Nog ziek maar verplicht terug werken.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Nog ziek maar verplicht terug werken.

#1 , 02 apr 2019 10:07

Beste,

Ik ben na 3 maand ziekte op controle moeten komen bij de CM, nu heeft de Adv. Geneesheer mij opgedragen om terug te gaan werken, het probleem is dat ik nog steeds ziek ben en het echt niet ga aankunnen mijn dokter vindt de beslissing zelf schandalig, nu is mijn vraag kan ik mijn arts vragen om mij terug op ziekte te zetten? Na de beslissing van de adviserende geneesheer?

Of moet ik daarvoor effectief eerst gaan moeten werken?

Danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 02 apr 2019 10:51

Bied de aan op je werkplaats en zeg na 5 minuten dat je niet kunt wegens ziekte .

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 02 apr 2019 11:37

Als uw eigen arts het er niet mee eens is, kan er in samenspraak met de controlearts een derde arts worden aangesteld die de knoop moet doorhakken.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 02 apr 2019 23:49

Velen zijn verward met een controlearts. Dat is hier niet het geval!

De enige manier om een beslissing van een adviserend geneesheer aan te vechten, is een procedure opstarten bij de arbeidsrechtbank.
U kunt pas terugvallen op arbeidsongeschiktheid na 14 dagen gewerkt te hebben (indien eerder zult u geen problemen hebben met uw job, u bent immers geldig op ziekte gezet door uw arts, maar u zult geen uitkering krijgen).

Beroep dien je aan te tekenen binnen de 3 maand.
Tijdens de periode van beroep krijg je wel een werkloosheidsuitkering (geen ziekte-uitkering).
Je eigen arts mag je bijstaan, je mag ook een advocaat nemen, je kan het alleen doen...
Deze procedure kan wel jaren duren...

Kostprijs: gratis (lees als: iedereen in dit land betaalt hiervoor).
Win je nadien: je wordt retro-actief betaald door je ziekenfonds.
Kosten die je wel dient te betalen: je eigen verdedigingskosten (arts, advocaat), maar hiervoor is de kans reëel dat je vakbond deze betaalt (als je deze zaak via je vakbond laat lopen natuurlijk).

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2019 11:23

Velen zijn verward met een controlearts. Dat is hier niet het geval!

De enige manier om een beslissing van een adviserend geneesheer aan te vechten, is een procedure opstarten bij de arbeidsrechtbank.
U kunt pas terugvallen op arbeidsongeschiktheid na 14 dagen gewerkt te hebben (indien eerder zult u geen problemen hebben met uw job, u bent immers geldig op ziekte gezet door uw arts, maar u zult geen uitkering krijgen).

Beroep dien je aan te tekenen binnen de 3 maand.
Tijdens de periode van beroep krijg je wel een werkloosheidsuitkering (geen ziekte-uitkering).
Je eigen arts mag je bijstaan, je mag ook een advocaat nemen, je kan het alleen doen...
Deze procedure kan wel jaren duren...

Kostprijs: gratis (lees als: iedereen in dit land betaalt hiervoor).
Win je nadien: je wordt retro-actief betaald door je ziekenfonds.
Kosten die je wel dient te betalen: je eigen verdedigingskosten (arts, advocaat), maar hiervoor is de kans reëel dat je vakbond deze betaalt (als je deze zaak via je vakbond laat lopen natuurlijk).
Beste,

Ik ben zelfstandige, bij een zelfstandige worden de eerste 14 dagen niet vergoed door de Mitualiteit, bedoel je die 14 dagen ermee?

Dus even kort stel ik open de zaak terug voor 1 dag, en sluit hem dag erna en laat een vertrouwelijke brief invullen door mijn arts, dan keurt de cm deze goed, maar krijg geen tegemoetkom voor de eerste 14 dagen, erna wordt dit wel gewoon terug uitbetaalt?

Bedankt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 apr 2019 11:41

Denk niet dat dit zo simpel is dan je het stelt !!

Men doet zogezegd de zaak terug 1 dag open en na 14 dagen krijg je terug centen.

Denk niet dat dit zo werkt !

Ten andere men kan zijn zaak als zelfstandige voort laten runnen ondanks je ziek bent en centen trekt

Bij de uitbetaling gegevens staat duidelijk, bij de zaak stopzetten of de zaak open laten, daar zit een verschil op

En daarom denk ik niet dat deze wat u denk zo zal werken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 apr 2019 13:06

Denk niet dat dit zo simpel is dan je het stelt !!

Men doet zogezegd de zaak terug 1 dag open en na 14 dagen krijg je terug centen.

Denk niet dat dit zo werkt !

Ten andere men kan zijn zaak als zelfstandige voort laten runnen ondanks je ziek bent en centen trekt

Bij de uitbetaling gegevens staat duidelijk, bij de zaak stopzetten of de zaak open laten, daar zit een verschil op

En daarom denk ik niet dat deze wat u denk zo zal werken
Zo bedoel ik het niet, ik bedoel daarmee dat ik nog steeds niet arbeidsgeschikt ben, en m’n arts vindt dit ook, maar de adv. Geneesheer vindt van wel,


Dus als ik ziek ben kan ik toch niet werken? Dus kan k 1 dag proberen en terug afmelden als teken dat ik nog niet geschikt ben, want beroep via de rechtbank duurt te lang en ik kan wss niet doppen omdat ik zelfstandig ben.

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 apr 2019 15:47

Je zal toch eerst moeten opgeroepen worden door je adv. en dit uit klaren eer je u uitkering zal krijgen.
Eens tot de sociale dienst gaan van je ziekenfonds en vragen wat je mogelijkheden zijn, en eventueel ook bij je beroepsvereniging gaan om een advocaat van hun te kunnen krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2019 15:59

Je zal toch eerst moeten opgeroepen worden door je adv. en dit uit klaren eer je u uitkering zal krijgen.
Eens tot de sociale dienst gaan van je ziekenfonds en vragen wat je mogelijkheden zijn, en eventueel ook bij je beroepsvereniging gaan om een advocaat van hun te kunnen krijgen .
https://www.fsmb.be/wat-als-je-hervalt

Ik heb dit gevonden Gr.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 apr 2019 16:13

https://www.fsmb.be/wat-als-je-hervalt

Ik heb dit gevonden Gr.
Zeer goed dat je dit opgezocht heeft maar dit is hier niet van toepassing.

Je bent geschorst door de Adviseur, hij is van mening dat u niet meer ziek bent.

Als je hervalt is dit deze zelfde ziekt als ervoor en daar ben je voor geschorst !!

Dus dit zal eerst uitgeklaard moeten worden, daar zal je hulp voor nodig hebben .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”