wat zal gebeuren als ik betrapt word als een zwartwerker?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: wat zal gebeuren als ik betrapt word als een zwartwerker

#16 , 04 aug 2011 20:41

ieder normaal mens geniet al eens van het zwarte circuit
ik heb er 1 keer gebruik van gemaakt (garagist) en dat was niet van "genieten".

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 05 aug 2011 00:14

ieder normaal mens geniet al eens van het zwarte circuit
Gelieve Uw mond te spoelen en voor Uw eigen te spreken. Er zijn nog genoeg mensen die niet van het zwarte circuit "genieten", al was het maar uit eigen overtuiging.
ik heb het dan ook over normale mensen

en mischien is hier advies geven op een vraag ook wel in het zwart werken

JPV

#18 , 05 aug 2011 07:39

Misschien is hier onzin verkopen onderhevig aan de BTW-wetgeving en moet je een vergunning hebben als handelaar en afhankelijk van wat onzin is, ook een toelating van het FAVV.

Nee, advies geven op een vraag is hier niet in het zwart werken, zelfs voor een professionele dienstverlener.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 aug 2011 09:30

Misschien dat vele mensen al eens van het zwarte circuit gebruik maken, maar dan moeten ze de risico's en gevolgen er bij nemen. Verder heeft dit ook een sneeuwbaleffect: omdat er net zoveel in het zwarte circuit gebeurt, zal het "witte circuit" net duurder worden, waardoor er weer meer in het zwart zal gebeuren, en het witte circuit nog eens duurder wordt, waardoor... enz...

Je moet inderdaad niet hypocriet doen hierover, iedere (of toch veel) schilder, "plakker", vloerder, loodgieter,... zal wel al eens iets in het zwart gedaan hebben, maar voor mij is dit nog een verschil tussen een volledige werkloosheidsuitkering trekken en daarbij nog gaan werken. Geen van beiden is echter goed te keuren, maar hier doodleuk komen vragen: "Welk risico loop ik als ik ronduit de Belgische sociale zekerheid oplicht?", vind ik er zwaar over!
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 08 aug 2011 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#20 , 08 aug 2011 12:31

er zijn ook mogelijkheden voor rsz ontduiking door op een bepaalde manier in het wit te werken .

als je uw dochter wat pree geeft omdat zij de afwas heeft gedaan is dat ook in het zwart , zelfs als fooi kan het nog altijd aanzien worden als loon .

loonbeschermingswet 12/4/1965
Art. 2. Deze wet verstaat onder "loon" :
2° de fooien .........................

JPV

#21 , 08 aug 2011 12:36

dat is géén loon, gezien de afwas doen tegen betaling in huishoudelijke sfeer door de kinderen niet als "een activiteit die kan worden ingeschakeld in het economisch ruilverkeer van goederen en diensten" beschouwd zal worden.

limelight

#22 , 18 aug 2011 16:01

Ja dit is waar, alhoewel ik jaren geleden boekhouding deed voor iemand die een garage had en als hij tegen iemand zei met BTW of zonder dat de gewone man die de BTW niet kon aftrekken ze allemaal zonder BTW wou (21%)

Maar ja dit is jaren geleden nu zal dit misschien niet meer bestaan !

Toch wel :p Ik ken een garage in het Gentse, waar steevast gevraagd wordt "in het wit of in het zwart" bij de afrekening. Ze werken zellfs met aparte garantiebewijzen voor de mensen die zonder BTW betalen (aparte dossier nummering etc). Terwijl je daar in de rij staat aan te schuiven hoor je ze zelfs zonder gène vragen aan de volgende klant "in het wit of in het zwart meneer?".

Terug naar “Andere”