controle zonder medeweten via toegangsbadges

Mariette
Berichten: 2507

Re: controle zonder medeweten via toegangsbadges

#16 , 05 jan 2013 15:31

Ik heb jarenlang in een bedrijf gewerkt met toegangsbadges. De arbeiders hadden een prikklok, de bedienden niet. Voordat de badges werden gebruikt moest men een soort van "prestatieblad" invullen, nadat gebruik werd gemaakt van badges werd dit afgeschaft. Ik kan me niet herinneren dat iemand me ooit expliciet heeft op de hoogte gebracht van het feit dat die badges ook gebruikt werden voor iets anders dan het openen van een aantal deuren.

Bovendien was er nog een tweede systeem waarin we aangaven hoeveel uren we maandelijks aan bepaalde projecten hadden gewerkt. Me dunkt lijkt dit op het systeem van de TS, vermits ook velen niet dagelijks op kantoor kwamen en het aantal gewerkte uren deze van de gecontroleerde badges zeker kon overschrijden voor sommigen. anderen die enkel bureelwerk hadden konden in geval van dispuut op die manier ook gecontroleerd worden of middels steekproeven nagekeken.

Ik dacht dat een baas (of zijn aangestelde) automatisch gerechtigd was om de aanwezigheid van het personeel te controleren. Het lijkt me archaisch dat dit nog steeds zou moeten gebeuren door 's morgens een hand te gaan geven en 's avonds goedenavond te gaan wensen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#17 , 05 jan 2013 16:11

In elk bedrijf waar ik ooit gewerkt heb werd het personeel altijd op de hoogte gebracht van de wijze waarop er gecontroleerd werd....

Al was het maar via een vermelding in het arbeidsreglement...

Dit is hier niet gebeurd...

Ik heb al vaker gemerkt dat veel leden hier graag de moraalridder uithangen en vaak daardoor belangrijke aspecten uit het oog verliezen. Zoals hier.

Er is niemand die werkgevers het recht wil afnemen om zijn werknemers te controleren, het gaat hem over de wijze waarop. Afgaande op wat ik zoal gelezen heb moet de werkgever zjn werknemers informeren over de wijze waarop hij/zij geontroleerd wordt.

En dat is hier niet gebeurd, op geen enkele manier...

Het is inderaad archaïsch om het doen via begroetingen 's morgens en 's avonds, maar het lijkt me net zo nutteloos om het te doen via een systeem dat u hoogstens een vertekend beeld van de situatie geeft...

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#18 , 05 jan 2013 17:00

@FreelancerIT
Ik denk niet dat jij al met een ploeg werknemers gewerkt heeft, dat je ze zelf moest betalen.

Ieder werkgever die begaan is met de financiële kant van zijn bedrijf die doet verdoken controle op zijn werknemers, en op zijn leveranciers.

Dit was het eerste wat ik leerde 50 jaar terug op slagersvakschool als ik met een leercontract ging werken.

Het is een werkgever vrij om te controleren of zijn geld(loon) wel degelijk gebruikt word voor het gepresteerde werk.

En daar is geen enkel arbeidsrecht die dit aan een werkgever kan verbieden.
En ieder werkgever heeft het recht om te te laten vaststellen door gelijk welk persoon.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#19 , 05 jan 2013 18:55

@denlowie;

Ik zeg toch nergens dat een werkgever zijn mensen niet mag controleren, of dat de wet dat zou verbieden?
Ik zeg alleen maar dat zijn werknemers het recht hebbeen om te weten hoe dat gebeurd...

Ik ben altijd 1 van de mensen geweest die werkten voor iemand... Ik heb geen enkel probleem dat hierop wordt gecontroleerd, maar sommige werkgevers denken op dat vlak alles te mogen, en dat is nu ook niet waar.... Hier gaat het bovendien niet om de werkgever zelf, maar om TS haar diensthoofd, op zich ook een werknemer, die hier overdiuidelijk zijn boekje te buiten gaat...

Terug naar “Andere”