dit deed ik met enorm veel pijn want ik want ik was gemaakt voor die job en heb die met zeer veel plezier elke dg opnieuw uitgevoerd... Dat is ook de reden dat ik het nooit eerder heb ingezien wat ze deden met mij.. Maar voor mij leek dit mijn enige vluchtoord en sprankeldje hoop als ik terug onderaan stond, zij zich niet meer bedreigd voelde..Mijn bazen hebben mij gedwongen om zoiets te doen, zo kwam dit bij mij over omdat ze nooit hebben ingegrepen en zelfs mee hebben gedaan. Dit zeg ik nu omdat het geevolueerd was uiteindelijk naar iets zo groot dat zelfs mijn meerdere zich bedreigd voelde en bang hadden dat ik over hen heen zou gaan... Nooit heb ik die intensie gehad..
Dus dat is heel kort even mijn leidensweg die nu niet zo erg lijkt maar met enorm veel dingen tussen in maar anders ben ik morgen nog aan het typen...Mijn productiemanager is ook degene die mij als intrimmer 2maanden weg gehouden heeft en die zich nu uiteindelijk bedreigd voelde en dit was heel duidelijk te merken, hij heeft met alles te maken en is ook degene die dit nooit een halt toegeroepen heeft.
de gevolgen zijn dat ik in 2017 twee maanden thuis gezeten heb, in 2018 vier en een halve maand en 2019 nu al 2 en een halve maand wegens pesterijen.....
Nu sinds kort is mijn vriend (die iets na mij pleoegbaas geworden is in een andere afdeling) heel zwaar afgerekend op iets dat gebaseerd is op een leugen die gemaakt is door de productie manager en mijn pesters van de ander afdling(productie manager afdelingchefs.....)
Zijn functie is hem afgenomen omdat hij zogezegd niet meer functioneerd in zijn job terwijl hij de enige is die het daar liet draaien net zoals ik.
Leugens dat hij met de nacht zijn werk niet gedaan zou hebben zoals hem gevraagt is waar bij gezegt word dat er foto's van zijn en die wij willen zien en niet te zien kregen en uiteindelijk werden de fotos veranderd door een getuige maar verhaal halen bij mensen die met de nacht stonden deden ze niet want zo was het gegaan en niet anders.. bewezen geweest met de vakbond binnen in het bedrijf dat het leugens zijn die ze gebruiken,... plant manager die mee gaat in die leugens en dit allemaal terwijl ze weten dat het leugens zijn..... Aangetekende nota's gekregn ivm die leugens waar duidelijk op te zien is dat het leugens zijn aan de hand van de datums enzo dus al bij al hebben wij alle bewijzen zelf wel dat dit leugens zijn en dat dit een afrekening is verder op mij omdat ik IDEWE al betrokken heb gehad op het werk en dit niet goed bekomen was bij hun en zij niet meer aan mij aan konde en zich dus vreekte op mijn vriend...Iemand die al 13jaar daar in dienst is waarvan 2 jaar ploegbaas en word hij voor geprezen, heeft een handleiding geschreven over ERP systeem en nogmaals word hij in mail communicatie geprezen voor zijn goede werk om dan 2 dagen later zijn funtie af te pakken met de rede dat hij niet meer functioneerd, overgeplaatst naar het gebouw waar ik van kom, voorgoed in de tegenovergestelde ploeg als mij omdat wij samen problemen geven (iets wat ook noooit genoemd is geweest of gebeurd is) en dan nog het minderwaardigste werk van allemaal te doen helemaal onderaan en nooit meer in de buurt van een computer en meteen al zijn rechten van sap en zijn account van windows enzo geblokt en verwijderd met als reden op papier DEGRADATIE.
Dit is nu enorm kort en lijkt niet zo erg maar het is veel meer als dit.
Het komt erop neer dat dit een verdere afrekening is omdat wij niet plooien naar de rottigheid die ze willen doordrijven daar...we zijn altijd eerlijk geweest en oprecht ten opzichte van iedereen en vooral hard in ons werk en dit maakte van ons een sereus opstakel voor onze bazen omdat die niet konden kroppen dat wij rottigheid niet de bovenhand gaven.
Nu zitten wij dus sinds eind januari beide thuis omdat het emotioneel voor mij een rollercoaster is geweest al die jaren en voor mijn vriend was het de publieke, frontale, zonder tikkeltje medelijden vernedering...en dit zeker omdat hij er al 13 jaar werkt en ineens word bestempeld als de achterlijke, niet functionerende ex ploegbaas...niemand van zijn mensen begreep wat er gebeurde.
Nu is onze vakbond bezig met ons ontslag.
Wij hebben gevragen of ze ervoor kunnen zorgen dat wij een goede ontstlagbrief krijgen met verbrekingsvergoeding zodat wij weg kunnen zonder schade en hun meteen van ons vanaf zijn...Een verdere samenwerking is niet meer mogelijk, het vertrouwen is te hard misbruikt.
NU is iemand van hogerop van HR zich als laatste komen mengen en heeft die de vakbond zijn vraag gehoord en eind deze maand zouden ze een beslssing moeten geven.
Nu vragen wij vind ik voor al dat lijd niet veel, enkel dat we er geeen schade aan over houden en dit is wel het minste wat ze kunnnen doen..
Nu was mijn vraag...Moest dit negatief uitdraaien en ze zeggen nee geen verbrekingsvergoeding en dat ze maar ontslag nemen, kan ik dit verder drijven naar de arbeidsrechtbank en aanklagen voor pesterijen?? Nogmaals : op papier is letterlijk en duidelijk te zien dat ze mij steeds aan mijn lot over gelaten hbben, dat ik volgens de regels heb gehandeld en dat ze zelf de fout in zijn gegaan...ik heb die bewijzen gedurende 2 jar bij gehouden en ben zelf een dossier aan het maken. Ik was een enorm gedreven persoon met een hard karakter die enorm hard kon werken en zich niet snel iets aantrok en ze hebben van mij iemand gemaakt die uiteindelijk geen gesprek meer kon voeren over de pesterijen zonder dat de tranen eruit rolde, ik kon niet geloven dat ze mij mentaal zo hard gebroken hadden en dat dit zomaar kon...waaraan had ik dit verdiend,?? zelf met veel pijn en tranen een stap opzij gezet uit hoop de kalmte terug te krijgen en voor niemand als bedreiging te willen overkomen en dan nog behandeld worden of ik ben het slechtste wezen dat er bestaat en niet eens mij hulp geboden hebben wanneer ik erom vrooeg maar gewoon mee gedaan met de meute en mij helemaal de grond in gestampt... dit leide tot psycholoog gesprekken in mijn vrije tijd en dan mijn vriend in 1 week tijd van trouwe werknemer naar achterlijke niet functionerende persoon af te schilderen. Dit allemaal omdat wijsteeds correct gehandeld hebben en het bedrijf op nummer 1 gezet hebben bij ons zelf door onderandere overuren te maken wannneer nodig, iedereen mee het systeem geleerd, handleidingen geschreven om het werk te vergemakkelijken,.... wij hebben ons gegeven voor dit bedrijf en dit is er nog over van ons.
Zelf kan ik absoluut niet tegen onrecht en doe dit zelf ook nie bij anderen en ben ik best goed op de hoogte van de wetgeving maar weet ik ook dat pesterijen een moeilijk onderwerp zijn en moeilijk aan te tonen is,. Ik heb dan ook nog eens de pech dat ik duidelijke eigenschappen bezit van een hoogbegaafde en dat maakt mij zo sterk in mijn karakter en zorgt ervoor dat ik absoluut geen onrecht kan hebben en dit door zet tot het bittere eind maar dit is enorm vermoeiend. Ik weet dat dit juridisch gezien zeker niet oke is, en iedere rechter gaat zien hoe fout dit is maar dit is zo complex geworden dat het bijna een film is omdat je het amper kan geloven hoeveel mensen ermee gemoeid zijn en hoeveel onrecht ons aangedaan is en dat mensen dit zomaar laten gebeuren en er gewoon op zitten kijken...
Wat zouden jullie mij aanraden? ik weet het niet meer of het nog de moeite is om zoveel energie kwijt te raken aan een rechtzaak maar mijn andere kant zegt dan ook dat ze met dit niet mogen wegkomen en dat wij heus niet het laatste slachtoffer gaan zijn en ik kan niet leven met de gedachte dat iemand anders dit allemaal ooit zou moeten doorstaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 apr 2019 11:33

Veel te lange tekst.

Poppetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2019 12:22

Nogal moeilijk om 2 jaar effe in een zinnetje te plaatsen

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2019 12:50

Ik heb uw topic wel helemaal gelezen. Ik herken zulke situaties. Maar op dat bedrijf wordt het een straatje zonder einde. Enige goede oplossing is ander werk zoeken ( hoe onrechtvaardig dit ook klinkt in jullie situatie ).
Een herstel in werksituatie is onmogelijk.
Zou een volledig dossier aanleggen en doorgeven aan uw vakbondssecretaris van uw vakbondsafdeling ( niet de vakbondsafgevaardigde op het bedrijf ). De advocaat van de vakbond hiervan een zaak laten maken.
Kost jullie niets als wel een lange tijd van afwachten. Deze advocaat zal kunnen oordelen of u een gegronde zaak hebben of niet.
Inmiddels zou ik beiden een andere job zoeken, want een terugkeer zal zeker geen beterschap brengen.
Ofwel jullie geneesheer of de arbeidsgeneesheer of de controle dokter mutualiteit er van overtuigen dat uw tewerkstelling medisch niet meer verantwoord is. En jullie tewerkstelling in dit bedrijf jullie gezondheid ten gronde zal richten. Wel een degelijk onderbouwd dossier samenstellen en op ziekteverlof blijven.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 apr 2019 15:41

Ofwel jullie geneesheer of de arbeidsgeneesheer of de controle dokter mutualiteit er van overtuigen dat uw tewerkstelling medisch niet meer verantwoord is. En jullie tewerkstelling in dit bedrijf jullie gezondheid ten gronde zal richten. Wel een degelijk onderbouwd dossier samenstellen en op ziekteverlof blijven.
Ontslag om medische redenen is veel eenvoudiger gemaakt, maar is voor de werknemer allerminst interessant :!:

Poppetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2019 17:00

ja inderdaad....
Een herstel is zeker en vast geen mogenlijkheid meer, dan gaan ze onterecht gehakt maken van ons als we daar nu terug gaan werken.
Secretaris van de vakbond van de kempen is er ook al bij betrokken, heeft heel de dossier van mijn vriend mee opgevolgd en behandeld en zij was eerst gaan onderhandelen over ontslag met verbrekingsvergoeding en dan hebben ze 2 weken bedenktijd gekregen om dan na die tijd te zeggen: Nee we doen er niets mee (maar dat was intern, productie en plant manager). En als gevolg op dat antwoord heeft dan de vakbondsafgevaardigde van op het werk aanspraak gemaakt op zijn recht om iemand van hoger hand (buitenaf) te spreken. Dat gesprek heeft nu vorige week maandag plaats gevonden en die was ook nog niet tot zo ver op de hoogte gebracht door de interne mannetjes die het zo smerig doen. Ze heeft dan ook de belofte gemaakt dat ze eind deze maand een antwoord geeft met wat ze gaan doen omdat dit eerst met de hoogste bazen van het bedrijf besproken gaat worden. De juridische dienst van de vakbond is heel voorzichtig om dit in een rechtzaak te gooien omdat rechtzaken ivm pesterijen nogal vaak nadelig durven uitdraaien. Het is zo een ingewikkelde situatie geworden omdat het begin van de pesterijen bij mij dan al over langere tijd gaan en ik steeds terug ben gaan werken omdat ik mijn werk ook graag deed. Vorig jaar na mijn 4 en halve maand ziekte ben ik samen met iemand van Idewe een gesprek gaan voeren met de plant manager om mijn overplaatsing naar het andere gebouw te krijgen zodat ik niet meer onder de verantwoordelijkheid van die productie manager viel en dat was allemaal goed gekeurd maar natuurlijk toen ik begon te werken, trokken de pesterijen in begin gewoon door van afdeling naar afdeling. Ik heb me daar toen over gezet met de reden dat ik echt wel graag op dat bedrijf werkte. En dan nu viel enkel mijn vriend en mijn broertje (die werkt daar ook) nog onder de verantwoordelijkheid van die productiemanager en is hij via die weg verder gegaan omdat hij dan goed genoeg weet dat hij mij daar ook ineens mee raakt en dan is de genadeslag meteen gedaan bij mijn vriend gebaseerd op die grote leugens van die productie manager. Onze arbeidsgeneesheer heeft heel dit gebeuren op de voet gevolgd omdat ik haar van in begin al ingelicht had wat er met mij gebeurde en vind dit ook een ongelooflijk verhaal en absurt dat zoiets nog maar kan gebeuren. Medisch is dit ook niet verantwoord meer voor ons en dat is ook de reden dat wij nog steeds met ziekte zijn.
Medisch ontslag is ook niet zo goed voor ons mits je tegenwoordig met die verplichte re-integratie zit, wat inhoud dat we dus terug op de werkvloer zouden moeten komen, al is het maar even.? Wij zelf zijn er ons bewust en overtuigd van dat er voor ons geen toekomst of verdere samenwerking meer zal zijn met het bedrijf en hebben ons daar dan ook bij neergelegd. Ontslag met verbrekingsvergoeding is ook iets dat van ons zelf komt. Dat is wel het minste dat er mag gebeuren om alle onkosten te dekken en de gelede schade. Uiteindelijk hebben ze onterecht heel ons leven overhoop gehaald en dit op basis van wat?? ze hebben niks dat ze tegen ons kunnen gebruiken ofzo, nooit hebben wij iets nadelig gedaan voor het bedrijf. Maar dan stel ik mezelf de vraag iedere keer, wat als dit nu niet doorgaat. Er blijft niet meer echt een optie over om dan nog te doen en dan had ik het voor de arbeidsrechtbank willen trekken. Dat is het laatste dat ik zou willen maar ze geven me geen ander keuze. Er genoegen mee nemen en zelf opstappen met alle nadelige gevolgen van dien voelt aan als zelf schuld bekennen terwijl wij hier nooit om gevragen hebben. Maar ik weet ook niet hoe ze in een rechtbank gaan oordelen bij zo een complex verhaal. Ik heb bewijzen van de 2jaar lange pesterijen allemaal zwart op wit en ook nog is dat er nooit iets aan gedaan geweest is ondanks ik wel altijd zelf alle meldingen correct gedaan heb. Ik heb ook bewijzen waar mij na mijn opzegging van mijn functie letterlijk het zwijgen opgelegt word door die 2 pipo's (productie en plant manager), waar mij letterlijk gezegt word : De schade die je geleden hebt kan ik niet meer veranderen en daar zal je mee moeten leren leven.Ze zijn zich heel bewust van wat er allemaal afgespeeld heeft en hebben nooit een halt toe geroepen aan de pesters en hebben gewoon mee gedaan en het in een versneld tempo helemaal afgemaakt. Wie moet de volgende worden?mijn broertje? dat zijn dingen die in mijn hoofd rond spoken. Elke normale medelevende mens die dit dossier van begin tot einde bekijkt gaat dit echt al wel een zwaar gebeuren vinden. maar wat gaat er doorslag gevend zijn in een rechtbank? de pure gerechtigheid die uitgevoerd moet worden of het bedrijf met miljoenen omzet dat zijn eigen hier netjes onderuit koopt en zijn gangskes verder kan gaan?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 apr 2019 10:25

Nogal moeilijk om 2 jaar effe in een zinnetje te plaatsen
kan je uw vragen eens in het kort samenvatten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Poppetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 apr 2019 10:02

Nogal moeilijk om 2 jaar effe in een zinnetje te plaatsen
kan je uw vragen eens in het kort samenvatten
1. Of ik met zo een dossier van bewijzen beter naar de rechtbank kan stappen?
2. Op basis van wat gaat een rechter oordelen? puur juridisch gezien of telt het menselijke aspect ook nog een beetje mee? en uiteindelijk het gaat over een bedrijf met enorm veel omzet per jaar dat zich wel 1 en ander kan permiteren

Terug naar “Andere”