losse verlofdagen

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: losse verlofdagen

#16 , 17 feb 2012 13:25

dat je op voorhand de data van verlof die je wil nemen doorgeeft.
het gaat niet over de dagen die men wil nemen , het gaat over verplichten
geef eens rechtspraak - wetgeving - rechtsleer waaruit dat je kan afleiden dat een werknemer verplicht is bij aanvang van het jaar al zijn verlofdagen moet vastleggen terwijl er geen onderhandelde (normatieve)bepaling is waarop de werkgever zich kan baseren
het gaat over het verplichten van het doorgeven van de dagen die je wil nemen.

Vakantie is te nemen in onderling overleg, daar verandert de methode van de werkgever van de OP niks aan. Niks verhindert de werkgever, om voor een goeie dienstverlening te zorgen, om deze dagen in het begin van het jaar vast te leggen, in overleg met de werknemer. In zovele sectoren worden reeds in oktober deze dagen vastgelegd, dan wel op ondernemings/sectoraal vlak.

De wetgeving waarnaar je zelf verwijst, dat vakantie in onderling overleg te nemen is, bepaalt net dat er onderling overleg is. De werkgever heeft het recht om het initiatief te nemen om dat overleg op te starten in het vakantiedienstjaar wanneer hij wil, daar is geen wettelijke bepaling die hem dat verhindert.

Werkgever vraagt naar de dagen verlof. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- werknemer geeft de dagen verlof door: case closed
- werknemer geeft de dagen verlof niet door. Werkgever kan dan een aangetekende zending sturen waarbij hij een aantal dagen verlof oplegt, tenzij de werknemer zijn data van het verlof vastlegt tegen datum XX/XX/XXXX. Bij weigering van het overleg, zal de rechter de werkgever zonder twijfel in het gelijk stellen, tenzij de werknemer kan aantonen dat er geen objectieve reden is waarom de werkgever per se het verlof reeds in het begin van het jaar wil vastleggen.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 17 feb 2012 17:35

dat je op voorhand de data van verlof die je wil nemen doorgeeft.
het gaat niet over de dagen die men wil nemen , het gaat over verplichten
geef eens rechtspraak - wetgeving - rechtsleer waaruit dat je kan afleiden dat een werknemer verplicht is bij aanvang van het jaar al zijn verlofdagen moet vastleggen terwijl er geen onderhandelde (normatieve)bepaling is waarop de werkgever zich kan baseren
het gaat over het verplichten van het doorgeven van de dagen die je wil nemen.

Vakantie is te nemen in onderling overleg, daar verandert de methode van de werkgever van de OP niks aan. Niks verhindert de werkgever, om voor een goeie dienstverlening te zorgen, om deze dagen in het begin van het jaar vast te leggen, in overleg met de werknemer. In zovele sectoren worden reeds in oktober deze dagen vastgelegd, dan wel op ondernemings/sectoraal vlak.

De wetgeving waarnaar je zelf verwijst, dat vakantie in onderling overleg te nemen is, bepaalt net dat er onderling overleg is. De werkgever heeft het recht om het initiatief te nemen om dat overleg op te starten in het vakantiedienstjaar wanneer hij wil, daar is geen wettelijke bepaling die hem dat verhindert.

Werkgever vraagt naar de dagen verlof. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- werknemer geeft de dagen verlof door: case closed
- werknemer geeft de dagen verlof niet door. Werkgever kan dan een aangetekende zending sturen waarbij hij een aantal dagen verlof oplegt, tenzij de werknemer zijn data van het verlof vastlegt tegen datum XX/XX/XXXX. Bij weigering van het overleg, zal de rechter de werkgever zonder twijfel in het gelijk stellen, tenzij de werknemer kan aantonen dat er geen objectieve reden is waarom de werkgever per se het verlof reeds in het begin van het jaar wil vastleggen.
u zegt het zelf de werkgever kan het vragen en heeft de mogelijkheid het via de arbeidsrechtbank af te dwingen ..........heb ik al geschreven hier ........... maar de werknemer zomaar verplichten kan ik nog nergens uit opmaken

het is ook wel zo dat de belangen van het bedrijf primeren en persoonlijk vind ik het absurd dat nu al de vrijheid om een snipperdag te nemen "wanneer nodig" u wordt ontnomen voor de rest van het jaar

JPV

#18 , 17 feb 2012 19:06

De werkgever kan het vragen én verplichten, maar kan het zelfs nooit afdwingen via de rechtbank. De rechtbank kan niemand dwingen om zijn verlof af te spreken met de werkgever.

De werkgever kan wel, bij afwezigheid van medewerking aan een overleg over de vakantie, het risico nemen om het verlof zelf te bepalen, zonder een rechter. Bij discussie daarover zal de rechter hem zonder twijfel in het gelijk stellen.

Reclame

xena

#19 , 18 feb 2012 06:56

De werkgever kan het vragen én verplichten,
wat zijn de voorwaarden die moeten worden voldaan om te spreken dat je iemand iets kan verplichten

JPV

#20 , 18 feb 2012 10:48

geen. Iemand iets verplichten is een basisrecht, je voeten eraan vegen ook. Maar dan zal je wel de gevolgen dragen van het feit dat je geen dagen wil doorgeven.

xena

#21 , 18 feb 2012 19:05

geen. Iemand iets verplichten is een basisrecht, je voeten eraan vegen ook.
waar kan ik vinden dat uw voeten eraan vegen en iets verplichten een basisrecht is

hier staat het allesinds niet tussen
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... e_rechten/" onclick="window.open(this.href);return false;

arbeidsovereenkomstenwet art 17 de werknemer is verplicht zijn werk naar behoren te doen.................. dan heb ik ondanks de verplichting het recht er mijn voeten aan te vegen , ik dacht eerder de mogelijkheid je hebt ook de mogelijkheid om een bank te overvallen en dat is dan een basisrecht
het is dan ook je basisrecht om iemand te verplichten een bank te overvallen

dat er geen voorwaarden zijn lijkt mij weinig aannemelijk

heb de vraag gesteld in stel een vraag gezien deze discussie sterk afwijkt van het onderwerp

JPV

#22 , 19 feb 2012 10:55

geen. Iemand iets verplichten is een basisrecht, je voeten eraan vegen ook.
waar kan ik vinden dat uw voeten eraan vegen en iets verplichten een basisrecht is
recht op vrije meningsuiting en handelingsvrijheid.

Bij deze verplicht ik je te zwijgen in deze topic. Jij bent vrij om je er in deze topic niet aan te houden.

Terug naar “Andere”