Onwettig afwezig

SnakePlisssken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onwettig afwezig

#1 , 29 mei 2025 15:57

Ik heb 2 maal de controlearts gemist. Eerste keer omdat ik bij de apotheek medicatie ging halen en de dag erna, was ik wel thuis, en ben ik in de tuin geweest en heb de deurbel niet gehoord, dus via het werk gehoord dat ik onwettig afwezig was. Ik had graag informatie, bij zo een situatie moet de controlearts geen brief achterlaten dat ik me moet begeven aan zijn kantoor? Wel ik heb dit formulier niet ontvangen.

Drone

#2 , 29 mei 2025 18:20

controlearts moet inderdaad een bericht achterlaten zodat u zich op zijn praktijkruimte kunt aanbieden ter controle

vraag uw werkgever (of indien u weet welke controle arts het was) achter het bewijs hiervan

SnakePlisssken
Topic Starter

#3 , 29 mei 2025 18:42

controlearts moet inderdaad een bericht achterlaten zodat u zich op zijn praktijkruimte kunt aanbieden ter controle

vraag uw werkgever (of indien u weet welke controle arts het was) achter het bewijs hiervan
Ik heb gebeld naar het kantoor dat de controlearts heeft gestuurd en de receptioniste aan telefoon zei me, dat het bedrijf waarin ik werk, enkel maximaal 2 keer de controlearts stuurde, dus er geen 3de keer ging zijn, omdat het bedrijf zelf het niet wilde, dus ik heb geen kans gekregen om me te begeven aan het kantoor van de controlearts, en zo ben ik dus onwettig afwezig, is dit wettelijk juist?

Reclame

Drone

#4 , 29 mei 2025 18:52

aan uw werkgever melden dat de controlearts nagelaten heeft een bericht achter te laten om op controle te komen in zijn praktijk

dat u bijgevolg dus ook geen weet heeft van een controlearts en dat u als gevolg zich ook niet naar de praktijk van de controlearts kon begeven om na te gaan of u al dan niet "ziek" was

als de werkgever niet kan aantonen dat de controlearts een bericht heeft achtergelaten (vraag naar het bewijs ervan) en ze weigeren uw "onwettige" afwezigheid te corrigeren, dan stapt u gewoon naar de vakbond

SnakePlisssken
Topic Starter

#5 , 29 mei 2025 18:58

aan uw werkgever melden dat de controlearts nagelaten heeft een bericht achter te laten om op controle te komen in zijn praktijk

dat u bijgevolg dus ook geen weet heeft van een controlearts en dat u als gevolg zich ook niet naar de praktijk van de controlearts kon begeven om na te gaan of u al dan niet "ziek" was

als de werkgever niet kan aantonen dat de controlearts een bericht heeft achtergelaten (vraag naar het bewijs ervan) en ze weigeren uw "onwettige" afwezigheid te corrigeren, dan stapt u gewoon naar de vakbond
Controlearts heeft enkel 2 formulieren achtergelaten met 1 dag tussen, dus een formulier van dag 1 toen ik niet aanwezig wegens op dat moment bij de apotheek geweest zijn. En dag erna heeft een zelfde formulier achtergelaten met een nieuwe datum, dat ik niet aanwezig was, omdat ik hem niet heb gehoord, omdat ik op dat moment juist in de tuin was en dus hem niet heb gehoord via deurbel (ik heb zelfs geen deurbel gehoord). Maar buiten deze 2 formulieren, is er geen formulier van dat ik me moet begeven aan zijn kantoor, zoals ik eerder in mijn vorige bericht aanhaalde, zei de dienst kantoor van de controlearts, dat de controlearts geen 3rde keer controle wil komen uitvoeren omdat het bedrijf aangegeven had dat hij maar 2 moest langskomen, dus is dit wettelijk? Want ik begrijp het niet zo goed meer.

puttemanp

#6 , 29 mei 2025 21:35

Wat staat op je ziekteattest ivm. Verlaten van de woonst? Als er aangegeven is dat dit verboden is word je verondersteld thuis te zijn en hoeft de controlearts niet eens een bericht achter te laten.
Dat je de bel niet hoort in je tuin is niet het probleem van de werkgever of de controlearts, hier hoeven zij geen rekening mee te houden.

Ieder bezoek van een controlearts heeft een kost (ongeveer 100 tot 130€).

Het klopt dat als de controlearts niet kan controleren of je wel degelijk arbeidsongeschikt bent, het recht op gewaarborgd loon vervalt tot de controle kan plaatsvinden.

Staat er iets in het arbeidsreglement over de uren waartussen je beschikbaar moet zijn voor de controlearts? Meestal staat erin tussen welke uren je zeker thuis (of op de plaats die je vooraf gemeld hebt aan de werkgever) moet zijn voor een eventuele controle.

P.

Terug naar “Andere”