Voldoet mijn dienstencheques poetshulp aan de Belgische wet?

freelance
Berichten: 2615

Re: Voldoet mijn dienstencheques poetshulp aan de Belgische

#16 , 19 jan 2013 13:54

Iemand die met dienstencheques werkt heet een inschrijving in het rijksregister.

Misschien kan via de sociale organisaties daar eens worden op gewezen .... verplichte cursus Nederlands en een gedegen opleiding alvorens te worden tewerkgesteld.
Franciscus, dat is een waarheid als een koe.

Mijn echtgenote vraagt zich hetzelfde af : krijgen die (door de overheid te werk gestelde) poetshulpen wel een gedegen poets opleiding; en mogen te werk gestelde buitenlanders zonder minimale kennis van de werktaal, zo maar beginnen bij een Nederlandstalige...
Waarom gebeurt dat niet in bij door de overheid niet ondersteunde beroepen in prive-bedrijven ?
Mijn Poolse poetshulp (met dienstencheques) kreeg effectief een poetsopleiding. in welke mate die gedegen was, daar heb ik geen idee van, vermits zowel zijzelf als ikzelf het eerder normaal vinden dat men een deur vanaf de bovenkant naar beneden afwast en niet van beneden naar boven. Kan natuurlijk ook het taalprobleem met mijn poetsvrouw geweest zijn, die al jaren nederlandse les volgt, maar doordat het klasseniveau zo laag is en blijft, in feite niks bijleert.

U kan alvast eisen dat de poetshulp een diploma heeft gehaald op een NEDERLANDSTALIGE school. (Als justitie mag eisen dat hun topfuncties bij wet enkel mogen worden ingevuld door mensen met een diploma van een Franstalige universiteit, dan zullen gewone Belgen toch ook wel zoiets mogen eisen neem ik aan?)

http://persinfo.org/index.php?option=co ... Itemid=117" onclick="window.open(this.href);return false;
Werknemers

Voor de uitvoering van de door gebruikers gevraagde prestaties moet de erkende onderneming werknemers in dienst nemen. De werknemer moet aan geen enkele specifieke voorwaarde voldoen voor zijn aanwerving. In principe komt dus iedereen in aanmerking voor een tewerkstelling in het kader van de "dienstencheques".

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher3" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier is duidelijk werk aan de winkel . ( aan de wetswinkel , parlement genaamd ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#17 , 19 jan 2013 14:28

Voor de uitvoering van de door gebruikers gevraagde prestaties moet de erkende onderneming werknemers in dienst nemen. De werknemer moet aan geen enkele specifieke voorwaarde voldoen voor zijn aanwerving. In principe komt dus iedereen in aanmerking voor een tewerkstelling in het kader van de "dienstencheques".
De dienstencheque firma waar ik mee werk heeft in het begin gevraagd of ik een probleem had met allochtone werknemers. Neen dus, het zou trouwens verboden zijn. Maar ik heb wèl gesteld dat ze Nederlands moesten kunnen, in die mate dat ik hen voldoende kon begrijpen en zij mij ook.
Ik heb een vaste Poolse poetsvrouw, die al eens werd vervangen door een Afrikaanse mevrouw en door een Afghaanse mevrouw.
Nadat de Afrikaanse mevrouw hier vier uur had staan telefoneren, amper of niet gepoetst (tenzij mijn ogen een soort van vertraagde film registreerden) en een uur vroeger was vertrokken dan gevraagd, heb ik de firma verwittigd dat ze deze mevrouw NOOIT meer hoefden te sturen. En of ze daarbij een gele, groene of blauwe huidskleur had was totaal niet aan de orde.

Tope
Berichten: 916

#18 , 19 jan 2013 14:42

@ Mariette

De allereerste keer dat er hier een poetshulp gewerkt had (in 2006), bleek dat het grootste deel van de stekkers uit de stopkontakten getrokken was.
Waarschijnlijk had ze in de opleiding geleerd dat ze voorzichtig moest zijn met de electriciteit. LOL!

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#19 , 19 jan 2013 14:45

Aangezien iedereen maar al te gretig , en massaal , gebruik maakt van het systeem dienstenchecks , zal het voor de overheid blijkbaar geen prioriteit zijn om hier bijkomende wetgeving voor in te stellen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jef 007
Berichten: 737

#20 , 19 jan 2013 14:47

algemene vraag :
worden die dienstenchequewerkers "gestuurd" door de overheid:interimburos?
of dienen deze mensen zich spontaan aan om als dienstenchequewerkers aan de slag te gaan?
maw: zijn ze gemotiveerd of niet? komen ze uit werkloosheidsuitkering? of ocmw?

Jef 007
Berichten: 737

#21 , 19 jan 2013 14:57

algemene vraag :
worden die dienstenchequewerkers "gestuurd" door de overheid:interimburos?
of dienen deze mensen zich spontaan aan om als dienstenchequewerkers aan de slag te gaan?
maw: zijn ze gemotiveerd of niet? komen ze uit werkloosheidsuitkering? of ocmw?

freelance
Berichten: 2615

#22 , 19 jan 2013 15:16

Werkgevers

De diensten worden uitgevoerd door werknemers aangeworven in bedrijven die specifiek erkend werden in het kader van het dienstenchequesysteem. De erkenning gebeurt door de Federale Overheid. De aanvraag tot erkenning moet gericht worden tot de Erkenningscommissie Dienstencheques, opgericht bij de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

De ondernemingen die kunnen toetreden tot het dienstenchequesysteem zijn o.a. commerciële bedrijven (bv. schoonmaak- en interimbedrijven), zelfstandigen die werknemers aanwerven, VZW's, ziekenfondsen, PWA's, gemeenten, OCMW's en social-profit ondernemingen.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher0" onclick="window.open(this.href);return false;


De werknemers kunnen van overal komen ( arbeidsmarkt ) .Doorgestuurd of spontaan.
Over motivatie kan eindeloos gediscuteerd worden , maar staat niet vermeld in de wetgeving . ( er zal dus ook niet naar gepeild worden , aangezien er geen vereisten zijn waar een werknemer moet aan voldoen - zie mijn voorgaande post over " werknemers " ) .
Er kan de wetgever dus zeker geen discriminatie aangewreven worden , aangezien er ook geen criteria bestaan .
Als de consument dan WEL criteria vraagt , dan is het dus de consument die discrimineert ......om het cru te stellen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#23 , 19 jan 2013 17:42

@denlowie

U schrijft :
"
het aller belangrijkste heeft je niet opgezocht:
Waarom is er zo een groot verloop van poetsvrouwen met diensten cheques ?
"
Een goed verstaander kan dat tussen de lijnen van mijn bericht lezen.
Hint1 : niet ivm het loon.
Hint2: mijn poetshulp moet te voet, per fiets of bus komen (ook 'Indirecte Discriminatie' ?) om op tijd te beginnen; ik betaal om te poetsen, niet om in de file te staan
Hint3: niemand verplicht iemand om "de vuiligheid gaan opkuisen van een ander"

"
Werken voor diensten cheques is voor mensen die volledig aan de grond zitten, en dan op het gemak zoeken naar degelijk vast werk.
"
Fout : zie de uitleg in mijn bericht
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 19 jan 2013 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#24 , 19 jan 2013 17:49

@j.demoor

U schrijft :
"
Indien er ernstige aanwijzingen bestaan dat uw ‘huishoudhulp-bureau’ u een ‘poetshulp’ bezorgde die niet voldoet aan voornoemde bepalingen,dan kan u klacht neerleggen bij Sociale inspectie:
"

Als leek kan ik spoken zien in 'normale handelingen' en ondertussen 'ernstige aanwijzingen' over het hoofd zien.

VRAAG:
Welke papieren mag ik - als verantwoordelijk burger - aan mijn poetshulp vragen, mij te laten zien, zonder van 'indirecte discriminatie' te kunnen beschuldigd worden, zodat ik weet of zij wettelijk in orde is (aan het huishoudhulp-bureau kan ik dit niet vragen indien dit malafide werkt; en iedere keer de Sociale inspectie inschakelen per nieuwe poetshulp, is er toch wat over) ?
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 19 jan 2013 22:58, 4 keer totaal gewijzigd.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#25 , 19 jan 2013 18:02

@Tope

u schrijft :
"
een poetsbedrijf mét dienstencheques waar ze een leasingwagen kreeg. Het belastingvoordeel op het basisbedrag blijft bestaan, maar de klant moet wel 4 Euro + BTW extra per geprestreerd uur betalen
"

Met 4 EUR/u (excl) extra kan men inderdaad een niet al te dure wagen voorzien voor de poetshulp.

Maar, zoals ik in een vorige post schreef :
"
mijn poetshulp moet te voet, per fiets of bus komen (ook 'Indirecte Discriminatie' ?) om op tijd te beginnen; ik betaal om te poetsen, niet om in de file te staan
"
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#26 , 19 jan 2013 18:07

@freelance

De tekst waarnaar u refereert is uiteraard juist:
"
In principe komt dus iedereen in aanmerking voor een tewerkstelling in het kader van de "dienstencheques".
"

Nederlands kennen is dus geen vereiste voor een poetshulp.

Ik hoop echt dat de wetgever dit aanpast zodat mijn poetshulp of wij geen ongevallen hebben omdat we elkaar niet begrijpen.
Nederlands moet dus een vereiste worden voor poetshulpen in Vlaanderen.

Wie wil dit op de politieke agenda gooien ?
Of is daar al iemand mee bezig ?
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Mariette
Berichten: 2507

#27 , 20 jan 2013 10:01

Ik denk toch dat u best eens gaat praten bij het dienstencheques kantoor, en indien U meent dat er malafide praktijken gebeuren, gewoon overstappen naar een ander kantoor. Er zijn er hopen.
Het is perfect toegestaan te eisen dat de poetsvrouw (poetspersoon m/ v) die men stuurt Nederlands verstaat en spreekt.

Ik krijg de indruk dat men hier net doet of men als klant verplicht is om gelijkwie te accepteren. Dat is niet zo.

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#28 , 20 jan 2013 17:40

Ik mailde onderstaande wensen voor een poetshulp, naar het 3de huishoud-bureau:
"
Een goede poetshulp voldoet voor ons aan onderstaande wensen :
- opleiding of ervaring in poetsen
- degelijk werken
- verblijven in XXX (= snel ter plaatse)
- wekelijks op woensdag
- 4 uren werken (3 uren, indien poetshulp er om vraagt omdat werk sneller af is)
- voorkeur werktijd 08:30-12:30
- normaal functioneren (geen stelende of agressieve of verslaafde personen)
- burger van een Europees land
- Nederlands of Vlaams begrijpen (of lessen aan het volgen zijn)
"

Ik kreeg van het 3de huishoud-bureau als antwoord:
"
Wat bedoelt u met een burger van een Europees land?
Al onze poetsdames wonen in België, dus bij deze zijn ze burger van een Europees land.
Echter, op nationaliteit of afkomst mogen wij niet selecteren.
Mogen wij op deze manier verder gaan met onze zoektocht?
"

Indien ik hierop nee had geantwoord was ik nu aan huishoud-bureau nummer 4 bezig...

Uiteindelijk stuurde huishoud-bureau nr 3 poetshulp nr 6, met Afrikaanse Kameroense nationaliteit, die inderdaad reeds 10 jaar in België woont.
("bij deze zijn ze burger van een Europees land" ! - is hun achterliggende redenering... -zie hierboven-).

De poetshulp was een half uur te vroeg.

Deze Afrikaanse persoon begrijpt met moeite Nederlands of Vlaams.
(zij beweert lessen te volgen, toch eigenaardig wanneer men al 10 jaar in België woont).

Ik besluit dat dit zogezegde 'sociale' systeem Vlamingen op een asociale manier onvoorwaardelijk onder druk zet om eender welke anderstalige vreemde in het prive-gedeelte van de woning te laten werken (tegen betaling), waarbij de wettelijke verantwoordelijkheden ten laste zijn van een commercieel huishoud-bureau...
Dit doet mij denken aan communisme ;-)
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 20 jan 2013 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#29 , 20 jan 2013 17:46

@Mariette

U schrijft :
"
Ik denk toch dat u best eens gaat praten bij het dienstencheques kantoor, en indien U meent dat er malafide praktijken gebeuren, gewoon overstappen naar een ander kantoor
"
Wij zijn al (willens/nillens) bezig met het 3de huishoud-bureau en met poetshulp nr 6 op 2 jaar tijd.
Ik denk niet dat een malafide bureau op mijn vragen zal antwoorden : "wij zijn malafide"

U schrijft :
"
Het is perfect toegestaan te eisen dat de poetsvrouw (poetspersoon m/ v) die men stuurt Nederlands verstaat en spreekt.
"
Ik zou dat graag eisen, in welke wet staat dat ?
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Mariette
Berichten: 2507

#30 , 20 jan 2013 18:45

@Mariette

U schrijft :
"
Ik denk toch dat u best eens gaat praten bij het dienstencheques kantoor, en indien U meent dat er malafide praktijken gebeuren, gewoon overstappen naar een ander kantoor
"
Wij zijn al (willens/nillens) bezig met het 3de huishoud-bureau en met poetshulp nr 6 op 2 jaar tijd.
Ik denk niet dat een malafide bureau op mijn vragen zal antwoorden : "wij zijn malafide"

U schrijft :
"
Het is perfect toegestaan te eisen dat de poetsvrouw (poetspersoon m/ v) die men stuurt Nederlands verstaat en spreekt.
"
Ik zou dat graag eisen, in welke wet staat dat ?
In de anti-discriminatiewetten staat NIET dat men niet mag discrimineren op basis van gebrek aan taalkennis. Het CGKR verbiedt wel dat men vraagt naar een moedertaalspreker (native speaker). Zie http://www.diversiteit.be" onclick="window.open(this.href);return false; (http://www.diversiteit.be/index.php?act ... rtikel=706" onclick="window.open(this.href);return false;)

Maar daaruit leid ik dus niet af dat ik niet mag eisen dat een poetsvrouw die - zoals U stelt - in mijn privé woning rondloopt VERSTAAT wat ik bedoel en waarbij ik VERSTA wat ze me antwoordt.

Ik denk niet dat U of ik wensen dat onze poetshulp "Het verdriet van België" van Claus van buiten kent.

Terug naar “Andere”