Hoe vraag ik bewijsstukken op van de tegenpartij?

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Re: Hoe vraag ik bewijsstukken op van de tegenpartij?

#31 , 08 dec 2016 09:47

Ik heb een zeer uitgebreide dagvaarding afgegeven en deze wordt nu gezien als mijn eerste conclusie. Dit heb ik gisteren vernomen via een brief van de rechtbank m.b.t. de conclusiekalender. Ik hoef nu alleen nog aanvullende stukken in te leveren. Dan is het de beurt aan de tegenpartij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#32 , 08 dec 2016 11:15

reefje, stuur eens het onderling akkoord door naar mij?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 08 dec 2016 13:33

reefje, ik kan je enkel aanraden om ONMIDDELLIJK de rechtzaak tegen je werkgever te stoppen en een onderling akkoord te proberen te bekomen om deze van de rol van de rechtbank te krijgen zonder kosten voor jou.

Hoe zit het immers:
- jij hebt een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur van 1 jaar
- de werkgever heeft je in de eerste helft van die termijn je ontslag gegeven. Het is voor mij onduidelijk of het over een verbreking of een opzeg zou gaan (dat zal je moeten bekijken op de aangetekende brief die je had). De opzegtermijn of verbrekingsvergoeding die dan betaald moet worden is er eentje van 4 weken.
- de dadingsovereenkomst is er ofwel:
--- eentje om de modaliteiten van de verbrekingsvergoeding te regelen, kwestie dat er geen discussie meer is over het loon dat je nog moet krijgen en alle andere zaken (concurrentiebeding, ...). Dit kan perfect dezelfde dag van het verbreken van de arbeidsovereenkomst, zolang het maar na de verbreking gebeurt (wat hier het geval zal zijn).
-- eentje om een opzegtermijn die over die 6 maand dreigt te gaan, om te zetten in een verbrekingsvergoeding. Dat kan wettelijk perfect.

Als de brief die je kreeg een verbreking was, maakt het nauwelijks uit of er nu sprake was van dwang of niet. Je kan dan immers enkel nog het bedrag van die 4 weken loon (die in de dading staat) betwisten ALS je zou kunnen stellen dat er daar dan dwang voor gebruikt zou zijn. Als het een opzeg was, dan had je een punt indien er van dwang sprake zou zijn, maar dan is het opnieuw nog te bewijzen dat dit het geval is en kon de werkgever nog altijd de arbeidovereenkomst verbreken.

Als je nu het ontslag op zich zou betwisten met die dwang, sta je echt voor aap op de rechtbank...

Reclame

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#34 , 08 dec 2016 13:44

Bedankt voor de feedback. Het klopt dat ik een jaar contract had met het bedrijf. Echter daarvoor was ik sinds 20 juli 2015 ook al in dienst bij het zelfde bedrijf via een uitzendbureu voor dezelfde functie. Naar mijn weten moet deze periode meegerekend worden en ben ik niet in de eerste helft ontslagen. In de aangetekende brief gaat het om een opzegging: "WIj brengen u hierbij op de hoogte van onze beslissing om de arbeidsovereenkomst met onmiddelijke ingang te beëndigen mits betaling van een opzeggingsvergoeding".

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#35 , 08 dec 2016 15:41

Dat verandert de zaak, maar wel maar voor een klein beetje.

Immers, art. 40 van de wet op de arbeidsovereenkomsten bepaalt niet dat men voor de mogelijkheid tot opzeg mits betaling van de "normale" opzeggingsvergoeding moet kijken naar een ancienniteit van minder of meer dan zes maanden, wel dat men moet kijken naar de duurtijd van de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur. Het kan dus zijn dat je een anciënniteit van 9 maand hebt, maar dat je toch in de eerste helft van de duurtijd van het contract van bepaalde duur ontslagen wordt.

Wat wél verandert is dat je opzegtermijn berekend moet worden alsof je in dienst was gedurende de volle periode van (ongeveer) 11 maand. Dat geeft een opzegtermijn van 7 weken. Je hebt dus door het aftekenen 3 weken te weinig gekregen.

Maar: opnieuw zal je moeten bewijzen dat je dat onder dwang getekend hebt. Je moet NIET enkel bewijzen dat je niet wist wat je tekent, dat is niet voldoende. Immers, onwetendheid wordt niet door een rechter beloond. Het is dwang die je zal helpen.

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#36 , 08 dec 2016 15:59

Bedankt JPV, dat helpt zeker.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#37 , 08 dec 2016 18:14

reefje, ik kan je enkel aanraden om ONMIDDELLIJK de rechtzaak tegen je werkgever te stoppen en een onderling akkoord te proberen te bekomen om deze van de rol van de rechtbank te krijgen zonder kosten voor jou.
je kan dit toch laten slapen(bij wijze van spreken) op de rol, en zolang de tegenpartij niks onderneemt , blijft het liggen tot het verjaard
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#38 , 08 dec 2016 18:24

je kan dit toch laten slapen(bij wijze van spreken) op de rol, en zolang de tegenpartij niks onderneemt , blijft het liggen tot het verjaard
De zaak gaat alleen naar de rol als beide partijen daarmee akkoord gaan.
Eenmaal een zaak aanhangig gemaakt is de verjaring geschorst. De schorsing duurt verder tot er een eindvonnis is.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#39 , 09 dec 2016 11:17

Ik heb een zeer uitgebreide dagvaarding afgegeven
zou toch graag uw dagvaarding eens willen zien, kan je die geanomiseerd via privébericht doorsturen.
eventueel ook naar jpv en scorpioen, zij zijn tenslotte juristen ik niet.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”