Omkleden tijdens of buiten de arbeidstijd?

Swietie
Topic Starter

Omkleden tijdens of buiten de arbeidstijd?

#1 , 26 mar 2010 10:44

Goeiedag,

De vraag is of schoonmaakpersoneel zich dient om te kleden vóór en na de aanvang van hun arbeidstijd, of daarbinnen? M.a.w. word het omkleden voor de job beschouwd als deel uitmakende van de arbeidstijd? Ik vind geen eenduidig antwoord in de wet.

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 26 mar 2010 12:56

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Swietie
Topic Starter

#3 , 26 mar 2010 13:37

Ik neem aan dat het toch wel wat complexer is dan dat.

Ik lees in de Kluwer Gids voor sociale reglementering dat de Arbeidswet van 16/03/1971 stelt dat "arbeidsduur = de tijd waarin de werknemer ter beschikking is van zijn werkgever. Het begrip arbeidsduur valt dus niet volledig samen met het begrip "effectieve arbeid": de arbeidstijd kan immers omvangrijker zijn dan de periodes waarin er effectief werk geleverd wordt."
Er worden een aantal voorbeelden aangehaald, bv. verplaatsing tussen twee arbeidsplaatsen. Lunchpauze en verplaatsing woonplaats naar arbeidsplaats valt expliciet niet onder arbeidsduur.
Over omkleden staat er niets in. Ik heb op een site de stelling gevonden dat indien het omkleden verplicht is voor de job, dit binnen de arbeidsduur zou vallen. Helaas is het een Nederlandse site, dus naar Nederlands recht.

Ter verduidelijking, ik ben niet de schoonmaakster he, ik werk op de personeelsdienst en kreeg deze vraag van de verantwoordelijke voor het poetspersoneel.

Reclame

Terug naar “Andere”