Bedrijfswagen in plaats van loon

Maxpayn007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen in plaats van loon

#1 , 26 mar 2019 18:56

Enkele jaren geleden was er in mijn bedrijf de kans om in ruil voor brutoloon een bedrijfswagen met tankkaart te krijgen. Bij het in ontvangst nemen van de bedrijfswagen is er inderdaad een aanpassing gebeurd op mijn loonfiche. Tis te zeggen mijn brutoloon is van de ene op de andere maand met het afgesproken bedrag verminderd zonder dat er een verwijzing hierin stond. Dus de nodige belastingen op mijn wagen/voordeel in natura enz zie ik wel op mijn loonfiche staan, maar niet mijn oorspronkelijk brutoloon (voordat ik mijn bedrijfswagen had) met daarna het brutobedrag dat afgetrokken is.
Is dit wel wettelijk zo ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 26 mar 2019 22:49

Salariswagens in ruil voor inlevering van brutoloon wordt door veel bedrijven aangeboden aan groepen van werknemers die geen salarsiwagen krijgen bovenop hun salaris.

Op je salarisstrook staat inderdaad uw nieuwe (lager) brutoloon en niet je vroegere brutoloon met een vermindering van x€. Ook vakantiegeld en eindejaarspremie worden berekend op dit nieuwe (lagere) brutoloon.

Je VAA lees je op je salarisstrook als x€ extra netto belastbaar loon dat na de belastingslijn weer afgetrokken wordt.

Regels om eventueel later terug te keren vind je normaliter in je overeenkomst en/of de car policy.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 mar 2019 09:12

Ook vakantiegeld en eindejaarspremie worden berekend op dit nieuwe (lagere) brutoloon.
Pensioenberekening niet vergeten. Uw pensioen zal dus ook lager uitvallen, hetgeen dikwijls door de werknemer vergeten wordt.
En om uw vroegere loon te kennen, kan je toch op een oude loonfiche bekijken.

Reclame

Maxpayn007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2019 11:20

Ok prima, bedankt voor de snelle reactie, vraag mag afgesloten worden

Terug naar “Andere”