NMBS- vergoeding opleiding

win85
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

NMBS- vergoeding opleiding

#1 , 27 mar 2019 09:55

Goedemorgen,

Onlangs nam ik ontslag bij NMBS, nu, enige tijd later vragen ze een bedrag van 5000 Euro terug te betalen voor de opleiding die ik bij hen heb genoten. Ik vroeg me af of dit überhaupt wettelijk is, na vijf jaar tewerkgesteld te zijn in de functie waartoe de opleiding diende. Ik ben niet naar een concurrerende maatschappij gegaan, maar gewoon arbeider geworden. Toen ik begon in deze functie, bestond deze 'opzegboete' nog niet, noch is er iets van vermeld in mijn ontslagbrief. Ik besef ook dat de overheid eenzijdig een contract (oor zover dit bestaat in de overheid) kan veranderen. Is het de kosten waard om dit voor het gerecht te trekken en heb ik enige juridische onderbouwingen hiervoor?

alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 mar 2019 10:25

Als dit niet in uw contract stond, kunnen ze dat inderdaad niet eisen.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 27 mar 2019 10:40

Was u statutair of contractueel? Als u contractueel was moet de vergoedingsclausule idd in uw contract staan. Als u statutair was heb je geen contract doch wordt uw overeenkomst geregeld door de statutaire arbeidsvoorwaarden.

Het is inderdaad zo dat de statutaire arbeidsvoorwaarden voor treinbestuurders de pro-rata terugbetaling van 1000€ per jaar van de opleiding opleggen als je binnen de 10 jaar vertrekt. Dit is gecontesteerd. Best eens bij de vakbond horen wat de status van die regel is maar t ziet er naar uit dat je zal moeten betalen.

Reclame

Terug naar “Andere”