Verplichting Teambuilding

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Verplichting Teambuilding

#16 , 12 aug 2015 11:45

Doen ze tegenwoordig nog altijd die stupiede activiteiten?
Werd "uitgevonden" toen ik nog werkte.
Ik hield er niet van om in opdracht van werkgever den onnozelaar te gaan spelen.
Nooit begrepen waarom ik kinderachtige spelletjes moest meespelen, daarvoor was ik niet aangeworven.....

Elk redelijk wezen hoeft niet bijgeschaafd te worden om in "team" te werken. Die
hebben dat meegekregen in hun opvoeding tijdens hun jeugd en hoeven geen kinderspelletjes meer te spelen na de adolescentie.
Laatst gewijzigd door roharro op 12 aug 2015 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 12 aug 2015 11:46

je vertrekt op je "gewoon uur" zodat je om 14u30 op je gewone werkplaats bent. Tenzij het bij je jou hoort om regelmatig van de ene plaats naar de andere plaats te verhuizen.

Jackrussell

#18 , 12 aug 2015 12:12

Hoe reageren andere collega's dan op de extra tijd die ze 'gratis' beschikbaar moeten stellen voor dit uitje?

U staat ongetwijfeld in uw recht als u hier een discussie van gaat maken.

maar gelijk hebben en gelijk krijgen... En dit soort discussies al te hevig voeren, levert vaak een arbeidsconflict op. Dat in deze tijden... Vraag me af of het dat u waard is.

Hoe reageert uw werkgever op het opnemen van 5,5 verlof om zo deze dag niet te verschijnen?

Reclame

Jackrussell

#19 , 12 aug 2015 12:12

je vertrekt op je "gewoon uur" zodat je om 14u30 op je gewone werkplaats bent. Tenzij het bij je jou hoort om regelmatig van de ene plaats naar de andere plaats te verhuizen.
14.30 ?

Jackrussell

#20 , 12 aug 2015 12:56

Doen ze tegenwoordig nog altijd die stupiede activiteiten?
Werd "uitgevonden" toen ik nog werkte.
Ik hield er niet van om in opdracht van werkgever den onnozelaar te gaan spelen.
Nooit begrepen waarom ik kinderachtige spelletjes moest meespelen, daarvoor was ik niet aangeworven.....

Elk redelijk wezen hoeft niet bijgeschaafd te worden om in "team" te werken. Die
hebben dat meegekregen in hun opvoeding tijdens hun jeugd en hoeven geen kinderspelletjes meer te spelen na de adolescentie.
Ja, voor sommige mensen het hoogtepunt van het jaar. De activiteiten zelf zijn leuk, maar het wordt vervelend als het 'n geforceerde boel wordt en er ook een "leereffect" wordt beoogd. Helaas is dat meestal het geval.

Tijd- en geldverspilling.

eylis

#21 , 12 aug 2015 12:57

die kmvergoeding, daar heb je zeker recht op: immers: je werkgever oraniseert activiteiten die in feite buiten je contractuele uren vallen én op een andere plek dan de werkplek. Je moet dus ten eerste op een vroeger uur kunnen vertrekken vanop die locatie om tegen het normale einduur (van je uuurrooster) ter hoogte van de werkplek te geraken. dat er vervoer is voorzien voor diegenen die een andere uurrooster hebben is jouw probleem in feite niet, maar het zijne. Dat je zelf op eigen kracht probeert thuis te geraken vanop die TBlocatie is al een toegeving van jou. Strikt gezien zou de werkgever ervoor moeten zorgen dat er transport is BINNEN jouw werktijd naar de normale werkplek. Dus het minste is wel de vergoeding voor dat transport. En nog iets: vermits je 4/5e werkt, zou je zelfs kunnen schermen dat je door de RVA gesc horst kan worden (indien je werkloosheidsuitkering ontvangt voor de niet-werkende uren) omdat je toch "werkt" buiten je contractueel vastgelegde uren.
O ja en nog iets heell belangrijks: als je om 15:00 uur van een rots tuimetlt, kan de verzekering van je werk weigeren uit te betalen. Nogmaals: omdat je er contractueel niet hoort te zijn....

wenke
Topic Starter

#22 , 12 aug 2015 13:15

Vele kunnen er niet meelachen dat dit gebeurd . Het is echter zo de mensen die fulltime werken hier, hebben nog wel hun flexibele uren ... al wordt het bij hun ook gewoon gerekend als 8 uur die dag werken ... dus wat ze langer blijven en verliezen kunnen ze geen volgende dag recuperen.
Degene dat het niet willen doen moeten allemaal een dag verlof nemen .
Degene die zoals mij 4/5de of deeltijds werken doen het met een dag verlof , dus werken bijgevolg langer ... ik heb mijn dag over de week gespreidt voor de uren ... dus het is hier echt een soep kwa vaste uren op onze dienst . Niet tegenstaande dat bijna niemand deze dag wil doen natuurlijk vanwege de slechte regeling kwa vervoer ... maar we worden allemaal wat in een hoekje geduwd ... het is ook een enorm groot bedrijf waar niet meteen naar ons geluisterd wordt ...

zij gebruiken net de verzekering tegen mij ... als ik vroeger zou vertrekken zou ik niet verzekerd zijn voor het rijden naar huis indien ik een ongeluk zou hebben ...

Dit is de letterlijke mail wat ze op mijn vraag hebben gestuurd:

Ik begrijp dat de team event impact heeft op jouw organisatie.
Echter is... als dusdanig gesloten op deze dag zodat alle collega’s op de team event kunnen komen.
Deze wordt aanzien als een gewone werkdag die binnen de arbeidsduur blijft (activiteiten van 10uur tot 16 uur).
Hopelijk kan je een opvang vinden voor je kinderen en kan je deelnemen , anders kan er een dag verlof genomen worden.

Ik heb er dan op geantwoord dat mijn uren maar tot 14.30 u zijn en daarop antwoorden ze dat ik dus gewoon op dat uur mag vertrekken .... maar dat ze het spijtig vinden dat ik daardoor activiteiten mis .

De extra uren worden dus ook gewoon vrijwillig gepresteerd en kunnen wij achteraf niet recuperen want wij mogen blij zijn dat zij zoiets willen organiseren .

JPV

#23 , 12 aug 2015 13:36

zij gebruiken net de verzekering tegen mij ... als ik vroeger zou vertrekken zou ik niet verzekerd zijn voor het rijden naar huis indien ik een ongeluk zou hebben ...
volledige bullshit. Antwoordt op dat argument gerust dat je even naar het fonds voor arbeidsongevallen gebeld hebt en dat dit wel degelijk gedekt is door de arbeidsongevallenverzekering.
Dit is de letterlijke mail wat ze op mijn vraag hebben gestuurd:

Ik begrijp dat de team event impact heeft op jouw organisatie.
Echter is... als dusdanig gesloten op deze dag zodat alle collega’s op de team event kunnen komen.
je antwoord:
ik begrijp dat het organiseren van een teamdag een impact heeft op de organisatie van het bedrijf.
Echter is mijn opvang vanaf 15u gesloten zodat ik niet aanwezig kan zijn in de namiddag.
Deze wordt aanzien als een gewone werkdag die binnen de arbeidsduur blijft (activiteiten van 10uur tot 16 uur).
Hopelijk kan je een opvang vinden voor je kinderen en kan je deelnemen , anders kan er een dag verlof genomen worden.
antwoord:
Mijn gewone werkdag is niet van 10u tot 16u, maar van X tot 14u30 op arbeidsplaats Y. Dit is dan ook de gewone arbeidsduur en arbeidsplaats. en niet van 10u tot 16u op plaats Z.
Hopelijk kan hiervoor een oplossing gevonden worden, anders zal ik loon dienen uitbetaald te worden voor een niet-gewerkte dag.
Ik heb er dan op geantwoord dat mijn uren maar tot 14.30 u zijn en daarop antwoorden ze dat ik dus gewoon op dat uur mag vertrekken .... maar dat ze het spijtig vinden dat ik daardoor activiteiten mis .

De extra uren worden dus ook gewoon vrijwillig gepresteerd en kunnen wij achteraf niet recuperen want wij mogen blij zijn dat zij zoiets willen organiseren .
Antwoord dan dat je niet gevraagd hebt om dit te organiseren en daarom ook niet blij bent met iets waar je niet naar gevraagd hebt.

eylis

#24 , 12 aug 2015 14:04

ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er op je bedrijf geen enkele syndicale afgevaardigde is...want de pertinente onjuistheden die je HR (of de ledinggevenden) durven te verkondigen zouden een vakbondsdelegee doen steigeren....inderdeed antwoorden zoals JPV aangeeft, ik zou zelfs niet persoonlijk uitweiden of je kinderopvang open of gesloten is na 15:00 uur. Ik zou wél antwoorden dat je vanaf 15:00 uur andere verplichtingen hebt, die loonverlies inhouden als je ze afzegt. (Immers: als je een andere deeltijdse job zou hebben, hebben ze daar niet in die planning te wroeten :-)

wenke
Topic Starter

#25 , 12 aug 2015 14:10

Het spijtige is dat wij verschillende afgevaardigden hebben ... wij moeten extra werk dat we aannemen verplicht aangeven en aangezien ik dat niet heb / heb gedaan zouden ze dat meteen doorprikken ... ik denk dat ik inderdaad nog eens een mailtje ga sturen en nogmaals gaan proberen ... fingers crossed!

Jackrussell

#26 , 12 aug 2015 15:33

Ze maken de foute aanname dat het gaat om wanneer de activiteiten beginnen en niet om wanneer je vanuit je werk naar de plaats van die activiteiten zou vertrekken en wanneer je weer terugkomt op je werk vanuit die activiteiten. U mag vertrekken op het uur wanneer u normaal gesproken moet / mag stoppen met werken minus de reistijd ( huis naar activiteit minus woon/werk reistijd). Als dat tot 14.30 uur is en de extra reistijd een uur is, dan mag u om 13.30 uur vertrekken.

Tot slot kunt u ze gerust de tip geven om de activiteiten in het vervolg wat dichter bij de werkplek te organiseren. Dat bespaart iedereen een hoop verloren uren.

j.demoor

#27 , 14 aug 2015 11:41

“Art.17.De werknemer is verplicht :1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;...Art.25.Het beding waarbij de werkgever zich het recht voorbehoudt om de voorwaarden van de overeenkomst eenzijdig te wijzigen is nietig.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.38bis.Het is verboden arbeid te doen of te laten verrichten buiten de arbeidstijd vastgesteld in het arbeidsreglement...Art.49.De inbreuken op de bepalingen van deze wet en van de uitvoeringsbesluiten ervan worden opgespoord, vastgesteld en bestraft overeenkomstig het Sociaal Strafwetboek. De sociaal inspecteurs beschikken over de in de artikelen 23 tot 39 van het Sociaal Strafwetboek bedoelde bevoegdheden wanneer zij, ambtshalve of op verzoek, optreden in het kader van hun opdracht tot informatie, bemiddeling en toezicht inzake de naleving van de bepalingen van deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”