werken aan de tuin door familielid

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: werken aan de tuin door familielid

#16 , 20 mar 2015 09:16

Het is toegelaten om familie van de eerste lijn te helpen zonder beperkingen. ( we hebben het hier niet over venootschappen)
dwz: broer - zuster, zoon - dochter, vader - moeder...

Dus in theorie is dit voor verdere familie niet toegelaten.
Echter ken ik niemand die vervolgd is geweest omdat zijn neef of nonkel komt helpen aan de verbouwingen van zijn huis...

In de praktijk laat men de hulp van familieleden toe tot en met de vierde graad (neven en nichten). Strikt genomen is het maar toegelaten tot de tweede graad (grootouders of kleinkinderen), maar in principe zal men nooit problemen maken indien u geholpen wordt door een neef of oom.

Bron:http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... een-woning
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 20 mar 2015 09:19

Niet noodzakelijk. Het gaat hier over een gepensioneerde die in Nederland woont. Kans is dus niet klein dat hij onderhevig is aan Nederlands pensioenrecht. Daarom best oppassen met antwoorden, tenzij iemand de wetgeving in Nederland goed genoeg kent.

En ook oppassen aan anderen: indien iemand wél werkt, kan er een probleem zijn als deze in de bouw werkt. Dan kan BTW verplicht zijn.

JPV

#18 , 24 mar 2015 20:14

eerste lijn = moeder/vader/kinderen
broer/zus is tweede lijn.

Ivm BTW is er geen probleem, zelfs voor vrienden, zolang er geen sprake is van een professional:
http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwe ... n-de-bouw/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.habitos.be/nl/bouwen/een-vri ... erken-514/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ivm zwartwerk is er dus wél een probleem, eventueel zelfs in eerste lijn (indien professional).

Reclame

JURITOCRAAT

#19 , 24 mar 2015 22:56

Je kan het kwalificeren als een natuurlijke verbintenis: Een morele verbintenis die juridisch niet afdwingbaar is. De schuldenaar (in casu uw vader) belooft vrijwillig een prestatie te voeren. Vrijwillig = zonder bezoldiging. Als de fiscus voorbijkomt kan je je denk ik hierop staven.

[Of hij kan zeggen dat het zijn hobby is, in principe kunnen ze daar ook niets tegen doen]

LeenW

#20 , 25 mar 2015 01:06

Indien zelfstandige, mag er zelf niet gratis aan de eigen woning gewerkt worden.

bosprocureur

#21 , 25 mar 2015 08:49

Indien zelfstandige, mag er zelf niet gratis aan de eigen woning gewerkt worden.
?

indien zelfstandige in dezelfde sector (aannemer van bouwwerken, elektriciteit, e.d.) zal u bedoelen, hoop ik? Anders mag een deelnemer aan "mijn popup restaurant" al geen muur meer schilderen...

Franciscus

#22 , 25 mar 2015 19:21

Hebben die geen arbeidscontract met de TV-zender?

denlowie

#23 , 25 mar 2015 19:26

Hebben die geen arbeidscontract met de TV-zender?
Die zullen wel een tijdelijk contract hebben .

JPV

#24 , 25 mar 2015 19:37

hebben een prestatieovereenkomst (zelfstandige), maar er zijn rechtzaken bezig wegens schijnzelfstandigheid

LeenW

#25 , 25 mar 2015 19:57

?

indien zelfstandige in dezelfde sector (aannemer van bouwwerken, elektriciteit, e.d.) zal u bedoelen, hoop ik? Anders mag een deelnemer aan "mijn popup restaurant" al geen muur meer schilderen...

Bij een eenmanszaak, ja. Bij een vennootschap speelt dat verschil niet.

Maar inderdaad, al die tv programmas hebben contracten die hoogstwaarschijnlijk onwettige clausules bevatten.

denlowie

#26 , 25 mar 2015 20:51

hebben een prestatieovereenkomst (zelfstandige), maar er zijn rechtzaken bezig wegens schijnzelfstandigheid
Ik heb daar inderdaad een tijd geleden iets over gelezen, maar weet niet meer waar juist!

En als het zelfstandige zouden zijn, dan zijn ze schijn zelfstandige, maar dit vind je meer bij de overheidsdiensten

Terug naar “Andere”