Faillissement-niet volledig ontvangen verbrekingsvergoeding en gegevens in My carreer.be

PDG_oostende
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Faillissement-niet volledig ontvangen verbrekingsvergoeding en gegevens in My carreer.be

#1 , 27 jun 2025 07:35

Beste,

In 2024 is het bedrijf waar ik werkte failliet gegaan. Ik werkte er 37 jaar , wat dus een redelijke verbrekingsvergoeding zou opleveren.
Van het FSO heb ik dan ook hun maximum uitkering ontvangen , wat veel lager is dan de werkelijke verbrekingsvergoeding.
Dit jaar vulde ik mijn personenbelasting in en in tegenstelling met vorig jaar waar ik een 500 euro terugkreeg, zou ik volgend jaar zo'n 3000 euro moeten betalen. Komt dit door die verbrekingsvergoeding? Dit is mijn eerste vraag.

Mijn 2e vraag: Op het platform My carreer ( mijnloopbaan.be) vind ik in 2024 een loon bedrag terug van mijn failliete werkgever en ook dit jaar reeds een stuk loon van mijn failliete werkgever , welke ik niet ontvangen heb.
Ik had een case aangemaakt en het antwoord was dat ook in de komende jaren er een verbrekingsvergoeding zal te voorschijn komen van het failliet bedrijf in dit onder de categorie loon zal weergegeven worden. Zal dit terug invloed hebben op mijn belastingsaangifte ? Of heeft die fictieve verbrekingsvergoeding enkel invloed op het bepaling van mijn pensioen bedrag ?

Vriendelijke groeten

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2025 08:34

Het bedrag dat je terugkrijgt van de belastingen zegt niet veel. Bekijk de details per post en vergelijk de posten die aanzienlijk verschillen met het jaar ervoor.

Op de verbrekingsvergoeding betaal je effectief belastingen. Als echter het bedrag waarmee rekening is gehouden in de aangifte de werkelijke ontvangen vergoeding is en niet waar je recht op hebt, is dat correct. Ook al trek je dan minder terug of betaal je zelfs bij.

Reclame

Terug naar “Andere”