aansluiting mutualiteit zoon wordt geweigerd

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

aansluiting mutualiteit zoon wordt geweigerd

#1 , 04 mar 2019 15:30

Mjn 23 jarige zoon is apart gedomicilieerd sinds september. Hij is ingeschreven bij de VDAB as werkzoekende. Hij werkt voor Deliveroo onder het stelsel van de deeleconomie. Mijn mutualiteit weigert hem apart in te schrijven, hij zou op die van mij moeten blijven. Ik wil dit niet want ik heb recht op verhoogde tegemoetkoming. Ik heb hoge medische onkosten en het is belangrijk dat ik die verhoogde tegemoetkoming behoud. Mag de mutualiteit weigeren om hem apart in te schrijven? Ze zeggen wel dat dit geen nadeel voor mij heeft, maar ervaring vertelt me anders. Enkele jaren geleden was hij ook apart ingeschreven, met een deeltijdse job, maar op mijn mutualiteit gebleven (want dat was beter zo volgens hen) en vorig jaar heb ik zo oa mijn recht op maximum factuur zo verloren. Zijn inkomsten zijn nu bovendien veel hoger. Ik lig er gewoon wakker van. Dus mag de mutualiteit zijn aparte inschrijving weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2019 16:04

Voldoet je zoon aan de voorwaarden van het ziekenfonds om recht te hebben?

180 dagen (voltijdse werknemers) of 800 uren (deeltijdse werknemers) gewerkt hebben gedurende een wachttijd van twaalf maanden die aan de arbeidsongeschiktheid voorafgaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#3 , 04 mar 2019 16:20

Mijn zoon is gestopt met studeren, dus hij heeft nog niet gewerkt, behalve studentenjobs. En een korte tewerkstelling enkele jaren geleden (tussen studies in). Hij is ingeschreven als werkzoekende, hij werkt bij Deliveroo als courrier (dus hij verdient geld dat hij moet aangeven aan de belastingen!!), en hij is zelfstandig gedomicilieerd. Dat moet toch voldoen?

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 05 mar 2019 19:12

Een raar verhaal

Mijn buikgevoel zegt mij dat , er niet alle informatie werd meegedeeld.

Zit zoon soms nog in wachttijd voor rva voor werkloosheidsuitkeringen ( wachtvergoeding ) ? Zo ja, dan is de kans groot dat je het kan vergeten om een apart boekje te hebben

Is hij bij het gemeentebestuur wel degelijk op een andere domicilie gevestigd ?

Werd aan ziekenfonds wel ALLE informatie meegedeeld ?

Het is de wetgeving die bepaalt of hij al dan niet een apart ziekenboekje moet hebben, en niet of u het al dan niet graag heeft.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#5 , 13 mar 2019 21:17

Wel Jefke, de situatie is PRECIES zoals ik ze beschreven had. Echt raar he dat jouw buikgevoel gewoon diaree was. Ondertussen is het in orde gebracht, na een klacht.

Terug naar “Andere”